2016-03-02, 13:58
Medlem
InternetFriends avatar
Kom hem nyss och startade datorn, och när jag skulle logga in så gick det inte att skriva någonting. Den enda knappen som fungerar är när man ska öka och sänka skärmljuset. Siffror och bokstäver fungerar ej. Det fungerade fint igår kväll och idag i skolan när jag använde datorn. Nu när jag kom hem slutade tangentbordet fungera plötsligt. Har provat att trycka på olika knappar och kombinationer men det har inte fungerar. Hur kan jag lösa problemet? Har en ASUS X553M om det kan vara till hjälp! Ber om ursäkt för eventuella stavfel då jag skriver från mobilen.
Citera
2016-03-02, 14:51
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternetFriend
Kom hem nyss och startade datorn, och när jag skulle logga in så gick det inte att skriva någonting. Den enda knappen som fungerar är när man ska öka och sänka skärmljuset. Siffror och bokstäver fungerar ej. Det fungerade fint igår kväll och idag i skolan när jag använde datorn. Nu när jag kom hem slutade tangentbordet fungera plötsligt. Har provat att trycka på olika knappar och kombinationer men det har inte fungerar. Hur kan jag lösa problemet? Har en ASUS X553M om det kan vara till hjälp! Ber om ursäkt för eventuella stavfel då jag skriver från mobilen.

Starta om några ggr.

Boota in i felsäk.läge.

Skapa en Windows reparations skiva/Usb och hantera det.

Tillgång till ett externt tangentbord?
Citera
2016-03-02, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InternetFriend
...
Hur kan jag lösa problemet? Har en ASUS X553M om det kan vara till hjälp!
...

Hoppas PWR-knappen funkar:
  • Stäng av datorn
  • Koppla ur laddare/adapter
  • Ta loss batteriet
  • Vänta ca 20-30 sekunder
  • Tryck på PWR-knappen länge och några ggr
  • Koppla in batteri samt laddare/adapter igen

Ovanstående ger en mer "hårdvarunära" reset som även kan återställa statisk el.överslag, som du sannolikast har drabbat datorn med.

Alltså prova starta igen nu, men rör inte TGB förrän den bootat färdigt och HDD-lampan lugnat ner sig.
Citera
2016-03-02, 20:14
Medlem
InternetFriends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Hoppas PWR-knappen funkar:
  • Stäng av datorn
  • Koppla ur laddare/adapter
  • Ta loss batteriet
  • Vänta ca 20-30 sekunder
  • Tryck på PWR-knappen länge och några ggr
  • Koppla in batteri samt laddare/adapter igen

Ovanstående ger en mer "hårdvarunära" reset som även kan återställa statisk el.överslag, som du sannolikast har drabbat datorn med.

Alltså prova starta igen nu, men rör inte TGB förrän den bootat färdigt och HDD-lampan lugnat ner sig.

Det går inte att ta bort batteriet direkt, man måste öppna hela datorn först vilket jag inte kan jag göra då jag inte har de verktyg som krävs.
Citera
2016-03-02, 20:15
Medlem
InternetFriends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Starta om några ggr.

Boota in i felsäk.läge.

Skapa en Windows reparations skiva/Usb och hantera det.

Tillgång till ett externt tangentbord?

Har tyvärr inte tillgång till ett externt tangentbord 😔
Citera
2016-03-02, 20:18
Medlem
InternetFriends avatar
Läste någonstans att man kunde gå in på kontrollpanelen och avinstallera tangentbordets drivrutiner och sedan starta om datorn, och att det då skulle fungera, men jag vågade inte göra det med risk för att råka förstöra datorn. Har 1 års garanti på den så kommer ta datorn till Netonnet imorgon och kolla om de kan lösa problemet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in