Citat:
Ursprungligen postat av
Tibetanleguan
Folket i Nora får väl visa gästvänlighet genom att välkomna dessa pensionsräddare med påkar och snaror..
Det har gått snack om medborgargarden och det blev värsta snackisen ett tag...
http://na.se/nyheter/nora/1.3513446-...-bildas-i-nora
"Det är i en Facebookgrupp som Norabor talar om att ett medborgargarde är på väg att bildas i kommunen.
Gruppen har namnet ”Gruppen för grannsamverkan för alla i nora kommun ocensurerad”. Den senaste tiden har en stor del av inläggen varit kritik mot det blivande modulboendet för ensamkommande flyktingbarn i Nora. Ett par av gruppens drygt 700 medlemmar har argumenterat emot kritiken.
Efter en diskussion om hur många som kan komma att bo i det nya boendet skriver en Norabo:
”Några stormavdelningar vore på sin plats.”
Kopplat till den meningen finns en bild på vad som ser ut som nazisternas halvmilitära kampförbund Sturm-abteilung, stormavdelning.
En annan medlem svarar direkt: ”Vi måste få till ett smidigt system där vi kan mobilisera oss snabbt i stort antal och vara redo för konfrontation om så krävs.”
Det var i slutet av förra veckan som dessa inlägg kom i Facebookgruppen. Under måndagen beslutade polisen i Lindesberg att granska innehållet.
– Vi vill snarast se om där förekommer något som kan vara brottsligt. Om det är så får vår förundersökningsledning titta på det, säger Robert Haslinger, chef för lokalpolisområdet i Lindesberg."
http://na.se/nyheter/nora/1.3517665-...ga-helt-galet-
"Råa vindar drar in över Noras idyll. På Martinvallen kollar Håkan Nilsson hur arbetena går. Här ska det nya boendet för ensamkommande flyktingbarn byggas.
Rätta text- och faktafel
KOMMENTERA (28)
Relaterat
SE OCKSÅ
”Inget brottsligt av det som skrivits”
”Polisen måste ta oron hos människor på allvar”
Medborgargarde på väg att bildas i Nora
– Jag skulle aldrig gå med i ett medborgargarde, säger han.
– Men man måste vara på sin vakt. Jag vill inte att människor kommer hit och drar med sig mer kriminalitet, säger Håkan Nilsson.
Vad tänker Norabor om nyheten att det finns krafter som vill starta medborgargarde? Åsikten har förts fram i diskussioner om det nya HVB-hemmet för ensamkommande barn.
Vi träffar Norabor, vi får olika svar – men alla har en åsikt. På Martinvallen, platsen för bygget, pågår markarbetena för fullt. Roger Broling, grävmaskinist, ger oss en motfråga som svar:
– Flyktingboenden finns i alla andra städer – varför ska inte Nora ha det, säger han.
Fredrik Elfsten, markarbetare, tänker ganska lika:
– Varför ska inte Nora ta sin del? Jag har inget emot flyktingboenden.
Men Håkan Nilsson, platschef för anläggningsföretaget, har andra funderingar:
– Hur går det för Sverige? Har Sverige råd?
– Man hör om inbrott, folk kommer i bilar och lastar ut saker från hus. Hälften som kommer hit är skit, hälften är bra. Men tyvärr hör man bara om dem som är skit.
Inne i Nora centrum går vi från kylan in i biblioteket. Och träffar Kadir Dogan, från Turkiet och på besök hos sin fästmö i Gyttorp. Han har inte hört talas om diskussionen i Nora men vet att fotbollshuliganer och extremhöger har attackerat invandrare i Stockholm.
– Jag har aldrig mött svenskar som varit otrevliga mig. Sverige är ett underbart land, säger Kadir.
– Men jag förstår om människor reagerar, Sverige har tagit emot många flyktingar."
http://na.se/nyheter/nora/1.3517773-...kor-pa-allvar-
"Grannsamverkan kan, enligt undersökningar som tagits fram av Brottsförebyggande rådet minska brottsligheten med mellan 16 och 26 procent.
Men finns det någon risk att grannsamverkan slår över och blir medborgargarden?
– Nej, när man har ett utvecklat samarbete med polisen som man har när det gäller grannsamverkan har vi inte sett några sådana tendenser. Men när det inte finns samarbete med polisen då kan sådana här saker som medborgargarden formas, säger Erika Sallander på Brå.
Men det handlar inte bara om att folk ska höra av sig till polisen, polisen måste också ta människornas oro på allvar.
– Polisen måste lyssna till vad medborgarna tycker är bekymmersamt. Det är väldigt viktigt om man upplever samhället som otryggt, säger Erika Sallander."
Så det finns strömningar i Nora som är på gränsen...
Vi har tagit emot många asylsökande genom åren... i början så hamnade de allra flesta i Gyttorp (som är en smältdegel av multikulti), sen har det spritt sig över kommunen...