2016-03-02, 00:37
Medlem
Leif GW Persson går hårt åt Stefan Löfven i dagens veckans brott.
http://youtu.be/RERKlpM7rDA

Han tycker att Löfvens uttalande om att Christer Pettersson är skyldig till mord inte bara är olämpligt.
Han menar även att det utgör ett brott.
Att hans uttalande är en kriminell handling, sannolikt någon typ av ärekränkning, förtal eller liknande.
Det blir givetvis extra allvarligt när det uttalas av landets yttersta makthavare.

Jag menar att det här är något som kan vara intressant att behandla som just ett brottsfall.

Kommer media följa upp brottsligheten?

Kommer polis inleda förundersökning?

Finns det släkt som kan initiera en process för att få Löfven dömd?

Privatpersoner eller organisationer?

Det är givetvis väldigt delikat med en statsminister som begår brott och dessutom blir filmad i processen. Rimligen är alla lika inför lagen och därmed bör Löfven riskera fällande dom.

Jag utgår från att det här kommer föranleda mer rapportering.
Citera
2016-03-02, 00:41
Medlem
Här finns lite skrivet:
http://www.expressen.se/nyheter/gw-fordomer-stefan-lofvens-uttalande/

Löfven antyder att "vi har inget domslut" och bygger det på att vi inte har någon fällande dom.
Men även en icke-fällande-dom ger ju ett domslut.

Karln är faktiskt helt ute och cyklar och har troligen begått brott.
Sen att han kommer komma undan med det är en annan sak.
Citera
2016-03-02, 01:02
Medlem
BrownEyedBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melonpartiet

Det som jag tycker är extra beklämmande är att våran statsminister anklagar, inte bara en död person, utan just också en som förmodligen inte har NÅGON alls som kan föra hans talan.
Citera
2016-03-02, 01:07
Medlem
"Förtal av avliden

För att någon skall kunna dömas för förtal krävs att brottsoffret är en levande person. Lagstiftaren har emellertid även i viss mån velat förhindra ärekränkning av avlidna och därför finns det även en brottsrubricering benämnd förtal av avliden. Har någon förtalat en avliden person och har detta sårat de efterlevande eller kan det på annat sätt anses ha kränkt den frid som bör tillkomma den avlidne så utgör det ett brott. Gärningsmannen kan då komma att dömas till böter eller fängelse, så som nämnts ovan. "

http://www.minilex.se/a/%C3%A4rekr%C3%A4nkning
Senast redigerad av edulimefragetecken 2016-03-02 kl. 01:10.
Citera
2016-03-02, 01:49
Medlem
ace_secs avatar
Kommer inte leda till något tyvärr.

Men Löfven har återigen visat upp total brist på omdöme. Pappskallen!
Citera
2016-03-02, 01:56
Medlem
Citat:

Han tycker att Löfvens uttalande om att Christer Pettersson är skyldig till mord inte bara är olämpligt.
Att hans uttalande är en kriminell handling, sannolikt någon typ av ärekränkning, förtal eller liknande.
Det blir givetvis extra allvarligt när det uttalas av landets yttersta makthavare.

Jag menar att det här är något som kan vara intressant att behandla som just ett brottsfall.

Det är givetvis väldigt delikat med en statsminister som begår brott och dessutom blir filmad i processen. Rimligen är alla lika inför lagen och därmed bör Löfven riskera fällande dom.

Det är inte fråga om att Leif anklagar Löfven för ett brott, utan han hänvisar till ett faktiskt brott mot grundlagen. Även om Leif var väldigt försiktig med att säga det rakt ut.
Citera
2016-03-02, 02:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrownEyedBoy
Jag hade velat se dem båda debattera i aktuellt, en riktigt tuff duell, dessa kraft-karlar emellan!

Det kommer inte att ske, Löfvén ogillar joller, käbbel och oordning.

Har Löfvén gjort något brottsligt så hoppas jag att han tar konsekvensen av det.

Jag passar på att säga vad jag tror, jag litar på GW och tror att Löfvén har är en brottsling.
Citera
2016-03-02, 03:22
Medlem
Citat:

Snälla du! CP låg bortglömd i en frysbox flera månader efter sin bortgången. Dessutom är det här med "brott" en aspergertolkning från din sida. Det borstar den djävulen Löfvén bara av sig snabbt och lätt.
Citera
2016-03-02, 04:06
Medlem
MrSkargards avatar
Att statsministern lägger sig i en pågående förundersökning genom att uttala sig i skuldfrågan är naturligtvis allvarligt så Löfven har ännu en gång visat hur makalöst olämplig han är på sin position. Att den efterblivna maktgalningen fortfarande kan leva med sig själv är väldigt anmärkningsvärt.
Citera
2016-03-02, 04:11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Vad Löven tycker privat är en sak men som statsminister ska han inte uttala sig om domar.

Vi har fria domstolar i Sverige. Det är en viktig konstitutionell princip i en demokrati.

Det är givetvis det som GW är upprörd över. Det är ingen jävla debatt om vem som sköt Palme det handlar om.
Citera
2016-03-02, 06:41
Bannlyst
Löfven måste väl ändå få svara på vem han tror är mördaren? Är väl hans fulla rättighet likt alla andra. GW är ute och cyklar.
Citera
2016-03-02, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sibboratorn
Löfven måste väl ändå få svara på vem han tror är mördaren? Är väl hans fulla rättighet likt alla andra. GW är ute och cyklar.

Nej inte LIKT alla andra. Du är ute och cyklar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in