2016-03-01, 15:14
Medlem
slicemenice1s avatar
Har lyckats fucka upp sudo när jag försökte mounta en HDD. Har inte aktiverat root-konto och när jag kör sudo så säger den:

"sudo: /usr/bin/sudo must be owned by uid 0 and have the setuid bit set"

Lösningen som jag googlat fram handlar om att boota i felsäkert läge, vilket blir svårt för mig då jag fysiskt sitter flera mil ifrån datorn. Är det någon som vet om man kan lösa detta fjärrstyrt? (använder XRDP alt. Teamviewer)

/Nybörjaren
Citera
2016-03-01, 17:56
Moderator
vhes avatar
Misstänker att det är rätt kört. Vad gjorde du, exakt, för att ställa till det så? Att "mounta en HDD" borde absolut inte ha de konsekvenserna. Vad säger ls -l /usr/bin/sudo?
Citera
2016-03-01, 18:11
Medlem
slicemenice1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Misstänker att det är rätt kört. Vad gjorde du, exakt, för att ställa till det så? Att "mounta en HDD" borde absolut inte ha de konsekvenserna. Vad säger ls -l /usr/bin/sudo?

Jag är ganska ny till Linux/Ubuntu. Jag skulle formatera en hårddisk innan mount, gjorde det genom terminalen och följde en guide. Halvvägs in fick jag ngt meddelande och jag avbröt projektet (tänkte jag kunde göra om allt senare). Ganska säker på att det var då det hände. Om jag skriver ditt command så får jag:

Kod:
-rwxr-xr-x 1 root root 155008 Aug 27 2015 /usr/bin/sudo

Tack för ditt intresse. Sry om jag inte vet mer detaljer vad jag gjort
Citera
2016-03-01, 18:50
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slicemenice1
Jag är ganska ny till Linux/Ubuntu. Jag skulle formatera en hårddisk innan mount, gjorde det genom terminalen och följde en guide. Halvvägs in fick jag ngt meddelande och jag avbröt projektet (tänkte jag kunde göra om allt senare). Ganska säker på att det var då det hände. Om jag skriver ditt command så får jag:

Kod:
-rwxr-xr-x 1 root root 155008 Aug 27 2015 /usr/bin/sudo

Tack för ditt intresse. Sry om jag inte vet mer detaljer vad jag gjort

Ja, det ser ju onekligen ut som om sudo inte har setuid-bitten satt. setuid innebär att programmet har rätt att anta rättigheterna från det konto som äger filen - i det här fallet användaren root. Det är det som gör att man med sudo kan göra saker som normalt bara root-användaren får göra. På ditt system är det inte så, vilket tyvärr gör programet sudo meningslöst.

Jag har ingen aning om vad som har gjort att du hamnat i den situationen, och jag har helt ärligt inget bra förslag på vad du skall göra utan fysisk access till maskinen (det är liksom det som är poängen med ett rättighetssystem, att man inte skall kunna göra saker man inte har rätt till). Du kan ju undersöka om du har "råkat" sätta root-lösenordet till samma som lösenordet på din normala användare. Bara skriv su, och när du ombeds knappa in lösenord, så skriv ditt normala. Det är en long shot, men kanske värt ett försök innan du ringer taxi.
Citera
2016-03-01, 20:47
Medlem
slicemenice1s avatar
Tack. Det får bli så, jag får åka till datorn på plats. Jag är ändå hoppfull att kunna sätta behörighet och lösenord genom recovery mode. Orkar inte göra en clean install och installera om allt.
Citera
2016-05-12, 10:52
Medlem
Funkar det inte bara att köra
sudo chown root:root /usr/bin/sudo && chmod 4755 /usr/bin/sudo

?
Citera
2016-05-12, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L4XFitt4N

?
Eftersom det är sudo själv som är sjuk så lär det inte fungera.
Citera
2016-05-12, 10:59
Medlem
Halinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L4XFitt4N

?

Svårt när TS inte har sudo rättigheter eller tillgång till ett sudo konto utan då är det recovery mode som gäller och då måste man sitta vid maskinen
Citera
2016-05-12, 21:49
Medlem
Du kan inte bara logga in som root dirrekt eller byta till root genom su sen sätta om rättigheterna?
Citera
2016-05-16, 02:59
Medlem
memrixs avatar
Har du fuckat upp su också? Annars kan du använda det om du kommer ihåg ditt root lösen.

-M
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in