Citat:
Ursprungligen postat av
slicemenice1
Jag är ganska ny till Linux/Ubuntu. Jag skulle formatera en hårddisk innan mount, gjorde det genom terminalen och följde en guide. Halvvägs in fick jag ngt meddelande och jag avbröt projektet (tänkte jag kunde göra om allt senare). Ganska säker på att det var då det hände. Om jag skriver ditt command så får jag:
Kod:
-rwxr-xr-x 1 root root 155008 Aug 27 2015 /usr/bin/sudo
Tack för ditt intresse. Sry om jag inte vet mer detaljer vad jag gjort
Ja, det ser ju onekligen ut som om sudo inte har setuid-bitten satt. setuid innebär att programmet har rätt att anta rättigheterna från det konto som äger filen - i det här fallet användaren root. Det är det som gör att man med sudo kan göra saker som normalt bara root-användaren får göra. På ditt system är det inte så, vilket tyvärr gör programet sudo meningslöst.
Jag har ingen aning om vad som har gjort att du hamnat i den situationen, och jag har helt ärligt inget bra förslag på vad du skall göra utan fysisk access till maskinen (det är liksom det som är poängen med ett rättighetssystem, att man inte skall kunna göra saker man inte har rätt till). Du kan ju undersöka om du har "råkat" sätta root-lösenordet till samma som lösenordet på din normala användare. Bara skriv
su, och när du ombeds knappa in lösenord, så skriv ditt normala. Det är en long shot, men kanske värt ett försök innan du ringer taxi.