2016-02-29, 17:55
Medlem
Hoppilandkalles avatar
En tanke som kom upp i duschen likt många andra tankar.

kan alla bli mördare? Då menar jag givetvis ett planerat mord och inte en olyckshändelse, även att mördaren ej är drog/alkoholpåverkad.

Så, har alla det i sig att mörda eller är det någon viss skruv lös på de personer som medvetet mördar en annan människa?
Citera
2016-02-29, 18:05
Medlem
Pescasss avatar
givetvis inte alla, men majoriteten av människor har nog det i sig. menar såklart om någon brutalt hade gett sig på en familjemedlem eller liknande.
Citera
2016-02-29, 18:07
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Svårt att säga. Men ja det har vi nog alla skillnaden är nog att för vissa lockas den fram väldigt enkelt och andra människor kanske inte får fram det förrens tex det blir krig mm. Bara en egen tanke jag har.
Citera
2016-02-29, 18:07
Medlem
bolibumpahs avatar
Självklart kan man mörda utan att vara dum i huvudet. Planerade mord som är bra genomtänkta med planer A B C osv är ju inget en idiot gör. Sådana mord kan planeras och utföras av genier.

Men visst är man lost i sig själv för att göra det, eller så är man bara ren och skär psykopat.

Alla har inte kurage, mod, törst, eller över huvud taget är benägna nog att begå ett mord.

Alla kan göra ogenomtänkta saker.
Citera
2016-02-29, 18:10
Medlem
Hoppilandkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gbg-Smoke
Svårt att säga. Men ja det har vi nog alla skillnaden är nog att för vissa lockas den fram väldigt enkelt och andra människor kanske inte får fram det förrens tex det blir krig mm. Bara en egen tanke jag har.

Räknas verkligen att döda någon i krig som mord? Jag tänker att "normala" människor har en spärr i sig innan "skottet avlossas".
Citera
2016-02-29, 18:16
Medlem
Chollens avatar
Någonstans inom sigså finns en mördare. För vissa krävs det mer och vissa mindre för att en sådan sida ska komma upp. Men någonstans tror jag att det finns

Råkade visst citera fel person
Senast redigerad av Chollen 2016-02-29 kl. 18:20.
Citera
2016-02-29, 19:10
Medlem
Provocative2.0s avatar
Planerade mord tror jag inte att alla är kapabla till. Jag är det iaf inte.
Däremot i affekt är en annan sak. Då hinner man inte tänka.
Citera
2016-02-29, 20:14
Medlem
Freders avatar
Det är mycket kulturellt betingat. I USA har de hittat gevär från inbördeskriget som laddats om och om, men aldrig avfyrats. I Europa från samma tid har något sådant aldrig hittats. Den enda förklaringen var att kulturen var annorlunda i USA. Det var ju som bekant Européer som flyttade till USA. Om man växer upp i ett någorlunda vettigt samhälle så har man i sig att mörda, annars inte.
Citera
2016-02-29, 20:41
Medlem
Hoppilandkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Det är mycket kulturellt betingat. I USA har de hittat gevär från inbördeskriget som laddats om och om, men aldrig avfyrats. I Europa från samma tid har något sådant aldrig hittats. Den enda förklaringen var att kulturen var annorlunda i USA. Det var ju som bekant Européer som flyttade till USA. Om man växer upp i ett någorlunda vettigt samhälle så har man i sig att mörda, annars inte.

Ursäkta trögtänkt men att dom var omladdade men inte avfyrade tyder på att dom låssades att skjuta?
Menar du inte tvärt om, att man INTE har i sig att mörda om man kommer från ett vettigt samhälle?
Citera
2016-02-29, 21:28
Medlem
Utopiantoss avatar
Vad menar du med i sig? Det är som att fråga om alla människor har i sig att äta en hel röd flugsvamp. Det är som att fråga om alla människor har i sig att köpa en pitbull.

Det är som att fråga om alla människor kan döda sin egen far. Visst kan de det, om de nu skulle vilja det. Lyckligtvis är det ytterst få som vill det.
Citera
2016-02-29, 22:52
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppilandkalle
Räknas verkligen att döda någon i krig som mord? Jag tänker att "normala" människor har en spärr i sig innan "skottet avlossas".

Ja det tycker jag mord är alltid ett mord oavsett situationen, Du tar ju fortfarande livet av någon förstår du vad jag menar? Och det är det du frågade om, Om jag uppfattade dig rätt. Alla människor har det i säg om nu nöden verkligen kräver att man måste göra det för att rädda säg själv mm.
Citera
2016-03-01, 09:20
Medlem
lobstoks avatar
Stor skillnad på att impulsmörda och planera det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto