2016-02-29, 11:47
Medlem
Hej

Jag undrar lite över sjökaptensutbildningen. Är det sant att man jobbar mycket mer sällan om man jobbar som sjökapten/styrman/överstyrman på ett fartyg? Särskilt på ett större fartyg, typ kör man ledig en vecka och till sjös vecka eller liknande tidsintervall när man är kapten på ett fartyg? Jobbar man alltså mycket mindre än om man är vanligt heltidsanställd? Det skulle i så fall passa mig.

Jag undrar också lite över lönerna, om man är riktigt duktig, och förstår yrket på ett väldigt utmärkande sätt. Kan man avancera till att bli överstyrman på något finlandsfartyg, eller annat containerfartyg till exempel på kanske 4-8 år? Tjänar man typ då 60000-120000kr? Eller något i den storleken? Finns det stora chanser att bli kapten på de största fartyg i världen? Är det lätt att tjäna över exempelvis 200000kr då? Jag undrar framförallt om man jobbar mycket mindre eller mindre om man jobbar som överstyrman eller kapten på ett större fartyg än en vanlig heltidsanställd?

Jag undrar också hur teoretisk man måste vara för att klara av till exempel Chalmers sjökaptensutbildning? Är teorin lättare att klara av på en sjökaptensutbildning än en högskoleingenjörsutbildning till exempel? Måste man komma upp på ett HP resultat på 0,7-1 för att klara av tentor eller vad det kan tänkas vara på en sjökaptensutbilldning, eller räcker det om man kan plugga, eventuellt om man förstår teorin eller är intresserad av den? Alla behöriga sökande kommer in på sjökaptensutbildningar i Sverige va, om man är riktigt seriös men har urusla betyg, t.ex. på Chalmers? Man behöver inte stå för några extra kostnader, eller ratingar på större fartyg, som t.ex. medicals eller type ratingar om man till exempel flyger ett flygplan?

Mvh
Henrik
Citera
2016-02-29, 11:52
Medlem
Undrar också, visst kan man bli överstyrman, om man bara har testat på att ro/åka motorbåt? Men känner att det inte är så passande för en? Man tycker liksom det inte är väldigt roligt på något sätt? För om man ska bli kapten på ett fartyg (som man kan bli antar efter en treårig sjökaptensutbildning) så behöver man väl inte kunna ro särskilt bra eller vara händig eller teknisk på båtmotorer eller? Man behöver väl bara kunna navigera, avgöra och förstå saker till sjös samt kunna ledarskapet och helt enkelt kunna styra ett fartyg till sjös från ''ledningscentralen'' eller behöver man kunna något annat ''praktiskt?''
Citera
2016-02-29, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeBush
Undrar också, visst kan man bli överstyrman, om man bara har testat på att ro/åka motorbåt? Men känner att det inte är så passande för en? Man tycker liksom det inte är väldigt roligt på något sätt? För om man ska bli kapten på ett fartyg (som man kan bli antar efter en treårig sjökaptensutbildning) så behöver man väl inte kunna ro särskilt bra eller vara händig eller teknisk på båtmotorer eller? Man behöver väl bara kunna navigera, avgöra och förstå saker till sjös samt kunna ledarskapet och helt enkelt kunna styra ett fartyg till sjös från ''ledningscentralen'' eller behöver man kunna något annat ''praktiskt?''

I Sverige så seglar man ofta 1/1, dvs lika mycket hemma som man är ute, olika i olika länder doc.
När du gått sjökaptensprogrammet i sverige så får du klass V och kan segla som andrestyrman, när du seglat som andrestyrman i 12 månader (faktiskt tid ombord) så får du en klass II och kan segla som överstyrman, när du totalt har 36 månader (och minst 12 utav dessa som överstyrman) får behörighet sjökapten.

3-åriga programmet är till för dom som har sjötid sedan tidigare och du blir inte behörig som kapten på stora båtar.
Citera
2016-02-29, 19:29
Medlem
Det låter som TS vill bli sjökapten för lönens skull och lever en föreställning att de (när de är till sjöss) arbetar några få timmar och resterande tid ligger de på soldäck och bättrar solbrännan.

Jag känner en kapten och han tjänar runt 60.000kr per månad och arbetar 10v och ledig 10v. Han arbetar på ett ro-ro fartyg som transporterar tusentals bilar mellan Europa och USA, men även mot Asien. Förr arbetade han 5v på och 5v av, men bytte eftersom han tyckte 5v var för lite tid. Någon nämnde sjötid för respektive befattning. Dessa tider är inte hugget i sten - det kommer troligtvis ta ännu längre innan du blir befordrad till högre grad. Det ska ju trots allt finnas en sådan tjänst som ska bli ledig. Minns jag rätt arbetar de 12 timmar/dygn och 7 dagar i rad och 10v i sträck.

Det är 52v på ett år och han arbetar 26v av dessa. Ovanstående timmar X 7 X 26v = 2164 delat på 12 = 182 timmar.

182 timmar per månad arbetar dom.
Citera
2016-02-29, 22:03
Medlem
sqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Det låter som TS vill bli sjökapten för lönens skull och lever en föreställning att de (när de är till sjöss) arbetar några få timmar och resterande tid ligger de på soldäck och bättrar solbrännan.

Jag känner en kapten och han tjänar runt 60.000kr per månad och arbetar 10v och ledig 10v. Han arbetar på ett ro-ro fartyg som transporterar tusentals bilar mellan Europa och USA, men även mot Asien. Förr arbetade han 5v på och 5v av, men bytte eftersom han tyckte 5v var för lite tid. Någon nämnde sjötid för respektive befattning. Dessa tider är inte hugget i sten - det kommer troligtvis ta ännu längre innan du blir befordrad till högre grad. Det ska ju trots allt finnas en sådan tjänst som ska bli ledig. Minns jag rätt arbetar de 12 timmar/dygn och 7 dagar i rad och 10v i sträck.

Det är 52v på ett år och han arbetar 26v av dessa. Ovanstående timmar X 7 X 26v = 2164 delat på 12 = 182 timmar.

Kan bekräfta detta. Låter exakt som min bekant bara att han är styrman och tjänar lite mindre.Till Ts - Vad jag vet så har man börjar anställa mer och mer filipiner på bryggan för att få ner lönerna även där. Tidigare har de mest jobbat som matroser osv. Branschen går mer och mer åt det hållet så ser inte särskilt ljust ut då man får konkurrera med dem gällande löner och arbetstider. Sjöman är inte direkt något jag skulle rekommendera att satsa på om du inte har kontakter som hjälper dig.
Citera
2016-02-29, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork

En annan sak folk inte tänker på är att utöver de 12 timmarna ombord så är man ju fast där och har ingen riktig fritid, så man bör gilla det eller lägga en del utav den tiden på studier fast då händer det att vissa kan gnälla på att man är asocial.
Citera
2016-03-01, 03:55
Medlem
Det utbildas idag ca 300 svenska sjöbefäl (klass 7 behöriga inräknade) från Kalmar, Chalmers, Norge och Åland (verkar inte vara populärt för svenskar att studera till sjöbefäl i Danmark eller övriga Finland av någon anledning?) som alla ska konkurrera om de få jobb som finns.

Sverige är ingen stor sjöfartsnation längre utan har 279 handelsfartyg (...tror det låg på den siffran sist jag såg en sådan?).

Svenskflaggade fartyg ska ha svensk skeppare och det ser liknande ut i alla länder vad jag vet. Det är därmed inte så många fartyg man kan jobba på om man vill kunna avancera till kapten och inte bara till styrman.

Konkurrensen är så stor att inte ens färjorna anställer lägre styrmän som inte har kaptensbrevet. Detta för att de kan och med fler kaptensbehöriga ombord, komma undan en hel del lotsningskostnader genom att de kan hålla egen personal med lotsdispanser.

Det är många som utbildat sig till sjöbefäl men sen inte fått några jobb. Efter en tid tappar de behörigheter och har då än svårare att få jobb.

Sen brukar familjelivet och relationer ta mycket stryk när man jobbar med de arbetstider som sjömän har. Det är inte många jobb på landbacken för sjöbefäl.

Tycker ändå att TS bör utbilda sig till sjöbefäl om det verkligen är vad TS vill men inte för lön och arbetstiden utan det borde ligga ett mer intresse bakom. Om bara lönen och att inte behöva jobba så mycket så finns det säkert andra utbildningar som är bättre och säkrare ger jobb.
Citera
2019-09-28, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
En annan sak folk inte tänker på är att utöver de 12 timmarna ombord så är man ju fast där och har ingen riktig fritid, så man bör gilla det eller lägga en del utav den tiden på studier fast då händer det att vissa kan gnälla på att man är asocial.

Man hinner med allt som båten har att erbjuda. Men äta, träna, titta på film och sen blir det läggdags.

Men ja, privat- och familjelivet kan bli lidande vilket är den största nackdelen. När man är borta halva året kommer man missa födelsedagar och högtider. Fördelen är istället att när man väl är ledig så är man det på riktigt vilket leder till att man kan resa oftare eller om man har andra projekt som tar tid. Och kunna ägna helhjärtat till familjen när man är hemma utan att känna vardagstressen.

Personligen känner jag mig mer fri nu än om jag hade jobbat 9-17 och haft 5 veckors semester per år. Snacka om dödsångest sista veckan av ledigheten när verkligheten kommer ikapp och man inser det bara är 1 år kvar tills nästa riktiga vila! (För er aspies så 48 veckor)

Fast känslan av att krama om sitt barn som inte vill att pappa åker iväg på jobb är fan tufft. Oavsett vad har allt i livet sina för och nackdelar!
Citera
2019-10-07, 13:28
Medlem
Läste på Sjöfartstidningen idag tt det ska öppna en sjöfartsskola i Härnösand eftersom det kommer bli extrem brist på sjömen.
Vart fan är alla jobb då? Här sitter jag men sjökaptensexsmen, styrmanserfarenhet och finner inte några jobb.
Citera
2019-10-07, 15:37
Medlem
sleevs avatar
Brist på indianer inte hövdingar.
Citera
2019-10-07, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
Brist på indianer inte hövdingar.
Manskap?
Citera
2019-10-07, 15:44
Medlem
sleevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QB_Tolchock
Manskap?
I en tid då alla utbildar sig på universitet så blir det brist på arbetare och överskott på tjänstemän.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in