2016-02-29, 11:47
Medlem
Hej

Jag undrar lite över sjökaptensutbildningen. Är det sant att man jobbar mycket mer sällan om man jobbar som sjökapten/styrman/överstyrman på ett fartyg? Särskilt på ett större fartyg, typ kör man ledig en vecka och till sjös vecka eller liknande tidsintervall när man är kapten på ett fartyg? Jobbar man alltså mycket mindre än om man är vanligt heltidsanställd? Det skulle i så fall passa mig.

Jag undrar också lite över lönerna, om man är riktigt duktig, och förstår yrket på ett väldigt utmärkande sätt. Kan man avancera till att bli överstyrman på något finlandsfartyg, eller annat containerfartyg till exempel på kanske 4-8 år? Tjänar man typ då 60000-120000kr? Eller något i den storleken? Finns det stora chanser att bli kapten på de största fartyg i världen? Är det lätt att tjäna över exempelvis 200000kr då? Jag undrar framförallt om man jobbar mycket mindre eller mindre om man jobbar som överstyrman eller kapten på ett större fartyg än en vanlig heltidsanställd?

Jag undrar också hur teoretisk man måste vara för att klara av till exempel Chalmers sjökaptensutbildning? Är teorin lättare att klara av på en sjökaptensutbildning än en högskoleingenjörsutbildning till exempel? Måste man komma upp på ett HP resultat på 0,7-1 för att klara av tentor eller vad det kan tänkas vara på en sjökaptensutbilldning, eller räcker det om man kan plugga, eventuellt om man förstår teorin eller är intresserad av den? Alla behöriga sökande kommer in på sjökaptensutbildningar i Sverige va, om man är riktigt seriös men har urusla betyg, t.ex. på Chalmers? Man behöver inte stå för några extra kostnader, eller ratingar på större fartyg, som t.ex. medicals eller type ratingar om man till exempel flyger ett flygplan?

Mvh
Henrik
Citera
2016-02-29, 11:52
Medlem