2016-02-28, 10:58
Medlem
bonobonos avatar
Har välvda duschdörrar i glas. Väldigt snyggt, när dom är rena. Har väldigt mycket kalk i vattnet och efter varje duschning när vattnet torkat är det vita kalkfläckar över dörrarna.
Man orkar ju inte polera efter varje dusch så frågan är om det finns något bra medel för att enkelt få bort intorkad kalk i efterhand?
Sen vore det intressant om någon har en idé om nåt man kan ha på så att vattnet enklare rinner av så att man slipper fläckarna.
Tänker som bilvax när vattendropparna aldrig blir kvar på lacken.
Någon som testat nåt och vet vad som fungerar?
Citera
2016-02-28, 11:06
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Vi har också detta på vår dusch och jag använder mig av klorin som då är utspätt med vatten.

Blomsterspruta och lite vädring är verktyget. Duscha på ytorna och rengör sedan med en mjuk svamp/tandboste. Skölj sedan av det med kallt vatten.
Citera
2016-02-28, 11:47
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Vi har också detta på vår dusch och jag använder mig av klorin som då är utspätt med vatten.

Blomsterspruta och lite vädring är verktyget. Duscha på ytorna och rengör sedan med en mjuk svamp/tandboste. Skölj sedan av det med kallt vatten.
Ska testa det. Behöver du gnugga eller går de enkelt bort? Behöver även göra rent kran, slang osv.
Frågan är vad man kan ha på så att vattnet rinner av och inte lämnar fläckar?
Citera
2016-02-28, 13:33
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Duschar på där det är smutsigt och låt det får dra i några minuter. Spolar sedan och därefter kan duscha på lite igen och torkar med svampen. I trånga utrymmen så använder jag som sagt av en gammal tandboste.

Själva kranen och rören så använder jag lite svinto. Blöt svintot och masserar lite lätt på handen på kromdelarna. Spolar sedan med kallt vatten.
Citera
2016-02-28, 13:52
Medlem
Apologists avatar
Här är en sida som kanske kan hjälpa http://www.naturalhandyman.com/iip/i...ldeposits.html

Salt brukar vara effektivt mot kalk men det kan förstöra mer än det hjälper beroende på yta.

Har även hört att sådana som har kalk problem i poolen använder citron syra men det kanske är ren skröna.
Citera
2016-02-29, 11:59
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Duschar på där det är smutsigt och låt det får dra i några minuter. Spolar sedan och därefter kan duscha på lite igen och torkar med svampen. I trånga utrymmen så använder jag som sagt av en gammal tandboste.

Själva kranen och rören så använder jag lite svinto. Blöt svintot och masserar lite lätt på handen på kromdelarna. Spolar sedan med kallt vatten.
Svinto låter inte som nåt jag vill använda på blanka ytor, lär väl repa!?
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Här är en sida som kanske kan hjälpa http://www.naturalhandyman.com/iip/i...ldeposits.html

Salt brukar vara effektivt mot kalk men det kan förstöra mer än det hjälper beroende på yta.

Har även hört att sådana som har kalk problem i poolen använder citron syra men det kanske är ren skröna.
Tack, ska kolla länken.

Enklast hade ju varit om det fanns nåt vanlig rengöringsmedel som funkar mer än bara i reklamfilmerna
Citera
2016-02-29, 21:36
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Har välvda duschdörrar i glas. Väldigt snyggt, när dom är rena. Har väldigt mycket kalk i vattnet och efter varje duschning när vattnet torkat är det vita kalkfläckar över dörrarna.
Man orkar ju inte polera efter varje dusch så frågan är om det finns något bra medel för att enkelt få bort intorkad kalk i efterhand?
Sen vore det intressant om någon har en idé om nåt man kan ha på så att vattnet enklare rinner av så att man slipper fläckarna.
Tänker som bilvax när vattendropparna aldrig blir kvar på lacken.
Någon som testat nåt och vet vad som fungerar?

För att få vattnet att rinna av lättare kan man möjligtvis använda ett nanopreparat som används till bilens vindrutor. Det finns en tråd i Bilforumet om nanopreparat.

För att ta bort kalkfläckar så rekommenderar jag rengöring med utspädd ättika (finns på ICA). Jag skulle nog torka bort det mesta efter varje användning av duschen eftersom kalk gärna klumpar ihop sig med proteiner från huden och schampo/duschtvål och bildar svårlösliga fläckar.

Ättika luktar lite starkt men är ofarligt...försök undvika att få det i ögonen dock.
Citera
2016-03-01, 10:57
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
För att få vattnet att rinna av lättare kan man möjligtvis använda ett nanopreparat som används till bilens vindrutor. Det finns en tråd i Bilforumet om nanopreparat.

Nanotråden...

(FB) Nanobehandling till vindrutan - var köpa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in