Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-28, 02:22
  #1
Medlem
Bor i en studentlägenhet och de senaste månaderna så har det varit någon/några som har stulit massa mat från frysarna och massa andra grejer. Har kontaktat de som äger fastigheten flera gånger men får samma svar varje gång "Vi ska kolla upp det". Det finns flera kameror i hallarna på varje våning och i lobbyn finns det ett kontor med en dator där alla kameror visas. Och jag undrar om det finns nån möjlighet att få bilderna till mitt rum?
Citera
2016-02-28, 10:02
  #2
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Övervakning och integritet
/Moderator
Citera
2016-02-28, 12:54
  #3
Medlem
Beror ju på, är kamerasystemet nätverksbaserat? Har du nätverk i ditt rum?
Är kamerorna via nätverk så kan du säkert köra en egen stream till ditt rum om du har samma nät dit.
Citera
2016-02-28, 22:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazzazz
Beror ju på, är kamerasystemet nätverksbaserat? Har du nätverk i ditt rum?
Är kamerorna via nätverk så kan du säkert köra en egen stream till ditt rum om du har samma nät dit.
Det är samma nät i hela byggnaden och jag tror kamerorna är nätverksbaserade. Hur gör jag för att få streamen till mitt rum?
Citera
2016-02-29, 01:40
  #5
Medlem
christerys avatar
Dom ligger nog inte på samma ip-subnät som studenterna om dom ligger på samma fysiska nät, kolla först om du ser nån IP adress på kameran eller i närheten. Ställ om din dator till statisk ip och pilla in samma subnätmask och en ipaddress som passar (inte den kameran har) och prova anslut.

Annars måste du få den att broadcasta (omstart av kameran är ett bra sätt, ryck spänningen - blir du påkommen så säg att du försökte resetta WIFIt som inte funkade bra i din lägenhet), lyssna (spela in) med wireshark eller liknande och upptäcka denna okända ip för att sen göra samma sak. Du borde åxå kika på märke eller liknande på kameran så kanske du ser att det finns en Axxis produkt, lite d-linkar och intel nätverkskort. Då är nog kameran Axxisprodukten (om dom har en egen serie dvs, det är inte alls säkert). Troligen har dom köpt nätverkskortet till kameran och då är det det fabrikatet som dyker upp.

Har du tur så ligger dom på en multicast adress och dessa är ju enkla att känna igen.

Fråga inte mig mer, har du funderingar så läs på själv, allt jag beskrivit finns säkert på nätet redan, videos på youtube och steg för steg beskrivningar för wireshark.
Citera
2016-03-01, 00:02
  #6
Medlem
Provade med wireshark men hittade inte kameran och sladdarna sitter i väggen så man kan inte starta om den. Finns det något annat man kan göra?
Citera
2016-03-04, 04:48
  #7
Medlem
darthvaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jespose
i lobbyn finns det ett kontor med en dator där alla kameror visas

Citat:
Ursprungligen postat av jespose
Finns det något annat man kan göra?

Gå till kontoret. Titta på monitorn. Problem löst.
Är det bemannat så tala om ditt ärende. Kamerorna finns ju för att hålla ordning, inklusive att motverka matstölder. Voila!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback