Citat:
Ursprungligen postat av
peako
Hej,
Jag var i Thailand 2009 och tog då massa bilder med en kamera med SD-kort. När jag förde över dessa bilder till datorn så blev dock samtliga korrupta och/eller skadade. Det är såväl jpeg-bilder som MP4-videos.
Jag har samtliga filer lokalt på datorn och behöver därför ingen "data recovery", utan det enda jag behöver är att på något sätt kunna få dessa korrupta filer att bli läsbara på nytt.
Hur bör jag gå tillväga?
Jag använder mig av MacOS X El Capitan, vilket är anledningen till att jag öppnade denna tråd här. Har även möjlighet till andra OS om detta skulle underlätta men smidigast för mig vore en lösning direkt i Mac.
Uppskattar alla svar!
Ovanligt fel. Men eftersom att du har någon form av data så finns det hopp. Hur stora är filerna? Om de tar upp väldigt lite plats så finns det nog ingen data att laga då kan de bestå av metainformation eller enbart lite random skräp.
Ett sätt som brukar fungerar för att laga filmer och särskilt i MP4/FLV-format är att kopiera media-strömmarna till en ny container, sk passthrough. Det kan du enkelt göra med iFFmpeg.
Jag kan själv inte minnas när jag stötte på en helt korrupt JPEG-fil senast. En enkel googling gav följande:
http://www.jihosoft.com/free-utilities/jpeg-repair-tool.html