Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-28, 02:01
Medlem
Hej,

Jag var i Thailand 2009 och tog då massa bilder med en kamera med SD-kort. När jag förde över dessa bilder till datorn så blev dock samtliga korrupta och/eller skadade. Det är såväl jpeg-bilder som MP4-videos.

Jag har samtliga filer lokalt på datorn och behöver därför ingen "data recovery", utan det enda jag behöver är att på något sätt kunna få dessa korrupta filer att bli läsbara på nytt.

Hur bör jag gå tillväga?

Jag använder mig av MacOS X El Capitan, vilket är anledningen till att jag öppnade denna tråd här. Har även möjlighet till andra OS om detta skulle underlätta men smidigast för mig vore en lösning direkt i Mac.

Uppskattar alla svar!
Citera
2016-02-28, 09:35
Medlem
Har kameratillverkaren en egen app för sådant (import av bildfiler)? Annars kan du testa PhotoRec (gratis). Du ska då läsa från SD-kortet, inte din korrupta mapp. Om inget av det är möjligt kan du testa programmet GraphicConverter (testware), som läser in mycket mer än Macens egna program. Ett ytterligare alternativ är att flytta mappen till en Windowsdator, det kanske är anpassat för det.
Senast redigerad av Redax 2016-02-28 kl. 09:37.
Citera
2016-02-28, 12:35
Medlem
För övrigt är 2009 väldigt länge sedan i kamera/datorväg. Mycket kan ha hänt vad gäller hur de där filerna egentligen borde ha bearbetats från början. Sök därför lösningen som om det vore just 2009. Vi vet inte vad du hade för kamera eller operativsystem då, exempelvis. Men det vet du (antar jag).
Citera
2016-03-01, 16:58
Medlem
Littons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peako
Hej,

Jag var i Thailand 2009 och tog då massa bilder med en kamera med SD-kort. När jag förde över dessa bilder till datorn så blev dock samtliga korrupta och/eller skadade. Det är såväl jpeg-bilder som MP4-videos.

Jag har samtliga filer lokalt på datorn och behöver därför ingen "data recovery", utan det enda jag behöver är att på något sätt kunna få dessa korrupta filer att bli läsbara på nytt.

Hur bör jag gå tillväga?

Jag använder mig av MacOS X El Capitan, vilket är anledningen till att jag öppnade denna tråd här. Har även möjlighet till andra OS om detta skulle underlätta men smidigast för mig vore en lösning direkt i Mac.

Uppskattar alla svar!

Ovanligt fel. Men eftersom att du har någon form av data så finns det hopp. Hur stora är filerna? Om de tar upp väldigt lite plats så finns det nog ingen data att laga då kan de bestå av metainformation eller enbart lite random skräp.

Ett sätt som brukar fungerar för att laga filmer och särskilt i MP4/FLV-format är att kopiera media-strömmarna till en ny container, sk passthrough. Det kan du enkelt göra med iFFmpeg.

Jag kan själv inte minnas när jag stötte på en helt korrupt JPEG-fil senast. En enkel googling gav följande:
http://www.jihosoft.com/free-utilities/jpeg-repair-tool.html
Senast redigerad av Litton 2016-03-01 kl. 17:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in