Hej,
Jag har nu ätit lamotrigin mot bipolär sjukdom i knappt ett år. Någon månad in i behandlingen upptäckte jag lite utslag på axlar och övre del av ryggen. Detta är inte finnar, går inte att trycka, är inte ömma och kliar inte. Ser ut som små röda knottror på Max 1 mm diameter. Har aldrig tidigare haft problem med finnar någonstans, någon gång.
Det gick väl an tyckte jag, men efter ett tag blev de fler. I perioder har jag baddat med alsolsprit varje kväll för att torka ut lite, och då har de lugnat sig lite. Nu är de torra men blir bara fler och fler?! Nästan hela ryggen är nu täckt, ned till byxlinningen. Finns endast på ryggen, samt ibland centrerat över naveln.
Äter även cipralex, quetiapin, litium (theralen propavan akineton v.b.)
Kan detta vara orsakat av lamotriginet? Medveten om att det finns bland biverkningarna. Och VARFÖR blir de fler och fler?! Jag har inte justerat dosen. Vad gör man åt dem? Någon som reagerat likadant på lamotrigin? Eller haft likadana utslag - som inte går att klämma, torra, röda knotter-utslag som inte kliar, inte svider, inte ömmar - orsakade av något annat? HUR behandlade ni det? Vad kan hjälpa?
Vill inte visa mig i linne längre.