• 1
  • 2
2016-02-27, 11:18
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Iofs man kan använda bostaden som spargris för att kunna underhålla bostaden, men jag tycker nog att man borde spara till renoveringar då renoveringar och underhåll borde anses som alla andra kostnader relaterade till en bostad. Renovera köket var 20e år är ju inte en investering, det är ju underhåll, och underhåll borde man ju inte behöva banklån till, i sådana fall hade man ju inte råd med bostaden i det första läget. Men visst, jag köper dina poäng, och där har vi en fördel med stigande marknad.

Folk är helt låneskadade, de tänker inte överhuvudtaget i dina banor utan de siktar på ett liv som evighetsgäldenärer. De har iof ofta inget annat val då kvoten mellan inkomst och lånebelopp stiger hela tiden.

Naturligtvis skall inte första tanken när man skall renovera vara "hur mycket behöver jag låna"
Citera
2016-02-27, 11:51
Medlem
Näää finns nog ingen med normal begåvning som önskar mer stigande priser på bostäder.

Klart att staten tjänar på det eftersom lagfarter beräknas efter bostadens "värde" så staten tjänar mer och mer efterhand som "värdet" ökar.

Kommer även bli en guldgruva för staten när de inför fastighetsskatt igen, när "värdet" ökat med 100 tals procent de senaste åren.
Citera
2016-02-27, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Nu har ju majoriteten lån på sina bostäder så majoriteten tjänar ju på att marknaden stiger.

Anledningen till att majoriteten har lån är höga priser. Det där är en ond spiral.

Citat:
Nej du måste inte sälja den tvunget.

Om din lägenhet dubblar värde så kan du nu låna totalt 1700 000 kr av banken med låg ränta eftersom att dubbar din bostad somnsäkerhet. Så eftersom marknaden steg med 1 000 000 kunde du låna 850 000 till det du nu behövde dem förutsatt att du även har inkomst medmera.

Men hade du inte haft någon bostad som säkerhet så hade de i 99 procent av fallen inte velat låna ut så mycket.

Så du kan frigöra pengar på det sättet.

Sedan någon gång i framtiden kanske du kommer sälja.
Just det. Lån, lån, lån.
Citera
2016-02-27, 13:02
Bannlyst
Är bara dom med bostadsrätter som vill det. Då deras bostad går att sälja dyrare sen.
Citera
2016-02-27, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cruisingdown
Är bara dom med bostadsrätter som vill det. Då deras bostad går att sälja dyrare sen.
De får be till gudarna att inte fastighetsskatten återinförs (vilket den naturligtvis kommer att göras förr eller senare).
Citera
2016-02-27, 14:11
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruisingdown
Har du läst något i tråden? Dom som säljer sin bostadsrätt kan ju komma att behöva köpa något nytt som även det blivit dyrare. Resultatet är att man anses ha tjänat pengar och ska skatta för det. Visst har man ett bättre utgångsläge än den som aldrig köpt sitt boende som ökat i värde men några pengar får man inte om man nu inte väljer att köpa nytt boende. Det hade jag tänkt mig först den dag jag behöver blöja igen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in