Citat:
Ursprungligen postat av
AnnaDea
Oj, det fungerar för mig när jag klickar på dem?
Det är en till 250hps lampa.
Allting var redan förinstallerat till ballasten när jag fick den så det är en blå, brun och gröngul kabel (som är den jordade). Vet inte vilken kabel som ska sättas i reflektorn och vart ?_?
Ska du bara köra en 250 Watts HPS behöver du inget relä.
Vilken färg på kablarna som du kopplar vart har ingen betydelse. Det viktigaste är att du får jordningen rätt. Det är jordkabeln som avgör om anläggningen blir helt ofarlig eller om du riskerar att få en livsfarlig stöt av ballast och/eller reflektorn. Den jordade kabeln är flerfärgad dvs i ditt fall den gröngula kabeln. Den ska kopplas till jord på ballasten och till reflektorn som troligen är av metall.
Just detta med jordkabeln är väldigt viktigt eftersom det i odlingsutrymmet kan uppstå hög luftfuktighet.
En extra säkerhet är att koppla in jordfelsbrytare. Det behöver inte vara en fast ansluten jordfelsbrytare utan en portabel som du bara sätter i stickkontaktet går lika bra.
Här har du en jordfelsbrytare hos JULA som kostar 129 kronor.
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/plug-in-produkter/jordfelsbrytare/jordfelsbrytare-402327/
En jordfelsbrytare fungerar som så att SKULLE DET BLI FEL på anläggningen (ballasten/reflektorn) och den blir strömförande så om du tar i den så bryts strömmen på 200ms dvs på 1/5 sekund.