2005-11-16, 19:36
Medlem
Har hört att Astrid Lindgren har snott mycket av sina verk från någon tysk/fransk bokskrivare.. stämmer detta eller är det bara rykten? Och om det stämmer, finns det några bevis?
Citera
2005-11-16, 19:40
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Ja, Emil i Lönneberga handlade egentligen om lille Friedrich från Tyrolen.

Allvarligt, finns det nåt svenskare än Astrid Lindgren? Och finns det nån mer personlig författare än henne? Jag tror du yrar i nattmössan.
Citera
2005-11-16, 19:46
Medlem
nej nej.. Alltså jag tror att hon gjort allt själv.. Men har hört något om det här innan, men ville bara se vad det finns för bevis på att hon snott något..
Citera
2005-11-16, 19:57
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Enda gången jag hört talats om det var i en tidigare tråd här: Astrid Lindgren och Taube. Men vare sig det skulle handla om hemliga spökskrivare eller om plagiat så verkar det rätt osannolikt att de barnlitteraturforskare som analyserat böckerna, deras bakgrund och tillkomsthistoria intill minsta manuskriptfragment, antingen skulle ha missat detta eller allesammans gått med på att mörka saken.
Citera
2005-11-17, 05:49
Medlem
CharlieRs avatar
Någon okänd person sa en gång att allt har blivit sagt tidgare, av någon annan som inte kommit på det själv.
Citera
2005-11-17, 05:51
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Någon okänd person sa en gång att allt har blivit sagt tidgare, av någon annan som inte kommit på det själv.

Det är knappast sant när det gäller hela böcker.
Citera
2005-11-17, 05:52
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Det är knappast sant när det gäller hela böcker.
Vad jag menar är att allt som skrivs är inspirerat av någonting annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in