2016-02-26, 14:10
Medlem
Tja,

jag har tänkt på vad man ska tänkas säga om man blir hotad med ett vapen. På filmer osv ser man ju folk som psykar den som hotar och blir då släppt genom att säga olika saker. Jag undrar om detta endast är fiktion eller om det finns något man kan säga som får den som hotar en att "haja till" och låta en gå. Menar nu om man t.ex blir utpressad på information eller rånad.

Fridens,
balsameradleopard
Citera
2016-02-26, 14:42
Medlem
Det finns 2 alternativ som jag ser det, antingen viker du ner dig och låter motståndaren få sin vilja igenom.

Alternativ 2 (inget för den blyge)

Stå upp för dig själv.

Du slår mig som en person som borde välja alternativ 1.
Citera
2016-02-26, 15:04
Medlem
Man gör som man blir tillsagd. Sedan så ringer man polis så fort man kan och anmäler det.

Inte värt risken att försöka slå undan vapnet eller något sånt. Förmodligen är den som gör det psykiskt sjuk eller påverkad och att försöka resonera med en sådan är nog lönlöst.

Man är ju för det första rätt kall och empatilös om man ens kommer på tanken.
Citera
2016-02-26, 15:19
Bannlyst
beror ju på helt situationen när man blir hotad , men jag sätter gärna krokben och och ett finger i örat om det är befogat gäller det ett allmänt rån på stan och du blir av med din mobil och plånbok med 500kr enbart av någon finnig kille med stor ryss puffra så skulle jag låta det hända då det inte är värt att agera . vad man säger ? jag är nog mest tyst och fokuserad på att kunna göra nått om det går
Citera
2016-02-26, 18:17
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balsameradleopard
Tja,

jag har tänkt på vad man ska tänkas säga om man blir hotad med ett vapen. På filmer osv ser man ju folk som psykar den som hotar och blir då släppt genom att säga olika saker. Jag undrar om detta endast är fiktion eller om det finns något man kan säga som får den som hotar en att "haja till" och låta en gå. Menar nu om man t.ex blir utpressad på information eller rånad.

Fridens,
balsameradleopard

Första rådet till dig: Aldrig, någonsin tro att saker på film är representativt eller ens smart i verkligheten, utan anta att det är 100% fiktion(!).

Det är omöjligt att säga exakt vad du ska göra för situationer är olika, om du kan tänka tillräckligt klart och du vet att dessa personer kommer döda dig, då är det antagligen smart att handla om ett tillfälle uppenbarar sig.

Men saken är att de flesta inte kommer försöka döda dig, eller ens vill skada dig, så generellt talat om någon rånar en med vapen, bara ge dem sakerna för det är vanligtvis inte värt att bli dödad/permanent skadad över kanske 400-2000 kronor, eller vad säger du?

Och bara undvik att göra dumma saker eller sådant en labil person kan uppfatta som aggressivitet.
Ska du istället försöka prata ner en person så är det bra att du vet exakt vad du gör, har erfarenhet av "farliga" situationer, och är beredd på att öka risken att du blir skadad..... (så inte direkt värt det om det nu inte handlar om någonting viktigare än dig själv)
Citera
2016-02-27, 01:54
Medlem
Tack för tips. Har lånat pengar av några inte så trevliga personer om man säger så
Citera
2016-02-27, 11:18
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Tack för tips. Har lånat pengar av några inte så trevliga personer om man säger så

Då behåller man lugnet men förklarar att man förstår allvaret och skall jobba på att fixa fram allt man kan fort som fan och att sånt är lättast med fungerande knän typ. Ring hellre och förklara vad och när du kan pröjsa innan det börjar viftas med vapen.
Citera
2016-02-27, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Då behåller man lugnet men förklarar att man förstår allvaret och skall jobba på att fixa fram allt man kan fort som fan och att sånt är lättast med fungerande knän typ. Ring hellre och förklara vad och när du kan pröjsa innan det börjar viftas med vapen.

Jo... Grejen är att jag betalade tillbaks allt jag skulle inom den lovade tiden, men sen kommer en kille 3 månader senare och säger att de ska ha 35% ränta. Så jobbar på att få fram det nu.
Citera
2016-02-27, 15:49
Medlem
Citat:
Jo... Grejen är att jag betalade tillbaks allt jag skulle inom den lovade tiden, men sen kommer en kille 3 månader senare och säger att de ska ha 35% ränta. Så jobbar på att få fram det nu.

Jobba fram det och försök hålla dom lugn.
Och se detta som en läxa
Citera
2016-02-28, 13:58
Medlem
ParafinnsParafannss avatar
Är det förorts killar som är lite yngre, så ska du vara redo på att de kommer kräva mer pengar när du betalat av räntan också.
Citera
2016-02-28, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParafinnsParafanns
Är det förorts killar som är lite yngre, så ska du vara redo på att de kommer kräva mer pengar när du betalat av räntan också.

Nä, det är inte småkillar direkt. Men kan tänka mig att de jag lånade av skulle skicka såna till mig
Citera
2016-02-28, 21:03
Medlem
ParafinnsParafannss avatar
Citat:
Nä, det är inte småkillar direkt. Men kan tänka mig att de jag lånade av skulle skicka såna till mig

Undvik liknande situationer oavsett vad i fortsättningen, men det tror jag att du har lärt dig nu faktiskt.
Det är mänskligt att göra misstag, tänk på det ifall du får självdestruktiva tankar.

Tycker de andra i tråden har skrivit väldigt bra tips, håll dem lugna och betala.
I många fall så hade jag skrivit till dig att undvika dem och inte betala, men får känslan av din text att du i detta scenariot gör bäst i att betala eftersom du verkar vara säker på att bli skjuten annars(?).
Du borde byta nummer och undvika dessa människor efter att du har betalat isåfall.

Kan tillägga att jag själv aldrig hade betalat mer än jag hade lånat om inte någon ränta hade nämnts vid tidigare tillfälle, tycker inte att man kan komma och begära det i efterhand. Men det är tyvärr så det går till i den världen, det säger jag av egen erfarenhet.

Ifall dem kommer tillbaka ännu en gång efter att räntan är betalad, då har du två val som jag ser det.
Fly eller stå på dig. Då är det inte ett alternativ att betala längre eftersom de aldrig kommer att släppa taget om dig så länge du fortsätter ge dem pengar.
Om du väljer att stå på dig i ett sådant scenario så måste du vara hård, och flyr du så kommer du behöva pengar till ny bostad m.m.

Haft några vänner det har gått riktigt illa för i liknande situationer, men lika många som klarat sig ur det smärtfritt.
Lycka till! Du ska veta att jag verkligen håller tummarna för dig även om vi inte känner varandra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in