• 1
  • 2
2016-02-26, 13:45
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicberger
Du felciterar mig och tolkar mina sanningsvärden med binär logik. '¬ A → A', med andra ord '¬ A ∧ A' är inte alls vad ett obestämt sanningsvärde är. Men jag förstår paradoxen för det är ju något som inte är sant och inte är inte sant alltså '¬ A ∧ A' men konnotationen som Russell mfl. använder har inte rum för den korrekta benämningen av vad obestämt är. Łukasiewicz konnotation/symbolisering av logik har rum för U (undefinied) och är en trevärdeslogik. Sedan om den är vad jag vill säga? Förmodligen inte. Men den är god nog för att bemöta ditt inlägg.

Edit: Det går nog att använda existensoperatorn och visa att A inte existerar så alla konnektiv innan A blir verkningslösa inklusive negation så ingen paradox föreligger.

Kollade lite på Łukasiewicz och fann inget där som direkt motsäger vad jag skrivit i mina inlägg. Då det verkar som om när A - [ U ] och B - [ S ] så är A → B att betrakta som sann. Däremot om B - [ U ] och A - [ S ] så är A → B att betrakta som U. Vilket är ett mycket rimligt antagande.

U betyder att du inte vet eller kan avgöra sanningsvärdet. Är x flintskallig eller inte?
Citera
2016-02-26, 14:14
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Existerar "satsen som inte kan existera om påståendet som den ingår i inte är falsk"?

Kan även tillägga att man ofta gör en distinktion mellan extension (de ting satsen pekar på) och intension (vad satsen betyder). Det är trivialt att "satsen som inte kan existera om påståendet som den ingår i inte är falsk" existerar "språkligt" det gör även orden 'tomten', 'enhörning' och 'xjdsjks' också. Dessutom kan vi känna igen "satsen som inte kan existera om påståendet som den ingår i inte är falsk" som en svensk mening och förstå alla individuella ord. Även Russels paradox existerar symboliskt, men det betyder inte att det faktiskt finns en mängd M = {x : ¬(x∈x)}.
Citera
2016-02-26, 17:37
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Kan även tillägga att man ofta gör en distinktion mellan extension (de ting satsen pekar på) och intension (vad satsen betyder). .

Ja, men sedan undrar jag om inte Wittgenstein så att säga pekar med hela handen: Världen är allt som är fallet.

Detta som är fallet är inte språklig betydelse, och inte heller är det blott ting att peka på. Det som finns i världen är möjliga saklägen, och en del av dessa möjligheter är faktiska, dvs de är fallet eller är sakförhållanden.

Så långt tycker jag att den yngre Wittgenstein är en bra, enkel och naiv grund för att ställa krav på logikens satser: de ska bestå av elementarsatser som motsvarar sakförhållanden, samt av bestämda operatorer som och, om..så, alla, minst en m.m.

Alltså finns det inget utrymme för något annat än bestämda sanningsvärden: sant eller falskt. Om elementarsatsen är lögnaktig, obestämd m.m och inte talar om något som är fallet, eller till och med om något som inte är möjligt, så kan vi inte lita på de logiska slutsatser vi kan dra av satserna.

Är vi inte nöjda med detta så är vägen att gå inte att utöka med fler sanningsvärden, utan att utöka logiken med fler modaliteter. Alltså modallogik.
Senast redigerad av BaalZeBub 2016-02-26 kl. 17:45.
Citera
2016-02-27, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicberger
Det finns fyra sanningsvärden.

Sant, falskt, objekt-axiomatiskt och obestämt.

Fantastisk trådstart. Jag tror de flesta håller med om det.

Citat:
Att ett oändligt snöre inte har någon början är sant. Dess negation är falskt. Att "fri vilja inte existerar" är obestämt såvida du inte stipulerar axiom för vad en fri vilja är. Varför obestämt? För att "fri" är ett relationellt begrepp ("fri från vad?") och filosofer besvarar enbart frågan om fri vilja existerar genom att göra en stipulativ definition (som då varken är sann eller falsk utan av objekt-axiomatiskt sanningsvärde) - för att skapa ett språkligt system där frågan har ett binärt sanningsvärde.

Intressant att du blandade in "fri vilja" i diskussionen. Inom ett logiskt system finns ingen fri vilja utom som ett objekt.

Citat:
Bara ett system med definierade gränser kan ha binära sanningsvärden. Som ett språkligt eller matematiskt system. Bara när operatorerna eller orden är definierade kan något vara sant eller falskt. Bara när "himlen, är och blå" är definierat kan "himlen är blå" vara sant eller falskt

Perfekt definierat.

Citat:
Ett odefinierat någonting t.ex "gdofg dk jaha?" kan inte vara sant eller falskt. Ej heller gradvis sant. Det är odefinierat tills jag introducerar stipulativa definitioner av vad frågan betyder och skapar ett system kan ett binärt sanningsvärde tillskrivas frågan. Det som reglerar systemet (definitionerna) har ett objekt-axiomatiskt sanningsvärde men axiomen fungerar även som operatorer som tyglar vad hela språkliga systemet eller matematiska systemet betyder.

Jag gillar vad du gör här, gillar ditt inlägg, så ta inte detta personligt, men detta borde du redigerat eftersom jag inte tror att följande var vad du menade säga:

Citat:
"Det är odefinierat tills jag introducerar stipulativa definitioner av vad frågan betyder och skapar ett system kan ett binärt sanningsvärde tillskrivas frågan."

Jag antar att du menar

Citat:
"Det är odefinierat tills jag introducerar stipulativa definitioner av vad frågan betyder och skapar ett system så att ett binärt sanningsvärde kan tillskrivas frågan.

Jag gillar hela detta inlägg, du är helt uppenbart av en annan kaliber än de flesta här, men du måste välja. Om det handlar om "fri vilja" borde du skriva i denna tråd: (FB) Fri vilja existerar inte. Jag bevisar. Men om du vill diskutera konsekvenserna av, eller validiteten i, logik, är jag din allierad och frågan hör hemma i din tråd.
Citera
2016-03-01, 18:18
Medlem
nicbergers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Jag gillar hela detta inlägg, du är helt uppenbart av en annan kaliber än de flesta här, men du måste välja. Om det handlar om "fri vilja" borde du skriva i denna tråd: (FB) Fri vilja existerar inte. Jag bevisar. Men om du vill diskutera konsekvenserna av, eller validiteten i, logik, är jag din allierad och frågan hör hemma i din tråd.

Tack för credsen. "Fri vilja" var precis bara ett exempel för att det är den största tråden här på flashback. Så du anser även att det jag kallar (objekt-)axiomatiskt sanningsvärde (axiom, stipulativa definitioner) är ett eget sanningsvärde. Det är varken sant eller falskt utan stipulerar ett system men ej heller (U) - undecided - eftersom att det klart och tydligt uttrycker något definierat - utan att höra hemma i "sant" eller "falskt".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in