Citat:
Ursprungligen postat av
nicberger
Det finns fyra sanningsvärden.
Sant, falskt, objekt-axiomatiskt och obestämt.
Fantastisk trådstart. Jag tror de flesta håller med om det.
Citat:
Att ett oändligt snöre inte har någon början är sant. Dess negation är falskt. Att "fri vilja inte existerar" är obestämt såvida du inte stipulerar axiom för vad en fri vilja är. Varför obestämt? För att "fri" är ett relationellt begrepp ("fri från vad?") och filosofer besvarar enbart frågan om fri vilja existerar genom att göra en stipulativ definition (som då varken är sann eller falsk utan av objekt-axiomatiskt sanningsvärde) - för att skapa ett språkligt system där frågan har ett binärt sanningsvärde.
Intressant att du blandade in "fri vilja" i diskussionen. Inom ett logiskt system finns ingen fri vilja utom som ett objekt.
Citat:
Bara ett system med definierade gränser kan ha binära sanningsvärden. Som ett språkligt eller matematiskt system. Bara när operatorerna eller orden är definierade kan något vara sant eller falskt. Bara när "himlen, är och blå" är definierat kan "himlen är blå" vara sant eller falskt
Perfekt definierat.
Citat:
Ett odefinierat någonting t.ex "gdofg dk jaha?" kan inte vara sant eller falskt. Ej heller gradvis sant. Det är odefinierat tills jag introducerar stipulativa definitioner av vad frågan betyder och skapar ett system kan ett binärt sanningsvärde tillskrivas frågan. Det som reglerar systemet (definitionerna) har ett objekt-axiomatiskt sanningsvärde men axiomen fungerar även som operatorer som tyglar vad hela språkliga systemet eller matematiska systemet betyder.
Jag gillar vad du gör här, gillar ditt inlägg, så ta inte detta personligt, men detta borde du redigerat eftersom jag inte tror att följande var vad du menade säga:
Citat:
"Det är odefinierat tills jag introducerar stipulativa definitioner av vad frågan betyder och skapar ett system kan ett binärt sanningsvärde tillskrivas frågan."
Jag antar att du menar
Citat:
"Det är odefinierat tills jag introducerar stipulativa definitioner av vad frågan betyder och skapar ett system så att ett binärt sanningsvärde kan tillskrivas frågan.
Jag gillar hela detta inlägg, du är helt uppenbart av en annan kaliber än de flesta här, men du måste välja. Om det handlar om "fri vilja" borde du skriva i denna tråd:
(FB) Fri vilja existerar inte. Jag bevisar. Men om du vill diskutera konsekvenserna av, eller validiteten i, logik, är jag din allierad och frågan hör hemma i din tråd.