2016-02-25, 13:49
Medlem
Hej

Det har blivit dags att köpa första bilen för mig och familjen (jag, sambon och två små barn). Jag har bestämt mig för en Ford Focus kombi, modellår 2009 eller 2010, pris upp till 67 000 kr. Jag kommer mest att köra korta sträckor, några km hit och dit till affären, barnens träningsaktiviteter osv, samt några längre rundor på helgerna (några mil).

Jag kan inte mycket om bilar så jag har några frågor och är lite tveksam kring vilken typ av motor jag ska välja. Jag antar att 1.8 passar mig bäst men vill bara dubbelkolla.

Ford Focus 1.6 TDCi
Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic
Ford Focus 1.6 TDCi TITANIUM
Ford Focus 1.8 Flexifuel

Kan någon berätta lite om sina erfarenheten gällande dessa modeller? Förbrukning, fördelar, nackdelar osv.

Finns det någon skillnad mellan årsmodell 2009 och 2010?

Jag har upptäckt att det kan vara upp till 13 000 kr skillnad på dessa bilar i samma modell med samma motor, miltal, etc. Varför är det så?
Citera
2016-02-25, 13:55
Medlem
Toolmans avatar
Jag hade valt en bensinmotor när det skall köras korta körsträckor. Dessutom hade jag valt att gå upp i pris och köpt en mk3, tredje generationen som började komma 2011. Det är en mkt bättre bil. Tystare, stabilare, bättre väghållning.
Citera
2016-02-25, 15:00
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eric-cartman85
Hej

Det har blivit dags att köpa första bilen för mig och familjen (jag, sambon och två små barn). Jag har bestämt mig för en Ford Focus kombi, modellår 2009 eller 2010, pris upp till 67 000 kr. Jag kommer mest att köra korta sträckor, några km hit och dit till affären, barnens träningsaktiviteter osv, samt några längre rundor på helgerna (några mil).

Jag kan inte mycket om bilar så jag har några frågor och är lite tveksam kring vilken typ av motor jag ska välja. Jag antar att 1.8 passar mig bäst men vill bara dubbelkolla.

Ford Focus 1.6 TDCi
Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic
Ford Focus 1.6 TDCi TITANIUM
Ford Focus 1.8 Flexifuel

Kan någon berätta lite om sina erfarenheten gällande dessa modeller? Förbrukning, fördelar, nackdelar osv.

Finns det någon skillnad mellan årsmodell 2009 och 2010?

Jag har upptäckt att det kan vara upp till 13 000 kr skillnad på dessa bilar i samma modell med samma motor, miltal, etc. Varför är det så?

Tänk på att partikelfilter på dieselbilar inte är direkt billiga.
Dessutom har ju inte Ford det bästa rostskyddet.

Opel är en billig bil som starkt förbättrat sitt rostskydd fom 2006.
Och motorerna brukar hålla bra, kanske kan en opel vectra vara något för dej ??
Annars finns det ju alltid Volvo, (s40 och V50 har samma bottenplatta som Ford fokus )
Senast redigerad av locknloll 2016-02-25 kl. 15:07.
Citera
2016-02-25, 17:41
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
Jag hade valt en bensinmotor när det skall köras korta körsträckor. Dessutom hade jag valt att gå upp i pris och köpt en mk3, tredje generationen som började komma 2011. Det är en mkt bättre bil. Tystare, stabilare, bättre väghållning.
Instämmer här.
Flexifuel går visserligen på bensin samt bör ha kamkedja. Men i övrigt är E85 ett stendött bränsle nu pga priset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in