• 1
  • 2
2016-02-24, 08:56
Medlem
Historiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korfes
Tack. Får de med borderline ofta skuldkänslor?

Jag har inte den diagnosen själv.

Men ja, skuldkänslor är mycket vanligt. Stormande känslor fram och tillbaka på bara några sekunder är i princip vad som definerar en borderline. Självklart är det mycket mer än så.
Jag har varit tillsammans med en borderline tjej, och det var verkligen inte lätt. Men du har skrivit alldeles för lite information för att ens kunna dra slutsatsen att du skulle ha denna diagnos.

Men det har oftast adhd/add'are också. Just för att man kan vräka ur sig saker som man egentligen inte menar eller hade tänkt sig. Sedan efteråt inser personen hur dumt det var. Och det leder till skuldkänslor allt som oftast.

Diabetes kan också göra en person väldigt agressiv när denne har lågt insulin och har ätit dåligt eller dålig sömn.

Råder dig till att läsa på angående 2 av dessa diagnoser och se ifall du känner igen mycket av dessa i dig själv.

Men det absolut bästa du kan göra är att helt enkelt få en tid hos läkaren som kan börja utreda dig.
Att själv diagnosera är inte att rekommendera då det krävs så mycket mer än bara läsa en lista av saker som "kan" stämma in på dig själv. Men det skadar inte att läsa på lite om dessa diagnoser.
Citera
2016-02-24, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Historik
Jag har inte den diagnosen själv.

Men ja, skuldkänslor är mycket vanligt. Stormande känslor fram och tillbaka på bara några sekunder är i princip vad som definerar en borderline. Självklart är det mycket mer än så.
Jag har varit tillsammans med en borderline tjej, och det var verkligen inte lätt. Men du har skrivit alldeles för lite information för att ens kunna dra slutsatsen att du skulle ha denna diagnos.

Men det har oftast adhd/add'are också. Just för att man kan vräka ur sig saker som man egentligen inte menar eller hade tänkt sig. Sedan efteråt inser personen hur dumt det var. Och det leder till skuldkänslor allt som oftast.

Diabetes kan också göra en person väldigt agressiv när denne har lågt insulin och har ätit dåligt eller dålig sömn.

Råder dig till att läsa på angående 2 av dessa diagnoser och se ifall du känner igen mycket av dessa i dig själv.

Men det absolut bästa du kan göra är att helt enkelt få en tid hos läkaren som kan börja utreda dig.
Att själv diagnosera är inte att rekommendera då det krävs så mycket mer än bara läsa en lista av saker som "kan" stämma in på dig själv. Men det skadar inte att läsa på lite om dessa diagnoser.

Tack för informationen! Håller med om det här med att läsa själv är inte så jätte bra, men nyfikenheten tvingar en att göra det tyvärr.
Citera
2016-02-24, 09:08
Medlem
PotatisLampans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av technoisbest
Har du aggroús dialogus? Det är inte bra att att röka cannabis med den diagnosen, du det lätt utlöser våldsepisoder hos den drabbade. Eller är du bipolär?
Jag har adhd
Citera
2016-02-24, 09:09
Medlem
PotatisLampans avatar
Citat:
jag har ångestdiagnos. Utbrotten utlöses när jag får ångest. vad har du för diagnos?

Mina anhöriga vet att jag inte menar det jag säger men varken de eller jag har kopplat utbrotten till någon diagnos. men nu funderar jag om det är någon enskild diagnos.
Jag har ADHD. Man får utbrott ganska lätt av det, har du märkt att du har gansks mycket energi?
Citera
2016-02-24, 09:13
Medlem
Historiks avatar
Citat:
Tack för informationen! Håller med om det här med att läsa själv är inte så jätte bra, men nyfikenheten tvingar en att göra det tyvärr.

Så lite så!

Jag menade inte att det är dåligt att läsa på, snarare tvärtom!

Det jag mer menade på är att man inte ska läsa och tänka "ofan det här är ju så jag!!" för att sedan gå runt och säga / tänka att man har den diagnosen, utan att fått det bekräftat av en riktig läkare/psykolog.
Citera
2016-02-24, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PotatisLampan
Jag har ADHD. Man får utbrott ganska lätt av det, har du märkt att du har gansks mycket energi?

när jag mår bättre ja. när jag mår sämre känner jag att jag inte har energi alls.
Citera
2016-02-24, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Historik
Så lite så!

Jag menade inte att det är dåligt att läsa på, snarare tvärtom!

Det jag mer menade på är att man inte ska läsa och tänka "ofan det här är ju så jag!!" för att sedan gå runt och säga / tänka att man har den diagnosen, utan att fått det bekräftat av en riktig läkare/psykolog.

Jag förstod vad du menade och jag håller med. man kan diagnostisera sig själv allt möjliga om man läser själv å internet.
Citera
2016-02-24, 13:24
Medlem
Zaloons avatar
Citat:
Jag får då och då utbrott som antagligen utlöses av panikångestattack. Då brukar jag under utbrottet säga elaka saker till mina nära och kära.
efter utbrottet får jag djupa ångerkänslor och blir deprimerad över att jag fick onödig utbrott och över att jag sagt elaka saker. Då kan jag få ännu utbrott och av någon konstig anledning säga elaka saker trots att jag under utbrottet inte egentligen vill säga det. Och då mår jag ännu sämre sedan och får skuldkänslor och känner mig elak och idiot.

Har även märkt att jag blir mer sårbar för att få sådana utbrott när jag är trött eller inte sovit bra.

Det värsta är när jag ältar och tänker "varför gjorde jag så".

Någon som kan ge mig tips på hur jag ska göra och tänka?
Någon gissning vad detta kan vara för diagnos?

Tack i förhand.

Du kan börja med att förklara för dina nära och kära som drabbas av dina utbrott att du får dessa impulsutbrott som du inte kan kontrollera, sen så får du väl be om ursäkt när det väl händer.

Jag har själv en personlighetsstörning som ger mig humörsvängningar blandat med depression. Jag har berättat för dom jag bryr mig hur det ligger till och förklarat att det inte hjälper att tjata på mig eller be mig rycka upp mig för det kommer göra allt värre. Det finns bra dagar och så finns det mindre bra dagar.

Edit: Gå och gör ett test hos psykiatrin så kan du få reda på ifall du har någon diagnos, det är hopplöst att sitta och googla fram dina egna diagnoser. Är bara fruktansvärt dumt och troligtvis så är du så långt ifrån sanning du kan vara.
Citera
2016-02-24, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaloon
Du kan börja med att förklara för dina nära och kära som drabbas av dina utbrott att du får dessa impulsutbrott som du inte kan kontrollera, sen så får du väl be om ursäkt när det väl händer.

Jag har själv en personlighetsstörning som ger mig humörsvängningar blandat med depression. Jag har berättat för dom jag bryr mig hur det ligger till och förklarat att det inte hjälper att tjata på mig eller be mig rycka upp mig för det kommer göra allt värre. Det finns bra dagar och så finns det mindre bra dagar.

Har faktist berättat det för de och jag ber varje gång om ursäkt efter utbrottet och förklarar att jag verkligen inte menar. Dock kvarstår skuldkänslorna tyvärr.
Citera
2016-02-24, 13:36
Medlem
Zaloons avatar
Citat:
Har faktist berättat det för de och jag ber varje gång om ursäkt efter utbrottet och förklarar att jag verkligen inte menar. Dock kvarstår skuldkänslorna tyvärr.

Då tycker jag du ska söka dig till psykiatrin, det finns möjlighet för medicinering som dämpar dessa utbrott. Jag går på medicin nu och det har hjälpt mig fruktansvärt mycket med humörsvängningar. Mer än så kan jag inte råda dig. Skuldkänslorna kommer kvarstå ett bra tag Så då får du lösa det genom att undvika utbrotten. Hör av dig iallafall till psykiatrin, det skadar aldrig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in