2016-02-24, 01:03
Medlem
Hej!
Jag har börjat spara pengar, är uppe i 3000:- nu, men vad ska jag göra med dom? Jag försöker spara minst 1500:- varje månad. Men vart ska jag lägga pengarna? Hur ökar jag dom bäst?
Vill ju inte ha dom på mitt sparkonto på banken med 0% ränta..

Vet att jag inte har några jätte summor, men jag måste ju börja någonstans..

MVH
Drabek
Citera
2016-02-24, 01:08
Medlem
varsomfolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drabek
Hej!
Jag har börjat spara pengar, är uppe i 3000:- nu, men vad ska jag göra med dom? Jag försöker spara minst 1500:- varje månad. Men vart ska jag lägga pengarna? Hur ökar jag dom bäst?
Vill ju inte ha dom på mitt sparkonto på banken med 0% ränta..

Vet att jag inte har några jätte summor, men jag måste ju börja någonstans..

MVH
Drabek

Vill du anförskaffa dig mer köpkraft eller kanske ett större värde på karmakontot. Jag förslår att skänka en mindre summa till mindre välbärgade för att få balans. Skänk bort 5%. Investera resten i ett investeringssparkonto med spridda risker. Forsätt att pytsa in pengar varje månad oavsett hur kursen går. Skänk bort 5% en gång i månaden eller en gång om året beroende på hur bra tillväxt du får. Då blir du snart rik i både pengar och karma. Lycka till kamrat.
Citera
2016-02-24, 01:28
Medlem
Du månadssparar och bara har ett litet belopp. Tycker ungefär som varsomfolk (förutom karmagrejen) men vill specificera lite.

Jag tycker du ska öppna ISK-konto på Avanza (https://www.avanza.se/vart-utbud/konton/isk.html) och köpa deras avgiftsfria indexfond "Avanza Zero" ( https://www.avanza.se/fonder/om-fond...67/avanza-zero).

Du kan till och med månadsspara automatiskt där en överföring går från lönekontot i annan bank går till ISK-kontot där du har ett stående köp av Zero varje månad.

Det ÄR ju en aktiefond så det finns ju risker, men i och med att du månadssparar minskar risken betydligt. Bara EN fond men den ger faktiskt en hygglig riskspridning ändå.
Senast redigerad av Kacki 2016-02-24 kl. 01:32.
Citera
2016-02-24, 02:16
Medlem
Finns det någon anledning att reka ISK istället för kapitalförsäkring i dagsläget? Läste in mig på ISK när det kom och såg ingen anledning att byta.

+&- Kapitalförsäkring;
+ Möjlighet att fritt välja förmånstagare vid dödsfall.
+ Ännu starkare skydd än investerarskyddet om förvaringsinstitutet går omkull.
+ Anonymt ägande, kan vara bra om du skulle bli rik som ett troll och vill undvika diverse suspekta element eller nyttja insiderinformation du kommit över.
- Anonymt ägande, bökigt/omöjligt att gå på bolagsstämmor.
- Vissa derivat får inte handlas i KF
- Du kan inte blanka i KF

Tänk på att inte sätta in pengar du behöver ta ut nästa månad. Dels är börsen en nyckfull kompis och dels åker du på (förvisso små) skatteeffekter vid uttag och insättning i både KF och ISK. Bygg en kontant buffert på ett par månadslöner först om du saknar det så du inte behöver sälja i ett dåligt läge.

Just nu skulle jag bara köpa in mig på börsen om jag hade en horisont på >3 år. Häromveckan var vi ner nästan 30% sen toppen förra året, sen dess har det gått upp 10%. Trenden är negativ för stunden och såna här rörelser är inte helt normala.
Senast redigerad av darkdays 2016-02-24 kl. 02:29.
Citera
2016-02-24, 12:23
Medlem
Fenjal888s avatar
Börsen (aktier/fonder), jag hade satsat på de stora stabila. HM och de andra jättarna. Sedan en liten slant i privat buffert ifall du behöver lite deg, ett lågräntekonto (~0.65%). En peng i p2p-invest tycker jag är kul också.
Citera
2016-02-24, 14:57
Medlem
Jag är inte alls insatt i aktier överhuvudtaget, så att riskera pengar på det skulle jag inte våga göra..

Andra förslag?
Citera
2016-02-24, 15:14
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Citat:
Jag är inte alls insatt i aktier överhuvudtaget, så att riskera pengar på det skulle jag inte våga göra..

Andra förslag?

Vill du inte ta risk, ska du inte förvänta dig någon chans att de ska växa. Risk och tillväxtchans hänger ihop.

Vill du ta noll risk, är det noll ränta som gäller. Och sedan 30% skatt på denna noll i ränta också.
Citera
2016-02-24, 16:20
Medlem
Citat:

Andra förslag?

Billiga indexfonder. Avanza Zero som du fått tips om är ett utmärkt exempel. Gå in bland aktiefonderna hos din mäklare, Avanza eller Nordnet är att rekommendera, sortera efter avgift och köp nått som känns bra. Finns hundratals bra indexfonder.
Citera
2016-02-24, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt
Vill du inte ta risk, ska du inte förvänta dig någon chans att de ska växa. Risk och tillväxtchans hänger ihop.

Vill du ta noll risk, är det noll ränta som gäller. Och sedan 30% skatt på denna noll i ränta också.

Man kan inte få skatt på nollränta=ingen värdestigning, sedan blir det ingen skatt först du säljer fonder/aktier
Citera
2016-02-25, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porschepojken
Man kan inte få skatt på nollränta=ingen värdestigning, sedan blir det ingen skatt först du säljer fonder/aktier

Det är absolut skatt även vid nollränta.
Skatten blir 30% av avkastningen: 30% x 0 kr = 0 kr

ISK räknar dock schablonskatt på beloppet du har på kontot. Orkar inte förklara exakt hur. Så där får man absolut en skatt även vid nollavkastning och t o m vid negativ avkastning.

Aktier är såklart helt uteslutet vid månadssparande med de summor TS nämner. Transaktionskostnaderna blir för höga. Kanske om några år...
Citera
2016-02-25, 13:55
Medlem
Börja med att köpa ett gäng trisslotter för ca 1000kr redan där har du chans att för öka dom väldigt bra, annars kan du spela på hästar också väldigt lönsamt. Men försök läsa på lite innan så du inte bara lägger på vad som helst!
Citera
2016-02-25, 14:28
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallekula70
Aktier är såklart helt uteslutet vid månadssparande med de summor TS nämner. Transaktionskostnaderna blir för höga. Kanske om några år...

Använder man Avanza eller Nordnet har man väldigt bra priser på aktiehandel.

Men vad är det minsta man bör handla för då, enligt dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in