Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Ja, Ilona hade jag glömt, trots att jag startade tråden

. Hon försvann i skogen och när foten hittades betraktades försvinnandet som uppklarat. Visserligen finns det en teoretisk möjlighet att hon fortfarande lever eftersom fötter inte är livsviktiga, men det är bara en teoretisk möjlighet. Det försvinnandet är helt riktigt uppklarat.
Det här är däremot svårare att förstå,
(FB) Skåne Kevin 14 år borta sen 20130712. MPS efterlyste Kevin och tog ner efterlysningen med följande meddelande:
En 14-åring som inte har återkommit till sina anhöriga är fortfarande försvunnen. Ändå flyttades tråden till Uppklarade försvinnanden när MPS tog bort efterlysningen.
Det där är lite knepigt; när unga personer håller sig undan frivilligt. De är ju egentligen för unga för att vara iväg på egen hand "utan lov", men frågan är om det ändå ska anses som ett försvinnande i den meningen att personen måste hittas på grund av risk för olycka eller självmord. Ofta är det ju inte så, utan istället är det så att de häckar hos någon vän.
Då kan det i viss mån gå att få det till att det är uppklarat även att personen inte har återvänt hem.
Just när det gäller unga person är jag personligen lite kluven. De ger sig iväg och befinner sig hos någon bekant. Det känns olustigt att det då i trådar ska vändas ut och in på deras liv. Information som sedan finns kvar om/när personen mognar till sig.
Visst, de är försvunna. Föräldrarna är oroliga, polisen är inkopplad. De bör verkligen återvända hem.
Men ibland undrar jag faktiskt om denna typ av försvinnanden verkligen ska klassas som "äkta" försvinnanden.
Men det där är alltså mina egna tankar.