2016-02-22, 13:16
Medlem
Jag har köpt en teve som är defekt, det är den andra defekta enheten som jag har erhållit från denna säljare, d.v.s. jag har redan fått den utbytt en gång. Ett byte räknas som ett lagningsförsök, jag har rätt till ett till enligt konsumentvägledaren som jag har talat med. Jag är dock tveksam om de kommer byta ut varan igen. Då återstår bara reparation eller att returnera varan.

Jag har en fråga som jag aldrig fick svar på av konsumentvägledaren, personen missförstod mig gång på gång och verkade stressad.

Låt oss säga att jag går med på ett lagningsförsök, d.v.s. en fysisk reparation av teven, om jag får ett nej, kan jag fortfarande använda mig av ångerrätten som är på 14 dagar? För felen är rätt små, en död pixel bland annat. Jag vill ogärna skicka tillbaka den då jag köpte den på rea, skickar jag tillbaka den och får tillbaka pengarna så får jag betala 20 000 till för att köpa en likadan teve på annat håll.
Citera
2016-02-22, 13:32
Avstängd
Byt ut varan. Får du nej, så lämna tillbaka. Det ingår alltid fabriksgaranti, som minst ett år, som mest två.
Citera
2016-02-22, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Byt ut varan. Får du nej, så lämna tillbaka. Det ingår alltid fabriksgaranti, som minst ett år, som mest två.

Det är två års garanti, tre t.o.m. om man är medlem på sidan. Känns surt att betala 14 000 kr till för att få tag på samma teve på annat håll. En reparation kan ju bli gratis tänker jag, det är 4 olika småfel så det borde inte vara en omöjlighet, frågan är som sagt om man sätter sig i skiten om man ger sig in på reparations-vägen, om man får ett nej så kan jag ev. inte skicka tillbaka teven längre, eller det är det som är frågan i alla fall, om jag kan diskutera en reparation samtidigt som jag kan returnera teven om jag vill när den saken kommit till vägs ände, om det går så har jag ju inget att förlora. Det är krångligt som fan att skicka runt en 85 tum tv också.
Citera
2016-02-22, 14:30
Medlem
tankermans avatar
Som köpare har du rätt att reklamera en felaktig vara i upp till tre år efter köpet.

Det gäller även varor på rea, och är inte någon "garanti" utan lagstiftat.

http://www.konsumentverket.se/Global...lagen-2013.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in