2016-02-21, 22:41
Medlem
Hej. På Fredag hämtar jag hem min kattunge, vilken är min första katt någonsin och skulle därför vilja ha tips/hjälp nu, och jag tror detta är bästa stället att vända sig. Detta kommer vara en 100% innekatt. Det är en vanlig bondkatt/huskatt.

Kattungen är 13 veckor och enbart avmaskad. Alltså varken besiktigad, vaccinerad, chippad eller kastrerad.

Nu är frågan hur jag ska gå till väga innan jag försäkrar katten.
Är det ett krav att kattungen ska vara besiktigad med ett så kallat "kattungepaket" som innehåller just besiktning, vaccination och chippning för att få en försäkring, eller går det bra att skippa detta helt och håller, fixa en försäkring och sedan vaccinera i efterhand? Jag vill bara få allting fixat så fort som möjligt och slippa onödiga saker.

Jag personligen bryr mig inte om chippning då hon ändå inte kommer vara en utekatt, och jag vet ju redan själv att katten mår bra och ser "fin ut".

Skulle även vilja få tips på ert favorit försäkringsbolag för er katt.

MVH
Adam
Citera
2016-02-22, 11:32
Medlem
Det går bra att försäkra på en gång.

För min del skulle jag nog säga att chippning är viktigare på innekatter än utekatter. En utekatt är visserligen ute och kan tappa bort sig bli överkörd, skillnaden är dock att den kan sitt område och grannar känner igen den. En innekatt är mer ovan och kan bli svårare att få fatt i om den smiter ut.
Citera
2016-02-22, 19:17
Medlem
För ett pris över 800 kr skulle jag begära att katten va besiktigad det intyget ska vara högst 7 dagar.
Fattar inte att så kallade uppfödare inte kan ge kattungar en vaccination vad är problemet?

http://www.kattstatus.se/sida67.html

läs igenom den sidan och om försäkringar och annat innan du hämtar missen, när du ska hämta den så SKA den absolut inte ha några rinnande ögon eller vara kladdig i baken, fråga hur magen är.
Och den ska väga över 1 kg en del har en föreställning om att kattungarna är bortstötta av mamman och ger ut dom före 12 v , de sista veckorna med mamman är verkligen viktiga och ska inte tummas på. TA EJ en sjuk katt kan kosta dig massor.

Försäkra direkt, samma dag.

Ge samma mat som den får nu sen kan du byta till nåt vettigare, antar den får skitmat om dom inte ens kan vaccinera.

Läs kattstatus.. det tjänar du på..

http://www.kattstatus.se
Citera
2016-02-25, 21:42
Medlem
rootswallers avatar
Försäkra direkt. I princip alla försäkringsbolag har en karenstid på ca 20 dagar (d.v.s. den tid från försäkring tecknas till den börjar gälla). Är katten inte besiktigad och/eller vaccinerad så ring en veterinär och fråga om när det är lämpligt att vaccinera etc. Tror inte du behöver vaccin/besiktning för försäkringen.
Citera
2016-02-29, 15:19
Medlem
Dessutom är det viktigt att katten vaccineras regelbundet, speciellt inne katter är känsligare än ute katter när det gäller det.
Citera
2016-03-15, 19:29
Medlem
Hur har det gått med kissen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här