2016-02-21, 14:35
Medlem
crippledmfs avatar
Jag var häromdagen uppe på akutpsykiatrin för att jag helt enkelt inte orkade med någonting längre. Helt förlamad i mitt mående. Ångest,oro,förföljelsemanier,paranoia,sömnproblem och självmordstankar. Jag har en långvarig psykisk problematik och har vårdats på många olika sätt sedan barndomen. Är runt 25 år och har dessutom vistats på anstalt/rättspsykiatri. Har frivård nu och inskriven hos öppenvården. Har inga drog/alkoholproblem.

Lite bakgrundsinfo.. Var alltså uppe och berättade om mitt nuvarande mående, berättade om självmordstankarna och min impulsiva bakgrund. Att även om jag oftast inte vill dö och inte går runt och planerar på något självmord så vet jag samtidigt att jag är impulsiv och förklarade att jag var rädd att jag skulle göra något drastiskt utan att reflektera över konsekvenserna.

Svaret blev att jag behöver inte läggas in? Att jag har en långvarig och allvarligare problematik och att mitt mående skulle förvärras av inläggning. Jag blev lite paff faktiskt. Känns konstigt när man hela sitt liv vägrat vård och aldrig varit ärlig med läkare/psykiatriker/psykologer osv, och så är man det för första gången i sitt liv. Man tar modet till sig att frivilligt uppsöka akutpsyk, sitta och vänta i timmar för att sedan droppa bomben att man hatar sig själv och sitt liv och funderar på att avsluta skiten. Och så hänvisar de till öppenvården, samma mottagning som fortfarande inte tillskrivit mig en läkare efter ett halvår.

Psykiatrisk vårdjouren ringde två gånger efter mitt besök och frågade om mitt mående blivit värre eller inte, det var allt.

Är detta standard inom vården? Gjorde de rätt? Vad ska jag göra?
Citera
2016-02-21, 18:17
Medlem
Boka en akut tid på vårdcentralen imorgon och berätta för läkaren hur dåligt du mår och be henne skicka en snabbremiss till en psykvårdavdelning där du kan vila upp dig tills du mår bättre. Eller ring NU till det ställe du blev nekad när du gick dit, och säg att du MÅSTE få komma in i kväll för du står inte ut längre.Var envis! Annars, via vårdcentralen. Lycka till
Citera
2016-02-21, 22:24
Medlem
Dom lägger inte in dig utan mer uppgifter. Det vore fel..

Åk dit! Ska du bli inlagd så lär du göra det ändå. Tänker du på LPT så görs detta mycket sällan och det är snårigt rent juridiskt. Måste finnas särskilda skäl.

Svar ja, dom gör såhär. Har ett antal års erfarenhet av akutpsyk.

Senaste gången tog jag en överdos med avsikt att ja du vet, kasta in handduken. Efter ett par dagar träffade jag en fet rökande överläkare. Hans underläkare intervjuade mig i sin okunskap (kan oftast mer än underläkare om sådant här skit), lurade arslet av dom och sa att jag fick åka hem.

Det roliga var att dom i princip öppnade dörrarna och körde ut mig trots att jag för ett tag låg under medicinsk intensivvård. Står i mjukisbrallor utan plånbok och bilnycklar haha.. "jaha och nu då..."

Så.. lägga in är inget man bara blir.. om man verkligen inte ber då..
Senast redigerad av joeykiller 2016-02-21 kl. 22:32.
Citera
2016-02-21, 22:50
Medlem
Overklighetss avatar
Du skulle inte ha velat så mycket med självmordstankarna. Ska du bli inlagd så får du slå på stora trumman och övertyga dem om att du kommer hänga dig utanför porten om de inte släpper in dig. Vet hur det är...
Citera
2016-03-07, 22:58
Medlem
Psyk vill nog egentligen lägga in dig men resurserna, personalen och pengarna räcker inte till. Såna som du får gott sitta hemma och lida medan dem hysteriska Borderlinehororna som instagrammar om hur dem ska ta livet av sig efter uppbrytet med pojkvännen prioriteras först.
Citera
2016-03-07, 22:59
Citat:
Ursprungligen postat av XroscoeX
Psyk vill nog egentligen lägga in dig men resurserna, personalen och pengarna räcker inte till. Såna som du får gott sitta hemma och lida medan dem hysteriska Borderlinehororna som instagrammar om hur dem ska ta livet av sig efter uppbrytet med pojkvännen prioriteras först.

Dom vet hur man ska göra för att få hjälp iaf.. Dvs, dra igång med stora drama-apparaten. Inte vara blygsam och lida i det tysta, då blire inget.
Citera
2016-03-07, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Dom vet hur man ska göra för att få hjälp iaf.. Dvs, dra igång med stora drama-apparaten. Inte vara blygsam och lida i det tysta, då blire inget.

Exakt. Dock är ju endast uppmärksamhet och stöd det enda dem faktiskt trånar efter, så om TS vill ha akut hjälp blir det till att slica upp armarna och gråtandes ringa upp journummer och hulka "JAG ORKAR INTE MEEER NU JAG TÄNKER TA LIIIVET AV MIG"

Citera
2016-03-07, 23:23
Citat:
Ursprungligen postat av XroscoeX
Exakt. Dock är ju endast uppmärksamhet och stöd det enda dem faktiskt trånar efter, så om TS vill ha akut hjälp blir det till att slica upp armarna och gråtandes ringa upp journummer och hulka "JAG ORKAR INTE MEEER NU JAG TÄNKER TA LIIIVET AV MIG"

Fast dom gör det å andra sidan på ett sjukligt sätt, och orsakar lidande för så många i sin omgivning att jag egentligen inte är så fasligt upprörd över det, men nog kan dom dra i rätt trådar alltid.

Apropå det så skulle det vara intressant att se hur resursfördelningen ser ut kontra sökt hjälp mellan könen. Misstänker att det är jävligt stor andel som går åt till självskadetjejer.
Citera
2016-03-07, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Fast dom gör det å andra sidan på ett sjukligt sätt, och orsakar lidande för så många i sin omgivning att jag egentligen inte är så fasligt upprörd över det, men nog kan dom dra i rätt trådar alltid.

Apropå det så skulle det vara intressant att se hur resursfördelningen ser ut kontra sökt hjälp mellan könen. Misstänker att det är jävligt stor andel som går åt till självskadetjejer.

Sant, fast dem vill nog mest ha något att fota och lägga upp på sina deppbloggar snarare än att få riktigt stöd. Stämmer fint, har själv varit där och det är ca 70% bölande ärrtjejer och 30% packade aggressiva uteliggarmän
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in