2016-02-20, 19:02
Medlem
Tjenare! Har stora feta jobbiga problem hela tiden. Har en Mid 2010 Macbook som ja fick från skolan. 2 GB Ram och 250GB HDD tror jag det var. I allafall så har jag köpt så jag får 4GB RAM samt en ny SSD på 120GB för att installera El Capitan på den.

Första problemet var att göra ett USB bootable med El capitan. Det gick inte att utföra vissa commands via terminalen pga av jag hade 10.6.8 Snow Leopard installerad. Jag blev lack googlade visste inte va ja skulle göra så jag gjorde själva automatiska uppgraderingen från 10.6.8 till El Capitan och nu är jag fortfarande på Macbooken med HDD innuti. Så när den uppgraderingen var klar hade jag alltså El Capitan på min HDD. Jag laddade då ner El capitan igen och gjorde en Bootable USB och denna gången så gick det. Perfekt nu har jag ett USB med OSX El Capitan i. CHECK

Nu tog jag bort gamla HDDn och satte dit NYA SSDn och startade Macen med USB stickan i o kom till installation allt perfekt. Rensa om nya SSDn o installera El capitan. Men så fan heller ska detta funka. När väl installation på typ 1.30 timma så skulle macen starta om av sig självt o inte fan startar han. Han ligger o laddar över en hel natt på startsidan med ett Äpple och en laddningsbar som inte gått långt.

Därefter har jag försökt göra om installationen flera gånger men det funkar bara inte. Det fastnar alltid någonstans.

Nu undrar jag om jag kan stoppa i min SSD i min PC och USB i pcn också och installera det via min PC och därefter flytta över SSD disken till Macbooken igen och starta som vanligt. Är detta möjligt??

Tacksam för svar
Citera
2016-02-20, 22:22
Medlem
CMD + R vid uppstart allt du behöver
eller om det jävlas ALT+CMD+R
Citera
2016-02-21, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anglhz
...
Nu undrar jag om jag kan stoppa i min SSD i min PC och USB i pcn också och installera det via min PC och därefter flytta över SSD disken till Macbooken igen och starta som vanligt. Är detta möjligt??

Nej det går inte att göra så - Installationen måste köras på den hårdvara som ska kunna boota sedan.

Men som förra inlägget hintade:
Uppsök ett ställe med stabil och hyfsat snabb internet (helst trådansluten) och boota om till nätverksinstallation.
Då slipper du helt krånglet med USB-/DVD-media!
Citera
2016-02-21, 08:31
Medlem
Ok får testa. Nu tänkte jag göra så att jag installerar ny 10.6.8 o sen uppgraderar till el capitan. Men så klart så fastnar ju denna installation även den... kan de vara ssd? Den e fan helt ny...

Men om jag startar med cmd + r ska jag göra det med usb i och ssd tom då eller?
Citera
2016-02-22, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anglhz
...
Men om jag startar med cmd + r ska jag göra det med usb i och ssd tom då eller?

Ingen USB!

Med helt blank HDD/SSD:
Du nätverksbootar, kör "partionsverktyget", och installerar sedan OS X (Apple väljer version åt dig...).

Kanske försöker du uppgradera till en version som inte din hårdvara stöder?
Citera
2016-02-23, 12:09
Medlem
Jo det ska fungera. Just nu har jag El Capitan fast på min HDD...

Nu var det sista försöket har provat allting. Jag klonade HDD till SSD och det gick galant men så klart så fryser starten... Måste vara nått fel på SSDn... Kommer åka in till Elgiganten och höra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in