2016-02-28, 10:32
Medlem
Jag blir aldrig klok på alla dessa trådstarter som med jämna mellanrum dyker upp som syftar till att beskriva staden/kommunen Västerås på ett slentrianmässigt negativt sätt. Jag har bott på flera olika platser i Sverige och utlandet och tro mig; Det finns i alla avseenden betydligt sämre städer/kommuner i Sverige.

Men okej:

Negativt:
*Västerås drabbades hårdare än de flesta städer av 60-talets rivningsraseri. Detta präglar naturligtvis staden rent fysiskt än i dag. Även det som byggs nytt är väl inte direkt något under av smakfullhet. Västerås känns på det stora hela som en väldigt "amerikansk" stad med stora handelsområden utanför staden dit de flesta människorna tar sig i bil.
*Inga direkta sevärdheter/attraktioner som i sig motiverar ett besök.(vilket väl kanske också är anledningen till att få människor faktiskt har varit i Västerås och bildat sig en egen uppfattning om staden)
*Inte något superutbud av kultur, nöje, restauranger etc. i förhållande till staden och kommunens storlek.
*Större problem med droger och tunga narkomaner än vad som är normalt i svenska städer.

Positivt:
*Gynnsamt geografiskt läge.
*Starkt näringsliv.
*Trevligare och mer lättsamma människor än i Sverige generellt(om man inte rör sig i någon obskyr krets av personer som det finns motsvarande av överallt i landet).
*Snyggare tjejer/kvinnor än i Sverige generellt(detta är faktiskt tillräckligt vedertaget och bekräftat från andra människor för att tas med som en parameter i en objektiv beskrivning av staden).
Citera
2016-02-28, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Jag blir aldrig klok på alla dessa trådstarter som med jämna mellanrum dyker upp som syftar till att beskriva staden/kommunen Västerås på ett slentrianmässigt negativt sätt. Jag har bott på flera olika platser i Sverige och utlandet och tro mig; Det finns i alla avseenden betydligt sämre städer/kommuner i Sverige.

Låt oss säga att vi väljer att jämföra tätorter som inte är mer än 33 procent större eller mindre än Västerås och att vi utgår från 2010 års siffror. Dvs i Sverige: Uppsala, Örebro, Linköping, Helsingborg, Jönköping, Norrköping, Lund, Umeå.

Av dessa är Västerås näst störst, men de hamnar alla ändå inom +- 33 procent i invånarantal. Västerås har alltså ett visst försprång jämfört med de andra, men hur placerar sig Västerås på en lista över dessa nio tätorter där exempelvis olika urbana faktorer räknas, eller det populära "quality of life"?

Citat:
*Trevligare och mer lättsamma människor än i Sverige generellt(om man inte rör sig i någon obskyr krets av personer som det finns motsvarande av överallt i landet).
*Snyggare tjejer/kvinnor än i Sverige generellt(detta är faktiskt tillräckligt vedertaget och bekräftat från andra människor för att tas med som en parameter i en objektiv beskrivning av staden).

Trevligare och snyggare människor, kul...
Senast redigerad av statligbluff 2016-02-28 kl. 14:18.
Citera
2016-02-28, 15:56
Medlem
@statligbluff

Västerås är speciellt i ett avseende. Nämligen att man är en betydande stor industristad som också är residensstad och stiftsstad. Det gör att identiteten kanske blir lite mer diffus än för andra städer i ungefär samma storlek.
Det skulle kanske ligga nära till hands att tro att Västerås i den samlingen städer du nämner har mest gemensamt med Norrköping, som ju också är en gammal industristad. Men jag är tveksam till om det verkligen är så. I Västerås är ju ABB i allra högsta grad fortfarande aktivt. I Norrköping har man försökt ersätta industrin med annat, men när man besöker staden så blir det tydligt att man har en ganska bra bit kvar. Om man jämför Västerås innanför Cityringen med Norrköping innanför promenaderna så vill jag mena på att det blir relativt tydligt att Västerås är mer välmående. Detta intryck förstärks ytterligare om man tar del av statistik gällande inkomstnivå, arbetslöshet etc. Västerås har säkert också gynnats av att man ligger närmare Stockholm. Jag får en känsla av att den där "Ostlänken", som ska göra avståndet mellan Norrköping och Stockholm kortare i tid räknat kanske kommer för sent för deras del...

Av de andra städerna du nämnde är det väl tydligt att Uppsala, Lund, Linköping och Umeå är besläktade på grund av sina starka ställningar som lärosäten. Umeå känns ganska homogent och välmående, men det kan väl dessvärre aldrig bli till en fördel att vara beläget i Norrland vid sådana här jämförelser. Linköping känns det ju som att man har haft en på det stora hela positiv utveckling under de senaste decennierna. Staden känns emellertid väldigt mycket som en förvuxen by beläget mitt ute på en åker, vilket gör att i alla fall jag inte får några varmare känslor för den.
Uppsala och Lund är väl antagligen i objektiv mening de av de här städerna som är mest attraktiva när det kommer till geografiskt läge, befolkningssammansättning, arbetsmarknad etc. Lund är ju mindre och mer homogent, vilket gör att man blir "rikare" på pappret än Uppsala. Dock så gör kanske just storleken att Uppsala upplevs lite mer dynamiskt.

Helsingborg har en fin stadskärna med havskänsla. Det finns fina slott, parker och fantastisk natur runtomkring (Kullahalvön, Bjärehalvön, Ven etc.). Gott om bra restauranger, golfbanor och annat som brukar tillskrivas "bra livskvalitet". Bor man i Helsingborg så kan man givetvis också ta del av arbetsmarknaden i hela Öresundsregionen. Helsingborgs kommun är dock allt annat än homogent. Här finns palatsvillor i 25-miljonersklassen som man annars bara ser till i Stockholm och Göteborgs allra rikaste områden, men också stadsdelar med stor andel bidragstagare/sjukskrivna och så vidare. Den kontrasten känns lite märklig i en stad som ändå inte är jättestor(om man upplever detta problematiskt så kan man ju bosätta sig en mer homogen grannkommun, typ Ängelholm eller Höganäs...).

Örebro verkar växa massor för tillfället. Det har väl historiskt också bättre rykte än Västerås som stad betraktat. Men jag tycker att det känns som att det har "jämnat ut sig" när det kommer till mycket så väl positivt som negativt, så att säga. Känslan är att det går bättre för Västerås trots att Örebro kanske växer mer. Örebros stadskärna borde med tanke på förutsättningarna vara mer tilltalande, men jag tycker faktiskt inte att den är det.

Jönköping är liksom Västerås residensstad som också är industritung. Men där Västerås alltjämt domineras av ett globalt jätteföretag så är Jönköping mer små och medelstora verkstadsföretag. Både Jönköping och Västerås fick högskola sent, och det känns väl kanske som att Jönköpings dito är lite mer respekterad. Jönköping är estetiskt mer tilltalande. Det är kanske också den staden som kommer att tjäna allra mest på när/om den nya snabbjärnvägen byggs. I Västerås är arbetarrörelsen och det tillhörande föreningslivet historiskt betydelsefullt, I Jönköping är det frikyrkorörelsen som utmärker sig. Båda dessa kan man väl emellertid anta kommer att fortsätta minska i betydelse framöver.

Summa summarum. Västerås är väl inte jättelik någon stad i mitt tycke. Det finns städer som är något bättre, och det finns städer som är betydligt sämre.
Citera
2016-02-28, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiavenga
Som en stor bruksort, allt kretsar kring ABB.

Detta har inte stämt på närmare 15 år.
Citera
2016-02-28, 18:19
Medlem
Citat:

Men okej:

Negativt:
*Västerås drabbades hårdare än de flesta städer av 60-talets rivningsraseri. Detta präglar naturligtvis staden rent fysiskt än i dag. Även det som byggs nytt är väl inte direkt något under av smakfullhet. Västerås känns på det stora hela som en väldigt "amerikansk" stad med stora handelsområden utanför staden dit de flesta människorna tar sig i bil.
*Inga direkta sevärdheter/attraktioner som i sig motiverar ett besök.(vilket väl kanske också är anledningen till att få människor faktiskt har varit i Västerås och bildat sig en egen uppfattning om staden)
*Inte något superutbud av kultur, nöje, restauranger etc. i förhållande till staden och kommunens storlek.
*Större problem med droger och tunga narkomaner än vad som är normalt i svenska städer.

Positivt:
*Starkt näringsliv.

Mycket kött på bena i den här kommentaren. Tackar. Påminner lite om andra medelstora städer runt om i Norden.
Citera
2016-02-28, 19:13
Medlem
saturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
Detta har inte stämt på närmare 15 år.
Det finns epor, sveriges största håla i min mening, inget ont om hålor, älskar hålor.......
Citera
2016-02-28, 20:24
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

Men okej:

Negativt:

Positivt:
*Starkt näringsliv.
Ja..Måste ju säga Västerås måste vara den mest anonyma av landets större (om vi säger typ runt topp 10) städer? Få som inte bor i närheten eller har koppling har varit där eller ens vet något om staden..eller ens har nån uppfattning...ABB är det jag tänker på..sen vet jag inte.
Senast redigerad av Steff83 2016-02-28 kl. 20:27.
Citera
2016-03-02, 09:17
Medlem
Citat:
@statligbluff

Västerås är speciellt i ett avseende. Nämligen att man är en betydande stor industristad som också är residensstad och stiftsstad. Det gör att identiteten kanske blir lite mer diffus än för andra städer i ungefär samma storlek.

...
Du verkar veta vad du pratar om. Undrar dock bara varför städer som Norrköping och Örebro sällan får denna "slentrianmässiga" behandling? Är det något med den relativa närheten till Stockholm som både dels gynnar Västerås men också försvårar för V. i dess sökande efter identitet?
Senast redigerad av statligbluff 2016-03-02 kl. 09:21.
Citera
2016-03-02, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ja..Måste ju säga Västerås måste vara den mest anonyma av landets större (om vi säger typ runt topp 10) städer? Få som inte bor i närheten eller har koppling har varit där eller ens vet något om staden..eller ens har nån uppfattning...ABB är det jag tänker på..sen vet jag inte.

Jag vill inte vara sån men vad fan är "ABB"?
Citera
2016-03-02, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av statligbluff
Du verkar veta vad du pratar om. Undrar dock bara varför städer som Norrköping och Örebro sällan får denna "slentrianmässiga" behandling? Är det något med den relativa närheten till Stockholm som både dels gynnar Västerås men också försvårar för V. i dess sökande efter identitet?

Är ju inte omöjligt att Västerås ligger i funktionsskugga pga närheten till Sthlm - dvs att utbudet blir lidande av att folk åker till Sthlm för att jobba, shopa och roa sig? Kan noll om Västerås men känner folk i Borås som menar att varenda jävel som sticker ut minsta lilla drar till Gbg så fort de kan. Även Helsingborg "lider" ju av att ha Kbh och Malmö/Lund precis runt hörnet. Känns inte så osannolikt att vi har en förklaring till Västerås anonymitet här?

Ska vi snacka motsatser så är ju Umeå en ännu mindre stad än både Västerås och Hbg, men där är situationen motsatt eftersom man har blivit lite av en "huvudstad" för Norrland.

Är Västerås förresten inte en av de värst drabbade städerna när det gäller innerstadsdöd? Har fått intrycket att externa storcentra har konkurrerat ut stadskärnan?
Citera
2016-03-02, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av statligbluff

Jo, det tror jag helt säkert är en anledning. Att staden (bortsett från några kvarter) inte direkt har utseendet för sig är nog också en annan anledning. Det har inte funnits någon särskild anledning att besöka staden. I Uppsala och Lund har många varit för att studera eller besöka folk som studerar där. Kolmården, utanför Norrköping, är i det närmaste obligatoriskt för barnfamiljer att besöka. Staden ligger också längs med E 4 som ju alltjämt är landets trafikpulsåder. Längs med denna väg finner vi även Linköping, Jönköping och vägen tar i Sverige slut i Helsingborg i söder. Det är nog mer eller mindre omedvetet hos många svenskar så att det är städerna längs med denna väg som liksom "räknas", som man så att säga tänker på.

Örebro är nog också ganska intetsägande för de flesta. "Vem fan vill bo i Ö-re-bro?" brukar ju till exempel diverse supportrar till stockholmslag skrika varje gång man möter ÖSK. Men om man nu slår på de här jämförbara städerna på Wikipedia så dyker det i Örebros fall upp ett ganska maffigt slott längst upp till höger på skärmen. Det är väl också någon liknande historiskt eller kulturellt intressant byggnad eller monument som ligger högst upp på de andra städerna sidor. Men på Västerås ligger Skrapan, "Sveriges åttonde högsta höghus" som färdigställdes 1990 högst upp av bilderna. En sådan detalj framstår som oerhört medioker i en tid när det ges lite tid att lämna intryck hos folk. "Ska vi åka till Västerås i helgen och titta på Sveriges åttonde högsta höghus?"

Det är väl heller inte så att Västerås har gjort några jättestora ansträngningar för att profilera staden. Eller så har man gjort det så dåligt så att det helt enkelt inte har märkts. Gävle har ju exempelvis också rykte att vara tråkigt, det är också betydligt mindre än Västerås. Men alla känner till deras j-a bock, att Ahlgrens bilar kommer därifrån samt Gevalias kaffe. Västerås är lika med ABB. Men hur många vet ens vad ABB gör(de gör ju sjukt mycket olika sakerr på olika orter dessutom)? Finns det något intresse för att den ganska stora butikskedjan Ica som säljer det j-a kaffet grundades i Västerås? Spelar det någon roll? Alla vet att Ikea kommer från Älmhult men hur många har ens ägnat en tanke åt varifrån Hennes & Mauritz kommer? Man ser de där skyltarna liksom. Få i utlandet vet att det är ett svenskt företag, och en ännu mindre andel svenskar känner i sin tur till att det grundades i Västerås. På något sätt är H & M ganska likt Västerås. Det är stort, ganska profillöst, men fungerar och drar in en massa pengar.
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2016-03-02 kl. 23:03.
Citera
2016-03-02, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Är ju inte omöjligt att Västerås ligger i funktionsskugga pga närheten till Sthlm - dvs att utbudet blir lidande av att folk åker till Sthlm för att jobba, shopa och roa sig? Kan noll om Västerås men känner folk i Borås som menar att varenda jävel som sticker ut minsta lilla drar till Gbg så fort de kan. Även Helsingborg "lider" ju av att ha Kbh och Malmö/Lund precis runt hörnet. Känns inte så osannolikt att vi har en förklaring till Västerås anonymitet här?

Ska vi snacka motsatser så är ju Umeå en ännu mindre stad än både Västerås och Hbg, men där är situationen motsatt eftersom man har blivit lite av en "huvudstad" för Norrland.

Är Västerås förresten inte en av de värst drabbade städerna när det gäller innerstadsdöd? Har fått intrycket att externa storcentra har konkurrerat ut stadskärnan?

Jo, det ligger nog mycket i det. Dock så vill jag mena på att Helsingborg har många tidlösa kvaliteter och attraktioner och väcker nog för många människor mer positiva associationer än i vart fall Malmö. En viss typ av rätt så unga människor i Sverige med ganska snäva intressen, och en del skåningar som ser fler dimensioner av Malmö än de som framkommer i riksmedia, finner kanske Malmö mer intressant. Men om du frågar någon som bor i villa i Alingsås eller Täby så skulle den personen nog spontant säga att Helsingborgs varumärke sammantaget är starkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in