Flashback bygger pepparkakshus!
2016-02-20, 14:02
Medlem
pingvinens avatar
Har just köpt en Macbook 12 och upptäckt en mystisk sak. Sätter i laddaren, ser på batteriikonen att den laddar, stänger locket. Morgonen efter är batterinivån på samma eller några procent lägre. Låter locket vara öppet och laddningen fortsätter som den ska. Alltså verkar det som om den inte tar in ström med stängt lock. Hårdvarufel?

Har köpt datorn på Dustin men har en Apple-affär i Helsingborg. Om jag tar med den dit, åtgärdar de felet trots att den är köpt hos Dustin för bara en vecka sedan?
Citera
2016-02-20, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
Har just köpt en Macbook 12 och upptäckt en mystisk sak. Sätter i laddaren, ser på batteriikonen att den laddar, stänger locket. Morgonen efter är batterinivån på samma eller några procent lägre. Låter locket vara öppet och laddningen fortsätter som den ska. Alltså verkar det som om den inte tar in ström med stängt lock. Hårdvarufel?

Har köpt datorn på Dustin men har en Apple-affär i Helsingborg. Om jag tar med den dit, åtgärdar de felet trots att den är köpt hos Dustin för bara en vecka sedan?

Kolla på Systeminställningar - Strömsparare
Kanske en inställning bara
Citera
2016-02-20, 14:50
Medlem
The_Aces avatar
Citat:

Det är väl bara att valsa in och säga att man glömt kvittot om någon frågar.
Citera
2016-02-20, 14:55
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ja, det gör dem.
Citera
2016-02-20, 19:29
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitroken
Kolla på Systeminställningar - Strömsparare
Kanske en inställning bara

Där finns ingen inställning som verkar ha med problemet att göra ("ladda inte med stängt lock"...).
Tror det får bli en tripp till Apple Store.
Citera
2016-02-20, 19:56
Medlem
Citat:
Där finns ingen inställning som verkar ha med problemet att göra ("ladda inte med stängt lock"...).
Tror det får bli en tripp till Apple Store.
Testa att återställa SMC först. Din modell:

"Så här nollställer du systemhanteraren:

1. Stäng av datorn.
2. Koppla in MagSafe eller USB-C-strömadaptern i en strömkälla och i datorn.
3. Tryck på Skift-Kontroll-Alternativ (till vänster) på det inbyggda tangentbordet och på strömbrytaren samtidigt.
4. Släpp alla tangenter och strömbrytaren samtidigt.
5. Starta om datorn genom att trycka på strömbrytaren.

På MagSafe-nätadaptrar kan LED-lampan ändra status eller tillfälligt stängas av när du nollställer systemhanteraren."

Just att batteriet inte verkar laddas ordentligt anges som ett av symtomen för korrupt SMC.
Citera
2016-02-21, 08:41
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Testa att återställa SMC först. Din modell:

"Så här nollställer du systemhanteraren:

1. Stäng av datorn.
2. Koppla in MagSafe eller USB-C-strömadaptern i en strömkälla och i datorn.
3. Tryck på Skift-Kontroll-Alternativ (till vänster) på det inbyggda tangentbordet och på strömbrytaren samtidigt.
4. Släpp alla tangenter och strömbrytaren samtidigt.
5. Starta om datorn genom att trycka på strömbrytaren.

På MagSafe-nätadaptrar kan LED-lampan ändra status eller tillfälligt stängas av när du nollställer systemhanteraren."

Just att batteriet inte verkar laddas ordentligt anges som ett av symtomen för korrupt SMC.

Du är fantastisk. Jag böjer min nacke i vördnad för din expertis

(Det hjälpte)
Citera
2016-02-21, 10:35
Medlem
Citat:
Du är fantastisk. Jag böjer min nacke i vördnad för din expertis

(Det hjälpte)
Var så god!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera