2016-02-21, 19:31
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Först och främst ..medborgarlön? Man får LÖN för arbete inte att pilla sig i naveln. Kalla det Looserpeng istället ?

Ang 120kkr skattefritt . Låter bra men en utredning av effekterna både för den enskilde individen som inte betalar skatten och för finanserna i stort vore väl på sin plats. Känns som du bara kastar ur dig en siffra som känns kul för stunden.
Citera
2016-02-21, 22:28
Medlem
Trollfeeders avatar
Förr eller senare kommer vi komma till ett läge där vi måste ha medborgarlön, och det globalt, för att världsekonomin ska fungera. Det är dock många år av automation och framsteg inom maskinlärande och AI kvar innan vi är där. Jag tror att det är för tidigt med medborgarlön nu, men medborgarlön är framtiden.

Sevärt:

https://www.youtube.com/watch?v=7Pq-S557XQU
Citera
2016-02-22, 08:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snokfan
Ja vad är nyttan med att folk tvingas betala skatt för inkomster som är så låga? Det enda som sådant resulterar i lär ju vara att de först betalar in pengar för att sedan få ut dem igen genom olika former av bidrag.

du har inte tänkt på att Löfven måste mjölka ut varenda krona han kan så han har råd att höja bidragen till våra stackars asylsökare
Citera
2016-02-28, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
du har inte tänkt på att Löfven måste mjölka ut varenda krona han kan så han har råd att höja bidragen till våra stackars asylsökare

Nu är jag visserligen motståndare till bidrag och allt vad staten hittar på med migrantimport. Men det är mycket möjligt att migranterna skulle kunna få ännu mer pengar i bidrag osv. om staten höjer grundavdraget. Tänk så många fler som skulle komma i jobb om skatten vore lägre, dynamiska effekter vettu! Ännu fler skulle kunna få jobb så att de kan försörja invandringsprojektet och allehanda spännande projekt staten hittar på härnäst.

Börjar iofs tvivla på den här idén nu
Citera
2016-02-28, 21:08
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Ett stort problem, förutom de minskade skatteinkomsterna, är att personer som inte betalar skatt får en lägre förståelse för att stat och kommun behöver hålla igen på onödiga utgifter. Risken finns att en stor del av befolkningen börjar tänka "jag betalar ju ingen skatt, så jag skiter i om jag orsakar vården, skolan, staten eller vad det nu är, lite extra kostnader". "Det där får någon annan betala i alla fall".

Jag tror att det är bra om alla i ett samhälle bidrar med skatt efter förmåga, även om det bara är en liten peng.
Citera
2016-02-28, 22:03
Medlem
Symbolvärdet är viktigt. Men tyvärr gör stat/kommun precis tvärtom. Dom skattar dig till döds och när du vill ha någon typ av hjälp så är du inte särskilt prioriterad.

Det är inte okey att behöva vänta på rehab hjälp i sex veckor. Eller besök hos husläkaren i 2-3 veckor. Får individen något för penarna han/hon bidrar med så går det att ta ut en hög skatt. Men i dagsläget så knullar stat och kommun er alla hårt.
Citera
2016-02-28, 23:51
Medlem
Det absolut sämsta med medborgarlön och liknande är väl ändå detta?

Om man ser förbi siffrorna och det ekonomiska systemets virrvarr så finns det egentligen bara en viss mängd varor och tjänster som produceras och dessa fördelas sen på något sätt. Om alla hjälps åt och drar sitt strå till stacken blir det mer producerat och därmed mer att fördela. Om vi börjar betala folk utan någon som helst förväntan om motprestation lär andelen som hjälper till att producera minska och då blir det mindre att fördela.
Citera
2016-02-29, 21:17
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Förr eller senare kommer vi komma till ett läge där vi måste ha medborgarlön, och det globalt, för att världsekonomin ska fungera. Det är dock många år av automation och framsteg inom maskinlärande och AI kvar innan vi är där. Jag tror att det är för tidigt med medborgarlön nu, men medborgarlön är framtiden.
Alltid underhållande när någon tror sig veta vad som händer i framtiden, i samma andetag som de dessutom påstår att det ligger långt fram. Att länka ett youtube-klipp gör inte saken sämre.

IMO: sluta underskatta vad som hinner hända och förändras på 10 år.
Citera
2016-02-29, 22:14
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jo medborgarlön bör ju vara globalt för att fungera riktigt och om den ska finnas så ska den komma från den översta promillen i samhället.

Alternativet till medborgarlön är kanske att bränna upp pengarna och ge småspararna lite deflation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in