2016-02-20, 12:33
Medlem
Ja vad är nyttan med att folk tvingas betala skatt för inkomster som är så låga? Det enda som sådant resulterar i lär ju vara att de först betalar in pengar för att sedan få ut dem igen genom olika former av bidrag.

Idag har vi redan ett grundavdrag på 18900 kr/år vilket dras ifrån skatten på inkomstdeklarationen (grundavdraget gäller alla, låga som höga inkomster, viss skillnad finns dock i nuläget för de lite högre inkomsterna).

Vad tror ni om att öka grundavdraget till 120000 kr/år? Och det får givetvis gälla alla låg som höginkomsttagare som det är idag? Vi kan även räkna in kapitalinkomster i detta så förenklar vi även den delen så att lön+kapitalinkomster under 120k inte beskattas.

Fördelar med detta bör väl vara:

Minskad administration i form av färre bidragstagare, subventionerade anställningar och annat AMS-trams

Arbete lönar sig bättre iaf upp till 120k/år, inkomster över det får ha samma skattetryck s om vanligt.

Färre saker för gemene svensk låginkomsttagare att hålla reda på,de kan fokusera på att öka sin inkomster vi annat sätt än bidrag då de med mer pengar kvar efter skatt ändå inte får bostadsbidrag osv.

Ämnet medborgarlön har diskuterats mycket här på flashback senast i Politik - Inrikes och det har både för och nackdelar, frågan är om inte det är ganska politiskt omöjligt oavsett om det rent praktiskt skulle funka. Att däremot höja grundavdraget gissar jag skulle kunna vara lite lättare att sälja in?

Är höjt grundavdrag vettigt rent nationalekonomiskt eller finns vettigare skattereformer när det gäller vanligt folks inkomster?
Citera
2016-02-20, 12:58
Bannlyst
Iom. att varenda brunmänniska som kommer till Sverige får bidrag så har redan systemet fallerat där och något införande av någon ''medborgarlön'' som är ett bidrag med annat namn skulle inte göra något bättre.

Jag vill hellre se sänkta skatter och lagkrav om att alla arbetare måste vara med i A-kassa för då behöver dom inte gå på bidrag från Soc när dom blir av med jobbet.
Citera
2016-02-20, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tibetanleguan
Iom. att varenda brunmänniska som kommer till Sverige får bidrag så har redan systemet fallerat där och något införande av någon ''medborgarlön'' som är ett bidrag med annat namn skulle inte göra något bättre.

Jag vill hellre se sänkta skatter och lagkrav om att alla arbetare måste vara med i A-kassa för då behöver dom inte gå på bidrag från Soc när dom blir av med jobbet.

Ja själv är jag emot "medborgarlön" då jag tycker det är ett perverst förslappande trams iaf på de nivåer som diskuteras.

Frågeställningen rör dock inte dyra invandrare och medborgarlön utan höjt grundavdrag då de andra frågorna knappast saknar trådar här.
Citera
2016-02-20, 14:14
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snokfan
Ja själv är jag emot "medborgarlön" då jag tycker det är ett perverst förslappande trams iaf på de nivåer som diskuteras.

Frågeställningen rör dock inte dyra invandrare och medborgarlön utan höjt grundavdrag då de andra frågorna knappast saknar trådar här.

Inte nog med det - var ska pengarna egentligen tas ifrån? Samhället är redan på väg mot ruinens kant tack vare massinvandringen, "ladorna är tomma" och staten måste låna pengar samtidigt som att det skärs ner på vård, skola, sjukvård, omsorg och allt annat som aldrig förr.

Och nu ska staten dessutom börja ge gratispengar till allt och alla? HUR i helvete kan någon som överhuvudtaget gått genom grundskolematematiken få ihop den ekvationen? HUR?

Hur verklighetsfrånvända kan människor egentligen bli? (nej, jag riktar inte frågan till dig då jag läste vad du skrivit, utan till de som förespråkar vansinnet)
Citera
2016-02-21, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Inte nog med det - var ska pengarna egentligen tas ifrån? Samhället är redan på väg mot ruinens kant tack vare massinvandringen, "ladorna är tomma" och staten måste låna pengar samtidigt som att det skärs ner på vård, skola, sjukvård, omsorg och allt annat som aldrig förr.
Underskottet förra året var 1,7 % av BNP (sju av de 27 andra medlemmarna gjorde sämre ifrån sig), bara sex medlemmar har lägre bruttoskuld som andel av BNP, endast Finland har lägre nettostatsskuld (Finland och Sverige är för övrigt de enda medlemmar som har negativ nettoskuld, det vill säga större tillgångar än skulder).

Vill du revidera ditt påstående?

Citat:
Och nu ska staten dessutom börja ge gratispengar till allt och alla? HUR i helvete kan någon som överhuvudtaget gått genom grundskolematematiken få ihop den ekvationen? HUR?
Hur kan någon som gått ut grundskolan tro att ett eventuellt införande av medborgarlön skulle innebära att Sverige börjar "ge gratispengar"?

Citat:
Hur verklighetsfrånvända kan människor egentligen bli? (nej, jag riktar inte frågan till dig då jag läste vad du skrivit, utan till de som förespråkar vansinnet)
Du verkar vara rätt långt gången, men det finns säkert de som är ännu mer verklighetsfrånvända.
Citera
2016-02-21, 11:12
Medlem
Clawdices avatar
Införandet av medborgarlön är ganska troligt, med tanke på att det ger bankerna mer likviditet.
Det kan ju vara "för sent" för helikopterpengar, men om någon undrar varför bank-ägd skräpmedia som t.ex Metro börjat skriva om detta på sistone så vet ni varför.
Citera
2016-02-21, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clawdice
Införandet av medborgarlön är ganska troligt, med tanke på att det ger bankerna mer likviditet.
Det kan ju vara "för sent" för helikopterpengar, men om någon undrar varför bank-ägd skräpmedia som t.ex Metro börjat skriva om detta på sistone så vet ni varför.
Hur resonerar du när du säger det?
Citera
2016-02-21, 12:10
Medlem
Clawdices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Hur resonerar du när du säger det?
https://parasitstopp.wordpress.com/2016/01/18/medborgarlon-kommer-formas-sa-att-de-raddar-bankerna/
Citera
2016-02-21, 12:12
Medlem
Pilsnerpungs avatar
Blir splittrad i mina åsikter ang detta. På ett sätt smart attta bort folk från "bidragssvängen" så att staten slipper lägga pengar på dessa. Men faktum är att alla ska hjälpas åt med skatten i ett land. gör man så att de som tjänar lite inte betalar någon skatt så får endast de med bra lön betala skatt. Vilket jag inte kan anse är ett rättvist system. Det enda rättvisa är om alla betalar en bestämd procentsumma på sin inkomst/vinst. Inte mer eller mindre oavsett vad du tjänar då procentsumman förhåller sig till hur mycket du tjänar.
Sänkta skatter har jag däremot inget emot,men det ska isåfall gälla alla.
Citera
2016-02-21, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clawdice
https://parasitstopp.wordpress.com/2016/01/18/medborgarlon-kommer-formas-sa-att-de-raddar-bankerna/
Påståendet att en eventuell medborgarlön kommer utformas så att den betalas av RB är lite luddigt. Den skulle alltså inte påverka statsbudgeten?

Naturlig följdfråga blir då hur du tror att det kommer påverka existerande bidrag, och i sin tur skatt och offentliga utgifter.
Citera
2016-02-21, 16:36
Avslutad
Har själv haft liknande tankar. 120 000 per år motsvarar en månadsinkomst på 10 000 kr i månaden vilket knappt är en summa som går att leva på. Sen på det ska personen med denna låga inkomst skatta och får då ännu mindre pengar kvar att leva på. Sen betalar iof inte någon med 120 000 per några 30% i skatt men det är ändå kännbart oavsett skattesats med en så låg inkomst som blir ännu lägre efter skatt.
Citera
2016-02-21, 17:59
Medlem
Clawdices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Påståendet att en eventuell medborgarlön kommer utformas så att den betalas av RB är lite luddigt. Den skulle alltså inte påverka statsbudgeten?

Naturlig följdfråga blir då hur du tror att det kommer påverka existerande bidrag, och i sin tur skatt och offentliga utgifter.
Det skulle såklart politikerna få sitta med bankerna och vela om, men om bankägd media skriver om hur politiker mitt i det dystopiska Sverige vi nu har, plötsligt skulle få för sig att ge bort 10k till varje svensk så undrar man ju om det inte har med stagflation att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in