2016-02-19, 23:35
Medlem
Virtsas avatar
Tjoho! Blev korsbandsopererad ca. fyra månader sen. Har sprungit i fem veckor(3-4 ggr/vecka) och har för två veckor sen börjat bygga upp mina lår- och vadmuskler (lätta vikter på gymmet). Det har egentligen aldrig varit smärtfritt att jogga så länge hastigheten är mindre än 9 km/h. Saken är den att det varierar en hel del hur sjukt det tar, vissa dagar känns det riktigt bra, nästan helt smärtfritt medans vissa dagar går det knappt att jogga saktat utan smärta. Smärtan är inte i det nya korsbandet utan det sticker till på knäskålen när knät böjer sig till en viss grad. Har någon någo erfarenheter av detta och/eller några tips på vad jag kan göra för att förminska smärtan?
Senast redigerad av Virtsa 2016-02-20 kl. 00:04.
Citera
2016-02-20, 00:01
Medlem
vattentrask brukar vara bra.
Citera
2016-02-20, 00:18
Medlem
Pastor Greens avatar
Hade en liknande skada för länge sedan. Rent generellt uppfattar jag det som att du gjort det felvänt. Är det inte rimligare att du bygger upp musklerna först, innan du börjar springa?
Har du varit i kontakt med fysioterapeut?
Citera
2016-02-20, 00:29
Medlem
Virtsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Green
Hade en liknande skada för länge sedan. Rent generellt uppfattar jag det som att du gjort det felvänt. Är det inte rimligare att du bygger upp musklerna först, innan du börjar springa?
Har du varit i kontakt med fysioterapeut?

Visst har jag gjort diverse övningar med 'resistance band' och andra balansövningar som jag har fått av fysioterapeuten. Men dessa övningar är väl mera till för att få tillbaka rörligheten än att bygga upp muskler(?)
Citera
2016-02-20, 00:59
Medlem
Har själv opererat korsbandet, och du borde nog byggt upp lår/vad muskulaturen lite innan du började jogga. Jag fick iallafall tillsagd att det va rörelseträning de första veckorna för att va hyfsad streckeffekt och rörlighet. Sedan enkel styrka för att "väcka" musklerna igen. Sedan gå på enkel jogg efter 3 månader ungefär. Känner som du smärta i princip varje gång jag joggar. Brukar gå hyfsat runt 10 kmh, men de varierar dag till dag. Har kört knäböj osv ett bra tag nu och ökat från 30 till 60. Kör lite enkelt med stången först och få in känslan. Vid detta laget borde du även börjat med lätt explosiv träning. Knät ska vänjas vid lite snabbare vändningar osv såhär halvvägs in i rehabperioden.
Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in