2016-02-19, 14:45
Medlem
hallibollis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greatesthits
Mekhong, SangSom, Hong Thong är ju alla varianter av samma sak, dvs som mycket i Thailand same same but different...

Märkena ägs för övrigt av samma bolag...

Benämns thaiwhisky, men är mer av rom-karaktär, och utvinns av olika varianter/blandningar av sockerrör/melass och ris.

Det är vad som bidrar till den mer lena och "sockriga" karaktären.

Alla dessa + cola är ju klassiker i Thailand, och även addad med redbull-varianter (Shark, M150 etc).

Så, thaiwhisky/rum + cola + energidryck, klart som attan att det blir lättdrucket

Kom hem från Thailand för ett par veckor sedan och det dracks en hel del SaaammSååång Kååk och de ovana thai-resenärerna i pool-baren undrade "vad är det där för något...?" Medans bartendrarna skrattade gott...

För ett par år sedan så körde vi Hong Thong och kåååk, precis som tagefinkel säger... more bang for the buck!

mvh
`

Sedär, intressant information! Det tackar jag för

Socker + socker + socker med andra ord, jag förstår

Himla trött på sprit och har inte riktigt "lärt" mig dricka whiskey i Sverige. Det dracks väldigt mycket Sangsom, samt ölen Singha!

Jag tror det va en kombination av en sprit flaska (750ml) för 80kr samt den goda smaken som gjorde att jag fick en liten crush i Thailand

haha, "Saaangsoom kååk", det hörde vi från de som sålde buckets på Koh pangan.

OT - Har du varit mkt i Thailand? Vi reste mest runt vissa öar (phi phi, koh samui och koh pangan), jag älskade det och hade gärna provat andra ställen. Har du kanske några tips?

Kan tillägga att jag är i ett stadie i mitt liv där jag älskar att festa! Jag är inte särskilt intresserad av sevärdheter eller kultur i den benämningen.
Senast redigerad av hallibolli 2016-02-19 kl. 14:58.
Citera
2016-02-19, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallibolli
`

...Socker + socker + socker med andra ord, jag förstår

Himla trött på sprit och har inte riktigt "lärt" mig dricka whiskey i Sverige. Det dracks väldigt mycket Sangsom, samt ölen Singha!

Jag tror det va en kombination av en sprit flaska (750ml) för 80kr samt den goda smaken som gjorde att jag fick en liten crush i Thailand

haha, "Saaangsoom kååk", det hörde vi från de som sålde buckets på Koh pangan.

OT - Har du varit mkt i Thailand? Vi reste mest runt vissa öar (phi phi, koh samui och koh pangan), jag älskade det och hade gärna provat andra ställen. Har du kanske några tips?

Kan tillägga att jag är i ett stadie i mitt liv där jag älskar att festa! Jag är inte särskilt intresserad av sevärdheter eller kultur.

Precis, lite så... sockerkick!

För att fortsätta på spritspåret - själv så älskar jag riktigt whisky, men det är lite av en acquired taste... i min ungdom så hade man väl tyvärr en och annan sne-fylla på någon skit-whisky och då sa det stopp under många år. Nu på gamla dar så finns det ingen godare att avsluta en god middag med en fin single malt...

Kan även tipsa om just rom - även en god rom är riktigt god att avnjuta. Även där så blir väl tyvärr många avskräckta av för mycket "rom å cola" i ungdomen (ofta med sisådär rom). En god, vällagrad rom typ Ron Zacapa är också svårslaget...

Detta får man dock inte blanda med någon jädra cola och energidryck. Hädelse!

Nu behöver jag dock inte lära dig att uppskatta dessa äldra drycker, det kommer nog tids nog.

OT - nää, har varit i Thailand tre gånger, men skulle inte kalla mig för van Thailandsresenär nödvändigtvis. Har kört det traditionella turiststråken; Khao Lak, Phuket, AoNang, Koh Lanta med besök på PhiPhi, Railay, Kho Kradan, Hong, Chicken och lite andra öar.

Är till åren kommen familjefar, så jag tror inte jag har så mycket matnyttiga tips att komma med...

Öarna du nämner är ju en bra start, och en bra bucket-list om man är ung och vill festa och testa Thailand!

Trevlig Helg!
Citera
2016-02-19, 15:24
Medlem
hallibollis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greatesthits
Precis, lite så... sockerkick!

För att fortsätta på spritspåret - själv så älskar jag riktigt whisky, men det är lite av en acquired taste... i min ungdom så hade man väl tyvärr en och annan sne-fylla på någon skit-whisky och då sa det stopp under många år. Nu på gamla dar så finns det ingen godare att avsluta en god middag med en fin single malt...

Kan även tipsa om just rom - även en god rom är riktigt god att avnjuta. Även där så blir väl tyvärr många avskräckta av för mycket "rom å cola" i ungdomen (ofta med sisådär rom). En god, vällagrad rom typ Ron Zacapa är också svårslaget...

Detta får man dock inte blanda med någon jädra cola och energidryck. Hädelse!

Nu behöver jag dock inte lära dig att uppskatta dessa äldra drycker, det kommer nog tids nog.

OT - nää, har varit i Thailand tre gånger, men skulle inte kalla mig för van Thailandsresenär nödvändigtvis. Har kört det traditionella turiststråken; Khao Lak, Phuket, AoNang, Koh Lanta med besök på PhiPhi, Railay, Kho Kradan, Hong, Chicken och lite andra öar.

Är till åren kommen familjefar, så jag tror inte jag har så mycket matnyttiga tips att komma med...

Öarna du nämner är ju en bra start, och en bra bucket-list om man är ung och vill festa och testa Thailand!

Trevlig Helg!

Okej, jag blir ju lite sugen att plocka ner en flaska whiskey eller rom istället för den vanliga spriten i kundkorgen. Ska förbi Systemet efter jag slutar jobbet så det skall bli kul

Tack så mycket för informationen och tipsen! Jag ser fram emot min nästa Thailandsfärd

Trevlig helg!
Citera
2016-02-19, 15:40
Medlem
Riktiga killar dricker lao khao
Sang som borstar man tänderna i
Citera
2016-02-19, 15:55
Medlem
hallibollis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1claes
Riktiga killar dricker lao khao
Sang som borstar man tänderna i

Haha, killar kanske dricker lao khao och borstar tänder i SangSom. Män dricker SangSom och borstar tänder med tandkräm
Citera
2016-02-19, 16:02
Medlem
när lao khao är slut i så fall
Citera
2016-02-19, 16:05
Medlem
hallibollis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1claes
när lao khao är slut i så fall

Fair enough.

Citera
2016-02-19, 18:06
Medlem
Lobengulas avatar
Resor => Alkohol och dryck

/Mod
Citera
2016-02-20, 02:28
Medlem
Hmm Mekong eller egentligen Maekong har inte funits att köpa på rätt länge i LOS tack för det värre rävgift är svårt att hitta, skulle då vara Laokao brrr.....
Fast jag har sett att Maekong upp igen nu med flådig flaska och dubelt så dyrt.
Sangsom kan väll gå ner men inte tillsamas med Sodavatten som Thaiare och en del Longstay verkar gilla.
Kommer ihåg min första resa till Thailand 1989 då fans bara Maekong och Singa öl i Barerna.
Citera
2016-07-05, 21:05
Medlem
lugnbaralugns avatar
E ju tjack i den.
Citera
2017-02-26, 22:23
Medlem
hottjoj3s avatar
Fick en flaska av min bror som har varit 2 veckor i thailand,
äckligaste skiten jag någonsin smakat, smakar som metanol elr nått.
fyfaaan, nee blanda ut den 20 cl (elr hur mycke de nu är) med 4 liter cola kommer de bli
Citera
2018-06-24, 16:34
Medlem
trewqs avatar
Vad kan man blanda Sangsom med, förutom cola. Jag avskyr nämligen rom å cola, värsta tattargroggen.

Sodavatten, sprite, energidryck? Vad annat? Eller är Sangsom god att dricka ren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in