2016-02-18, 23:02
Medlem
Vill göra en egen chilisås gjord av färska chili och inte torkad då jag tror det kan bli godare. Men hur ska jag gå tillväga? Vill kunna kontrollera tjockleken på såsen. Tänkte ha chili, vitlök, salt, lite socker och vinäger som bas iaf

Och om man kokar chilin blir hettan snäppet mildare?

Tack på förhand
Citera
2016-02-18, 23:14
Medlem
vtcs avatar
Du kan även styra såväl smaken som hettan med att välja rätt chilisorter. Ancho är till exempel en tämligen lättillgänglig chili som fördjupar smaken och ökar komplexiteten utan att öka styrkan. Vill du ha en rökig sås så är ancho och chipotle en "match made in heaven", men den kan även kombineras med i princip vilken annan peppar som helst.
Citera
2016-02-18, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat

Och om man kokar chilin blir hettan snäppet mildare?

Tack på förhand

När jag använde mig av färsk habanero till en köttgryta så var hettan väldigt bra ett tag, men så ville jag koka lite längre för andra orsaker som hade med grytan att göra, och då försvann hettan nästan helt. Däremot har jag inte upplevt de såhär med alla andra typer av chili så de måste bero på sorten man talar om.
Citera
2016-02-18, 23:27
Medlem
christerys avatar
Rostad chili, lite salt&socker som gosas ihop i morteln och späs med vatten. Blir nån typ av sambal, jag tycker det var så dom gjorde i issan ifall det var bråttom med en mildare sås åt mig. Blev inte mild alls enligt mig. Men dom kanske tog bort det vita i chilin eller valde en svagare sort.

Jag vet inte, var inte välkommen i köket.
Citera
2016-02-19, 00:03
Medlem
klybans avatar
Vad är det för typ av chilisås du har i tankarna, typ salsa, ketchupvariant eller mer som en stark sås?
Det är inte alls fel att blanda färsk och torkad chili.
En rostad ancho och sen blötlagt, är inte fel att blanda i såna här såser.
Även om man gillar det lite rökigt så kan man även ta med chipotle.
Det finns mer torkat som går sig bra i en sås, och då kompletterar varandra bra.

Sen gillar jag spiskummin och oregano/Mexikansk oregano i salsor, och gärna mycket lök och vitlök.
Och så chili då såklart.
Kör man såsaktigt, så en del syra och ketchupvariant så blir det en del socker och syra..
Rätt roligt hur barnen förväntar sig att viss mat är stark nuförtiden.
Dock har dom inte kommit så långt att dom vill maten ska vara stark, och efterfrågar detta.
Citera
2016-02-20, 17:37
Medlem
Om man får haka på här så vill jag gärna göra egen chilisås i stil med Tiger Sauce, fast starkare och med mer syra. Tycker Tiger Sauce är gott men vill ha det starkare och det vore inte fel med mer syra. Chiliplantor ger ju så himla mycket frukter så det vore kul att göra starksås av sådan chili, med massa annat gott i också förstås
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in