2005-11-15, 21:43
  #1
Medlem
Stakbrötes avatar
Jag antar att det finns fans här på Fb, tänkte hylla Drake med denna tråd. Tänkte att vi kunde diskutera allt vad som handlar om Nick! Fans! Jag vet att ni finns! Själv avgudar jag allt han tog på. Jag kommer att leva och dö med Nick Drake.
Citera
2005-11-16, 11:30
  #2
Medlem
Oerhört kompetent musiker. Har inte så stor koll på vad mer som är släppt av honom än de tre albumen som jag har (Five Leaves Left, Bryter Layter och Pink Moon). Gillar dem skrapt dock, särskilt de två första.
Citera
2005-11-16, 13:07
  #3
Medlem
Mr Andersons avatar
Jag läste för tio minuter sedan en artikel i Dagens Industris nya magasin Diego om den 22-årige dirigenten Robin Ticciati. På frågan om vad han lyssnar på svarade han: "Nick Drake. Han får mig att vilja ta livet av mig, på ett bra sätt." Jag är inte hundra på vad han menar men ett kul citat var det i alla fall.
Citera
2005-11-16, 16:25
  #4
Medlem
Stakbrötes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Anderson
Jag läste för tio minuter sedan en artikel i Dagens Industris nya magasin Diego om den 22-årige dirigenten Robin Ticciati. På frågan om vad han lyssnar på svarade han: "Nick Drake. Han får mig att vilja ta livet av mig, på ett bra sätt." Jag är inte hundra på vad han menar men ett kul citat var det i alla fall.

mm Drake gör den bästa ta-livet-av-sig-Musiken.
Citera
2005-11-16, 19:39
  #5
Medlem
antiqooles avatar
Drake är underskattad, finns inget som kompletterar lördagsmorgonskaffet bättre än en Nick Drake-platta.

Bäst just nu: Saturday Sun
Citera
2005-11-16, 19:48
  #6
Medlem
Dr. Löhks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiqoole
Drake är underskattad, finns inget som kompletterar lördagsmorgonskaffet bättre än en Nick Drake-platta.

Bäst just nu: Saturday Sun

Du sög orden ur munnen på mig. Jag lyssnar nästan alltid på Saturday Sun på lördagsmornarna/förmiddagarna. Den ger en skön känsla.

Nick Drake var en underbar musiker, låtskrivare och ett tragiskt öde. Allt som behövs för att bli en legend.
Citera
2005-11-17, 16:33
  #7
Medlem
Stakbrötes avatar
Kan också rekomendera hans polare, John Martyn. Speciellt "Solid air" som är en hyllning till Nick.
Nån som läst Drake-biografin av Patrick Humphries? Otroligt bra.
Citera
2005-11-17, 20:52
  #8
Medlem
curdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
Kan också rekomendera hans polare, John Martyn. Speciellt "Solid air" som är en hyllning till Nick.
Nån som läst Drake-biografin av Patrick Humphries? Otroligt bra.

Nick Drake har varit en av mina stora hjältar länge och biografin är som du säger otroligt bra. Inga förutfattade meningar utan försöker berätta historien som den var utan att göra honom till någon martyr.

Har hört att det hittats filmat material med honom också och att det var med i en dokumetär som visades på Stockhlms filmfestival för några år sedan.
Någon som vet mer om det?

Har också hört att han spelat in en version av Suicide Is Painless men den enda som jag hittat låter som originalet fast med lite extra gitarr på. Som om han bara spelat till låten när han har stereon på.
Citera
2008-01-05, 22:44
  #9
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiqoole
Drake är underskattad, finns inget som kompletterar lördagsmorgonskaffet bättre än en Nick Drake-platta.

Njae, snarare så är Drake perfekt som nu på en lördagskväll med Pink Moon på stereon och den sista ölen är uppdruken, cigaretterna är slut och fyllan börjar arta sig. Finns inget mer perfekt att sätta på skivtallriken då, förutom Tom Waits debutplatta då.

Tyckte att det var läge att bumpa upp tråden då det säkert finns mer att säga än just sju inlägg.
Citera
2008-01-05, 22:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Anderson
Jag läste för tio minuter sedan en artikel i Dagens Industris nya magasin Diego om den 22-årige dirigenten Robin Ticciati. På frågan om vad han lyssnar på svarade han: "Nick Drake. Han får mig att vilja ta livet av mig, på ett bra sätt." Jag är inte hundra på vad han menar men ett kul citat var det i alla fall.

Antagligen att han ville hänga med Nick i himlen.
Citera
2008-01-05, 22:50
  #11
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pesto
Antagligen att han ville hänga med Nick i himlen.

Vem säger inte nej till det egentligen? Själv skulle jag vilja ha en plats i himmlen mellan Drake och Elliott Smith så dom kan lära mig spela akustisk gitarr.
Citera
2008-01-06, 03:00
  #12
Medlem
Pompe de velos avatar
Jag har faktiskt en Nick Drake-relaterad avatar. Det är inte honom själv, det är Jackson C. Frank, en tragiskt nog bortglömd singer/songwriter i samma era. Han levde ett mycket sorgligt liv och Nick Drake hann med att göra ett gäng covers på hans låtar. Vissa förbättrar Drake, vissa är oslagbara i Franks versioner.

Jag vet att det är lite rockistiskt att gilla Nick Drake, men det gör jag ändå. Han är en skamfull njutning. Min favoritskiva är den som heter Family Tree och kom i år. Den innehåller en massa fantastiska hemmatagningar. Mest gripande är Poor Mum, spåret där hans mamma sjunger till ett piano; den är otroligt vacker. Det är på den Frank-coversarna finns.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in