2016-02-18, 18:51
Medlem
Tappade min Iphone 5 i vatten och har skruvat isär den och den är helt torr inuti, har även bytt ut batteriet men ändå hoppar den inte igång. den är helt död, även om jag försöker ladda den så händer ingenting. det enda som händer är att jag känner att mobilen blir varm när jag har laddaren i, men för övrigt helt död.

Är det ute med den eller finns det något mer jag kan göra för att försöka få igång den?
Citera
2016-02-18, 19:10
Medlem
Drdeoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av altanen
Tappade min Iphone 5 i vatten och har skruvat isär den och den är helt torr inuti, har även bytt ut batteriet men ändå hoppar den inte igång. den är helt död, även om jag försöker ladda den så händer ingenting. det enda som händer är att jag känner att mobilen blir varm när jag har laddaren i, men för övrigt helt död.

Är det ute med den eller finns det något mer jag kan göra för att försöka få igång den?

Om du tappat den i vatten, ska du stoppa den i ris och låta ligga i 2 dygn helst i en burk också över ett element
Du ska inte försöka starta den och absolut inte trycka in den i laddare
Citera
2016-02-18, 19:15
Medlem
Crashs avatar
Kanske bara skärmen som pajat, den lär inte gilla vatten.
Citera
2016-02-18, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
Om du tappat den i vatten, ska du stoppa den i ris och låta ligga i 2 dygn helst i en burk också över ett element

tappade den för nån vecka sedan och den har legat i ris i en vecka
Citera
2016-02-18, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Kanske bara skärmen som pajat, den lär inte gilla vatten.

Men även om jag kopplar in den i datorn så hittar datorn inte enheten heller...
Citera
2016-02-18, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av altanen
tappade den för nån vecka sedan och den har legat i ris i en vecka
alltså, sluta tro på myter som att ris fixar en vattenskada.

Efter lite enkel sökning på google , på seriösa tekniska forum hittar jag att RIS gör inte ett piss.

Det du behöver är ett alkoholbad. Nedanför länkar jag lata dig nån seriös snubbe i USA som gör tydligen dessa saker varje dag.

se video:

https://www.youtube.com/watch?v=yPeITOz2_YM

När jag var 9 år och en polare tappade en telefon i vattnet under en fotbollsturnering, sa tränare och alla andra i laget samt föräldrar "lägg den i ris, och in i ugnen".

Inte ens då köpte jag det, vadfan ska ris göra? På riktigt, tänk efter nu, vad ska RIS göra för ett moderkort som förmodligen har lagt ner efter vattenskadan?
Detta är vad du riskerar/har råkat ut för, se länk

https://sv.wikipedia.org/wiki/Korrosion

TS, tacka mig senare.
Citera
2016-02-18, 21:02
Medlem
Parnborrs avatar
Har du testat att starta om den?
Citera
2016-02-18, 23:34
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo

Nej det ska man inte. Man ska ultraljudstvätta den med isopropanol, men det är inte alla som har tillgång till detta. Man vill få bort korrosion i kontakterna. Något ligger och bortsluter i telefonen och det är därför den blir varm.
Citera
2016-02-19, 15:45
Medlem
Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspackad-huggorm
Nej det ska man inte. Man ska ultraljudstvätta den med isopropanol, men det är inte alla som har tillgång till detta. Man vill få bort korrosion i kontakterna. Något ligger och bortsluter i telefonen och det är därför den blir varm.

Telefonen kan inte tvättas i ipa!! Möjligtvis kretskorten separat. Kretskort som är fuktiga torkas på 80 grader i ugn i minst 5 timmar. Jag jobbar med tillverkning av kretskort och vi tvättar massa kort
Citera
2016-02-19, 15:53
Medlem
Drdeoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspackad-huggorm

skulle detta funka på "gamla" vattenskadade telefoner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in