2016-02-18, 17:39
Medlem
Hallå! Jag ska laga en större mängd rödvinssås, och undrar vad flashbacks kockar har för erfarenhet av matlagningsvin i stil med http://www.dabas.com/ProductSheet/Details.ashx/18671 - Priset är ju onekligen mycket attraktivt, men blir resultatet bra?
Citera
2016-02-18, 17:43
Medlem
Obscuritys avatar
Dessa dunkar hade vi på vår restaurangutbildning när vi reducerade det till rödvinssåsen.
Citera
2016-02-18, 18:38
Medlem
Vad kostar en sån dunk. Såg inte priset.
Citera
2016-02-18, 18:39
Medlem
Hannsipannsis avatar
Vad skall det vara för nivå på maten? Billig storköksmat eller finare mat? Vad betalar gästerna/vad vill du bjuda på?
Dunken duger säkert bra till enklare mat. Är det finare råvaror hade jag satsat på ett riktigt vin.
Citera
2016-02-18, 19:50
Medlem
MeanMEs avatar
Beror på vad du skall laga för mat och till vilka.

Lunchmeny på ett hak evt ok om du skiter i gästerna.
Finrestaurang och du riskerar paja restaurangens rykte för gått.

Men att du ens frågar visar ju att du inte bryr dig ett skit bara det är billigt och du kan komma undan med det eller hur...
Citera
2016-02-18, 20:21
Medlem
I de flesta andra länder jag bott i har man kunnat köpa "matlagningsvin", 1l på tetrapack går på strax under tian...

Är ganska intresserad av mat, och har ALDRIG märkt av någon kvalitetsförsämring av att man använt billigaste möjliga matlagningsvin...

Samma med olivolja... Värmer man upp den spelar kvalitén ingen roll, serveras den kall (som i en sallad) så bryr jag mig dock om valet av olja.
Citera
2016-02-18, 21:50
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
I de flesta andra länder jag bott i har man kunnat köpa "matlagningsvin", 1l på tetrapack går på strax under tian...

Är ganska intresserad av mat, och har ALDRIG märkt av någon kvalitetsförsämring av att man använt billigaste möjliga matlagningsvin...

Samma med olivolja... Värmer man upp den spelar kvalitén ingen roll, serveras den kall (som i en sallad) så bryr jag mig dock om valet av olja.
Känner du inte av att en jungfruolja av högsta kvalité smakar mer bittert relativt än en varmpressad dito om du värmer upp dem måste du lämnat smaklökarna hemma, samma gäller ju för matlagningsvin imho. Men vi föds ju med olika fin smak och luktkänsla på samma sätt som vissa springer fortare än andra medans andra har bättre uthållighet, så det kan ju vara förklaringen.

En annan sak kan ju vara hur ofta du använder olivolja det vill säga hur präglad du är på smaken, jag äter det i princip varje dag har det på mackor i salladen i maten, och känner på samma sätt som troligen en asiat om det är något fel på olivoljan som hen på riset.

När det sedan kommer till rödvinet är väl orsaken till att du inte känner någon skillnad att du snarast kryddar upp fonden du har i för kraftigt så skillnaden på ett bra vin och skräpvin inte klarar av att slå igenom. Det du säger är ju lite som att du hävdar att det inte spelar någon roll vilket kött du använder till pepparbiff därför köttet kommer bara att smaka peppar för du har dränkt köttet i pepparsåser och stark chilipeppar. Vilket liksom inte var tanken.
Citera
2016-02-18, 21:53
Medlem
Ingrediensförteckning:
Vatten, rött vin, sherry salt, peppararom, Färgämne E163 (Antocyaner), Konserveringsmedel: E202 (kaliumsorbat), Antioxidationsmedel: E334 (L-Vinsyra). Alk. 5% vol. INNEHÅLLER SULFITER.

Vinnängd 57%..

Vidrigt. Köp billigt tetravin istället. Om det inte är en korvkiosk och du ska servera lövbit med vinsås..
Citera
2016-02-18, 23:13
Medlem
Monsterflundrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Vidrigt. Köp billigt tetravin istället. Om det inte är en korvkiosk och du ska servera lövbit med vinsås..

Håller med här, köp något billigt tetra vin. Kommer att vara mycket bättre än något "matlagningsvin".
Citera
2016-02-20, 03:41
Medlem
Yuri Andropovs avatar
Jag har använt Druvans 5-litersdunk som kostar typ 90 kr, med gott resultat i rödvinssåser, i mina ögon bättre än de billiga tetraviner jag använt.
Citera
2016-02-20, 07:57
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yuri Andropov
Jag har använt Druvans 5-litersdunk som kostar typ 90 kr, med gott resultat i rödvinssåser, i mina ögon bättre än de billiga tetraviner jag använt.
Säger väl mer om vilka tetraviner du brukar köpa än något annat?

Testa något som inte innehåller smaker av "brända gummidäck och infekterad armhåla som för tankarna till ett åldringsboende i förorten" etc, så skall du nog se att ditt "dunkvin" snabbt kommer till föga om du inte kompenserar med dubbelkoncentrerad knorr oxbuljong istället till såsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in