Citat:
Ursprungligen postat av
Kad1
I de flesta andra länder jag bott i har man kunnat köpa "matlagningsvin", 1l på tetrapack går på strax under tian...
Är ganska intresserad av mat, och har ALDRIG märkt av någon kvalitetsförsämring av att man använt billigaste möjliga matlagningsvin...
Samma med olivolja... Värmer man upp den spelar kvalitén ingen roll, serveras den kall (som i en sallad) så bryr jag mig dock om valet av olja.
Känner du inte av att en jungfruolja av högsta kvalité smakar mer bittert relativt än en varmpressad dito om du värmer upp dem måste du lämnat smaklökarna hemma, samma gäller ju för matlagningsvin imho. Men vi föds ju med olika fin smak och luktkänsla på samma sätt som vissa springer fortare än andra medans andra har bättre uthållighet, så det kan ju vara förklaringen.
En annan sak kan ju vara hur ofta du använder olivolja det vill säga hur präglad du är på smaken, jag äter det i princip varje dag har det på mackor i salladen i maten, och känner på samma sätt som troligen en asiat om det är något fel på olivoljan som hen på riset.
När det sedan kommer till rödvinet är väl orsaken till att du inte känner någon skillnad att du snarast kryddar upp fonden du har i för kraftigt så skillnaden på ett bra vin och skräpvin inte klarar av att slå igenom. Det du säger är ju lite som att du hävdar att det inte spelar någon roll vilket kött du använder till pepparbiff därför köttet kommer bara att smaka peppar för du har dränkt köttet i pepparsåser och stark chilipeppar. Vilket liksom inte var tanken.