Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-18, 15:52
  #1
Medlem
Hej, jag har en uppgift jag är fundersam på. Jag ska välja vilket/vilka typiska drag som finns i dikten. En eller flera kan vara rätt.

Jag är säker på en utav svaren men inte de andra. Skulle verkligen uppskatta om någon kunde kika på den snabbt,

Minns ni, min älskade, synen vi såg
i sommarens milda ljus
denna morgon: ett skändligt kadaver som låg
på skogsstigens bädd av grus?
Med lyfta ben som en kvinna i brunst
och svettandes gift som en sjuk
utbjöd det fräckt sin av febrig dunst
stinna, obscena buk.
Och solen stekte detta ruttnande djur
för att upplöst och hundrafalt
kunna ge åter till moder Natur
vad hon hopfört till en gestalt.
Långsamt såg himlen ett stolt skelett
slå ut, likt en blomma mot skyn
så tung var dess stank att ni vacklade lätt
och det svartnade för er syn.
Kring buken surrade asflugors flock
medan larvernas svarta här
flöt fram likt en vätska, seg och tjock,
över lemmar som sakta föll sär.
Allt sänktes och steg likt ebb och flod
eller frambröt i bubblande skred
som om kroppens liv, där den pöste, bestod
i att mångfaldigt brytas ned.
En sällsam musik steg upp därifrån
som från vindar, bäckar och träd
eller vannan där bonden med lugn, monoton
rörelse rensar sin säd.
Och formerna suddades ut och försvann
likt en skiss, en vag, nästan död
dröm som konstnären bara kan
gestalta med minnet som stöd.
En otålig hynda bevakade oss
bakom klippan, i lystet begär
att från liket, så snart vi gått, slita loss
det stycke hon kvarlämnat där.
Och dock skall ni likna en gång detta as
och denna besmittelses pust
Ni, solen i min värld, mina ögons extas,
min ängel och högsta lust!
Ja, detta, min drottning, väntar er
då ni biktat och blivit smord
och lagts under gräs och blommor som ler
att bland knotor multna till jord.
Säg åt masken då, när dess kyss er förött,
att formen, allt det som var
av himmelskt ursprung i upplöst kött
skall evigt hos mig leva kvar!



Svarsalternativ:

a. Det poetiska budskapet: "Och solen stekte detta ruttnande djur för att upplöst och hundrafalt kunna
ge åter till moder Natur vad hon hopfört till en gestalt."

b. Allitterationerna: "En otålig hynda bevakade oss bakom klippan, i lystet begär att från liket, så snart vi gått, slita loss det stycke hon kvarlämnat där. "

c. Det vackert skrivna om det fula innehållet: "Långsamt såg himlen ett stolt skelett slå ut, likt en blomma mot skyn så tung var dess stank att ni vacklade lätt och det svartnade för er syn. "

d. Symboliken: "En sällsam musik steg upp därifrån som från vindar, bäckar och träd eller vannan där bonden med lugn, monoton rörelse rensar sin säd. "

e. Den poetiska stilen: "Minns ni, min älskade, synen vi såg i sommarens milda ljus"
Citera
2016-02-18, 16:14
  #2
Medlem
lampross avatar
Dikten är effektsökeri i dekadans, nedgång och fall.

Medan en idealist söker det eviga i det förgängliga, upphöjelse i det vardagliga, söker nihilisten Baudelaire endast bevis på "kroppens död och materiens förfall".

Baudelaire är nihilist, materialist, dekadent och degenererad, en vilsegången emotionalist. En emo kort sagt = en nihilist som kompenserar sin tomhet med frosseri i yta och stil.
Citera
2016-02-18, 16:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Dikten är effektsökeri i dekadans, nedgång och fall.

Medan en idealist söker det eviga i det förgängliga, upphöjelse i det vardagliga, söker nihilisten Baudelaire endast bevis på "kroppens död och materiens förfall".

Baudelaire är nihilist, materialist, dekadent och degenererad, en vilsegången emotionalist. En emo kort sagt = en nihilist som kompenserar sin tomhet med frosseri i yta och stil.

Tack så mycket för hjälpen, då är det endast svar C som är korrekt ?
Citera
2017-05-12, 22:58
  #4
Medlem
Förfan!
Rätt svar är: Det vackert skrivna om det fula innehållet: "Långsamt såg himlen ett stolt skelett slå ut, likt en blomma mot skyn så tung var dess stank att ni vacklade lätt och det svartnade för er syn. ", Den poetiska stilen: "Minns ni, min älskade, synen vi såg i sommarens milda ljus", Symboliken: "En sällsam musik steg upp därifrån som från vindar, bäckar och träd eller vannan där bonden med lugn, monoton rörelse rensar sin säd. ".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback