• 1
  • 2
2016-02-18, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver
http://www.skd.se/2016/02/17/politik...som-pensionar/

Ja jisses du, 800 kr/veckan låter ju väldigt underligt. Även de andra pensionerna i experimentet låter väldigt mycket för lite, jag menar 1 241 kr/vecka med tjänstepension. Känns superunderligt. Synd att det inte fanns detaljer om vilka pensioner/förmåner som berättigades (och innefattades) i experimentet. Väldigt intressant och viktigt experiment dock!
Citera
2016-02-18, 14:37
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majesticbaby
Ja jisses du, 800 kr/veckan låter ju väldigt underligt. Även de andra pensionerna i experimentet låter väldigt mycket för lite, jag menar 1 241 kr/vecka med tjänstepension. Känns superunderligt. Synd att det inte fanns detaljer om vilka pensioner/förmåner som berättigades (och innefattades) i experimentet. Väldigt intressant och viktigt experiment dock!

http://bfy.tw/4KEj

"Upplägg och regler: riksdagsledamöterna får dagen innan veckan börjar var sitt kuvert med en veckas nettopension, som kommer att skilja sig åt något. SPF Seniorerna har innan dess dragit av för fasta kostnader enligt Konsumentverkets genomsnittssiffror på: hyra, el, hemförsäkring, TV-licens, internet, mobil, högkostnadsskydd, hygien och tandvård, förbrukningsvaror, hemutrustning. Ledamöternas veckopension ska räcka till all mat och fritid som de företar sig under veckan. De kommer även att få ett sms dagligen med fiktiva fritidshändelser (t ex din pensionärsförening ordnar boule och kaffe för 50 kr) som de får välja att acceptera eller inte, och i så fall dra av från sin nettopension"
Citera
2016-02-21, 00:31
Medlem
Timoteuss avatar
Håller med den som rådde dig att spara!

Även om summorna som redovisas förefaller dig hyfsade nu, så tror jag att du kommer att finna att en 65-åring inte känner sig så vansinnigt gammal och ointresserad av allting.
Då har man säkert bortåt 20 år kvar att leva och säkert har man vid det laget klart för sig vad man vill göra med den tiden.

Är man däremot sjuklig, är några tusen väldigt lite. Omkostnaderna ökar alldeles otroligt när man tex inte kan åka buss utan måste ta taxi om man ska någonstans, inte kan städa, handla osv själv (och nej, hemtjänsten gör lååååångt ifrån allt du behöver ha gjort) kanske inte kan äta det som är billigt utan måste ha specialkost, du kan inte slita på gamla plagg utan behöver ha speciella skor och kläder för att du tex sitter eller ligger mycket. osv osv
Citera
2016-02-21, 01:01
Medlem
Citat:
Jag förväntar mig inte så mycket i pension men såklart kommer jag ha lite pengar sparade.

Jag antar att när jag är 65 eller när man nu går i pension kommer jag mer eller mindre inte att bry mig om så mycket så jag förväntar mig bara att få nog med pengar för att hämta ut alla mina olika piller, el, hyra, mat(kanske från hemtjänsten, internet sen kanske 50kr jag kan lägga på lite vad som.

Är du allvarlig? Känner du ingen som är 65 idag? Jämför med de som var 65 för 30 år sedan så kan du nog se att dagens 20 nånting (där jag antar att du befinner dig) när de är 65 antagligen kommer att vara väldigt pigga i genomsnitt.

Mina föräldrar är 65 nu och har precis gått i pension, och de använder inga piller och rör på sig i princip som när de var 45. Hemtjänst är inte ens att fundera över. Det är väl knappt någon under 75 som använder sig av det.

Nu när de gått i pension tänker de göra allt de inte hade tid till medan de jobbade. De räknar med åtminstone 15 bra år innan det är dags för det här med piller och hemtjänst.

edit: lite av en pucktvåa...
Citera
2016-02-21, 08:13
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Jag antar att när jag är 65 eller när man nu går i pension

Vet inte om du är yngre eller äldre men detta kommer nog höjas på sikt främst av några olika anledningar. Det första är att pensionssystemet är rätt förlegat och det är inte räknat på att man skall leva tills man är 85-90. Som ett par i tråden redan skriver så är många väldigt aktiva när de går i pension utan några som helst problem med hälsan.

En andra anledning är invandringen som tillsammans med arbetslösheten inte bådar gott. Bara hälften av de som kommer hit kommer i jobb men även de kommer en dag att gå i pension i Sverige och de som kommer få betala för det är de som har jobb eftersom de måste jobba längre för att betala in pengar till systemet så att det ens skall finnas något pensionssystem.

Sedan har vi alla de unga som sitter hemma och inte vill jobba eller tro sig behöva kanonbetyg för att få ett jobb som inte ens söker jobb.

Så räkna med att först vila ut vid 70 om du har ett tag kvar i arbetslivet. Jag fick själv mitt brev från pensionsmyndigheten i veckan. Jag är 35 (typ) och de försöker redan locka att man skall jobba livet ut. Lite siffror vad jag får ut enligt deras prognos:

61 år > 12100
65 år > 15100
68 år 8 månader > 19000
70 år > 20 900

Så, staten har redan börjat locka personer att jobba tills den dagen man ligger i kistan.

Citat:
jag lever idag på ca 2500kr om ens så mycket.

Det var inte mycket? Student? Timanställd?

Som Etirdet skriver, det enda du kommer kunna lita på i ekonomisk väg är det du sparar (och förhoppningsvis, om du är hyffsat ung investerar) på egen hand.
Citera
2016-02-21, 08:40
Medlem
loliravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic
Vet inte om du är yngre eller äldre men detta kommer nog höjas på sikt främst av några olika anledningar. Det första är att pensionssystemet är rätt förlegat och det är inte räknat på att man skall leva tills man är 85-90. Som ett par i tråden redan skriver så är många väldigt aktiva när de går i pension utan några som helst problem med hälsan.

En andra anledning är invandringen som tillsammans med arbetslösheten inte bådar gott. Bara hälften av de som kommer hit kommer i jobb men även de kommer en dag att gå i pension i Sverige och de som kommer få betala för det är de som har jobb eftersom de måste jobba längre för att betala in pengar till systemet så att det ens skall finnas något pensionssystem.

Sedan har vi alla de unga som sitter hemma och inte vill jobba eller tro sig behöva kanonbetyg för att få ett jobb som inte ens söker jobb.

Så räkna med att först vila ut vid 70 om du har ett tag kvar i arbetslivet. Jag fick själv mitt brev från pensionsmyndigheten i veckan. Jag är 35 (typ) och de försöker redan locka att man skall jobba livet ut. Lite siffror vad jag får ut enligt deras prognos:

61 år > 12100
65 år > 15100
68 år 8 månader > 19000
70 år > 20 900

Så, staten har redan börjat locka personer att jobba tills den dagen man ligger i kistan.

Det var inte mycket? Student? Timanställd?

Som Etirdet skriver, det enda du kommer kunna lita på i ekonomisk väg är det du sparar (och förhoppningsvis, om du är hyffsat ung investerar) på egen hand.

2500kr är vad jag lever på, lånar just nu ut resten till en sjukskriven förälder men 2500kr funkar hur bra som helst.

Det blir kanske svårt att köpa något spel eller liknande men 2500kr funkar bra för det dagliga livet

edit: Jag har ca 150 000kr sparat redan
Citera
2016-02-21, 09:00
Medlem
StureSventons avatar
Citat:
2500kr är vad jag lever på, lånar just nu ut resten till en sjukskriven förälder men 2500kr funkar hur bra som helst.

Du menar 2500 i veckan eller?
När man talar om inkomst räknar man alltid med inkomst per månad och 2500 kr/mån räcker absolut inte. Bara hitta en hyreslägenhet under 2500 är svårt.
Citera
2016-02-21, 09:25
Medlem
loliravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StureSventon
Du menar 2500 i veckan eller?
När man talar om inkomst räknar man alltid med inkomst per månad och 2500 kr/mån räcker absolut inte. Bara hitta en hyreslägenhet under 2500 är svårt.

2500kr om man inte räknar med hyran såklart.
Citera
2016-02-21, 09:28
Medlem
StureSventons avatar
Citat:
2500kr om man inte räknar med hyran såklart.
Varför skulle man inte räkna med hyran?
Citera
2016-02-21, 09:36
Medlem
loliravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StureSventon
Varför skulle man inte räkna med hyran?

För att hyran skiljer sig mellan person och person, ibland lite ibland mycket.

Jag anser att den summan jag har att leva på är den summan som ska användas till mat, el och övrigt.
Citera
2016-02-24, 18:19
Medlem
Vekrusets avatar
Garantipensionen sjunker hela tiden, och tiden man måste jobba för att få den ökar. "Vi blir ju allt äldre".

Antar att vi inte har tagit emot tillräckligt många pensionsräddare ännu. Undrar hur många det ska behövas egentligen...?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in