Citat:
Jag antar att när jag är 65 eller när man nu går i pension
Vet inte om du är yngre eller äldre men detta kommer nog höjas på sikt främst av några olika anledningar. Det första är att pensionssystemet är rätt förlegat och det är inte räknat på att man skall leva tills man är 85-90. Som ett par i tråden redan skriver så är många väldigt aktiva när de går i pension utan några som helst problem med hälsan.
En andra anledning är invandringen som tillsammans med arbetslösheten inte bådar gott. Bara hälften av de som kommer hit kommer i jobb men även de kommer en dag att gå i pension i Sverige och de som kommer få betala för det är de som har jobb eftersom de måste jobba längre för att betala in pengar till systemet så att det ens skall finnas något pensionssystem.
Sedan har vi alla de unga som sitter hemma och inte vill jobba eller tro sig behöva kanonbetyg för att få ett jobb som inte ens söker jobb.
Så räkna med att först vila ut vid 70 om du har ett tag kvar i arbetslivet. Jag fick själv mitt brev från pensionsmyndigheten i veckan. Jag är 35 (typ) och de försöker redan locka att man skall jobba livet ut. Lite siffror vad jag får ut enligt deras prognos:
61 år > 12100
65 år > 15100
68 år 8 månader > 19000
70 år > 20 900
Så, staten har redan börjat locka personer att jobba tills den dagen man ligger i kistan.
Citat:
jag lever idag på ca 2500kr om ens så mycket.
Det var inte mycket? Student? Timanställd?
Som Etirdet skriver, det enda du kommer kunna lita på i ekonomisk väg är det du sparar (och förhoppningsvis, om du är hyffsat ung investerar) på egen hand.