2019-02-09, 12:05
Medlem
Vänta, är det ens på tal att fuskare inte ska få sina hp resultat borttagna samt förlora sina platser i utbildningarna som de går i?

Allt annat är ett stort jävla skämt. Hur kan man ens diskutera annat?
Citera
2019-02-09, 12:54
Medlem
Varför har den här tråden blivit blockerad från Googles sökresultat?
Citera
2019-02-09, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Vänta, är det ens på tal att fuskare inte ska få sina hp resultat borttagna samt förlora sina platser i utbildningarna som de går i?

Allt annat är ett stort jävla skämt. Hur kan man ens diskutera annat?
Ja det är på tal. Vissa universitet har stängt av fuskarna, andra inte.
Citera
2019-02-09, 17:04
Medlem
Hösten 2016: 42 personer underkända. Här är listan med deras tilltalsnamn, efternamn och ort:
Tilltalsnamn Efternamn Ort
Daniel Eriksson Högskolan Dalarna
Kim Arafat Högskolan Gävle
Tony Baranou Jönköping universitet
Niklas Hägglund Mittuniversitetet
Nasim Abdullaev SU
Marina Alemi SU
Ali Alhakim SU
Alhasan Al-Hameedawi SU
Asal Alshaikhli SU
Johannes Antar SU
Berat Kendal Bakac SU
Elchin Bashirov SU
Baalaj Duru SU
Tilda Evysdotter SU
Roberth Grytterhielm SU
Sekandar Habib SU
Selam Habtemariam SU
Alex Habtezghi SU
Sara Halil SU
Kevin Heidari SU
Ali Hussain SU
Anton Juric SU
Kristina Just SU
Goran Kadir SU
Bian Karatas SU
Soran Lavehi SU
Niklas Lindgren SU
Nicholas Lubwama SU
Ahmed Mahmoud SU
Diana Mahmoud SU
Mark Mejeedson SU
Elias Mghari SU
Attila Moharamzade SU
Sergei Persson SU
Robert Rhawi SU
Caroline Rossi SU
Pola Salih SU
Behesta Soltanhamid SU
Siyar Tokat SU
Golbarg Yarandpour SU
Minah Zuwak SU
Henok Abraham Örebro universitet

http://fuskbugg.se/dl/u9jScD/Ej%20go...P-resultat.pdf

Ytterligare nio personer blev underkända för ett tag sedan:
Abboud Gülenay
Emdadullah Ebrahimi
Arin Rahim
Ammar Mirza
Karas Hardi
Azatullah Alimi
Amina Alimi
Hekmatullah Alimi
Lema Alimi
Senast redigerad av Endryt 2019-02-09 kl. 17:10.
Citera
2019-02-09, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BOMBOCLAT
Det är snarare en kulturkrock. De länder dessa personer kommer från har inte ett system som vi i Sverige, de system de vuxit upp under är korrupta på ett sätt vi inte kan föreställa oss. Ingenting som fungerar, allt måste köpas eller dealas till. De lever ett helt liv där normaliteten är att fuska / ljuga / hustla / köpa sig resultat, och sedan landar de i ett land där allt fungerar som det gör här. De gör helt enkelt här som de gör där, och detta krockar helt med vårt svenska sätt.

Vi är inte längre ett särskilt godtroget folk, men vårt system är fortfarande godtroget så det är otroligt bra att detta kommer fram, att både ansvariga och fuskare straffas hårdast möjligt för att avskräcka från framtida försök. Det finns ingen anledning Att tycka synd om någon i detta, förutom de som kämpat sig till en utbildning och fått ge upp sin plats för en fuskare.

Sverige har gjort det klart och tydligt att man varken behöver assimilera sig eller kunna språket. Varför skulle invandrarnas förväntningarna på hp/högskolan vara annorlunda?
Citera
2019-02-10, 00:09
Medlem
BOMBOCLATs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vagassistans
Sverige har gjort det klart och tydligt att man varken behöver assimilera sig eller kunna språket. Varför skulle invandrarnas förväntningarna på hp/högskolan vara annorlunda?

Jag är med på ditt resonemang, men ska man hårdra det så är det ena sanktionerat, men ej det andra.
Senast redigerad av BOMBOCLAT 2019-02-10 kl. 00:21.
Citera
2019-02-10, 01:36
Medlem
SU-35s avatar
Tror ni att fusket är utrotat nu efter den razzia som gjordes mot fuskarrangörerna, eller kommer det fortsätta så här? Väldigt svinigt att fuskare tar platser ifrån hederligt folk som pluggar dag och natt för att sedan puttas undan av skrupelfria individer.

En sak som förvånar mig är det enorma antalet läkar men också psykologatuderande som visat sig fuska. Dessa människor ska vara människor med ett bra moraliskt kompass kan man ju tycka.
Citera
2019-02-10, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BOMBOCLAT
Jag är med på ditt resonemang, men ska man hårdra det så är det ena sanktionerat, men ej det andra.

Naturligtvis. För att förtydliga så var inte mitt inlägg menat som något annat än ett skämt.
Å andra sidan så finns det inget skämtsamt om det sorgliga läget Sverige befinner sig i, eftersom mitt skämt egentligen är gångbart i någon grad gissar jag på.

Har man ex erbjudit tolkar vid allt annat, varför då stanna upp vid hp?
Senast redigerad av vagassistans 2019-02-10 kl. 01:46.
Citera
2019-02-10, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
Tror ni att fusket är utrotat nu efter den razzia som gjordes mot fuskarrangörerna, eller kommer det fortsätta så här? Väldigt svinigt att fuskare tar platser ifrån hederligt folk som pluggar dag och natt för att sedan puttas undan av skrupelfria individer.

Har lite bra och tillförlitliga källor - fusket fortsätter.
Precis som det finns argument emot fusket, finns det argument för fusket.

Citat:
En sak som förvånar mig är det enorma antalet läkar men också psykologatuderande som visat sig fuska. Dessa människor ska vara människor med ett bra moraliskt kompass kan man ju tycka.

Det har inget med yrkena i sig att göra.
Hade marsvinspedikyrtekniker burit högt socialt anseende och gett bra cash så hade du sett människor fuska in sig på "pedikyrlinjen".
Citera
2019-02-10, 01:52
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Har lite bra och tillförlitliga källor - fusket fortsätter.
Precis som det finns argument emot fusket, finns det argument för fusket.

Det har inget med yrkena i sig att göra.
Hade marsvinspedikyrtekniker burit högt socialt anseende och gett bra cash så hade du sett människor fuska in sig på "pedikyrlinjen".

Förjävligt i så fall. Kan du vidareutveckla hur och varför fusket kommer fortgå? Är inte alla ligor nedstängda? Finns det ett större nätverk?

Sedan är det ju så att just program som psykolog och läkarprogrammet bör ha studerande med höga värderingar och bra moral. Att då dessa människor kommer in via fusk och kanske blir läkare eller psykologer är bedrövligt. Om en gör så här så är dessa program de sista som ska hålla dörren öppna en sådan. Lite så jag menar.
Citera
2019-02-10, 02:43
Medlem
Citat:
Förjävligt i så fall. Kan du vidareutveckla hur och varför fusket kommer fortgå? Är inte alla ligor nedstängda? Finns det ett större nätverk?

Sedan är det ju så att just program som psykolog och läkarprogrammet bör ha studerande med höga värderingar och bra moral. Att då dessa människor kommer in via fusk och kanske blir läkare eller psykologer är bedrövligt. Om en gör så här så är dessa program de sista som ska hålla dörren öppna en sådan. Lite så jag menar.

Skrev lite kort i den andra tråden. Jag har en bekant som själv är involverad. Enligt denne finns det dessutom en till aktör som det har något samarbete med (finns hemsidor), dessutom finns det "underleverantörer" som förmedlar och blir en mellanhand. En person köper tjänsten för 100' och sen säljer den vidare för 100' per person till 10 personer genom att köra konferenssamtal bara och på så vis tjänar runt miljonen per provtillfälle.
De har haft ett par personer som köpt fusket kontant bägge tillfällena 2017 och 2018 men aldrig skrivit provet själva (vilket antas vara sådana förmedlare).
I andra fall har dennes liga blivit kontaktad i stil med "Vi vill sälja fusket vidare, vi ger er 300' så hittar vi egna kunder".

Jag kan naturligtvis inte gå in på detaljer (jag har inte heller fått ta del av de riktiga "affärshemligheterna") men
denne menar att det finns sätt att stoppa fusket, men inget som kommer ske närmsta åren. Det kommer kräva mycket "trial and error" från UHR's sida innan de prickar rätt vilket kommer ta ett par år.
De är förberedda på det som kan anses vara "stora förändringar" idag.

För att personligen ge svar på din fråga så kommer spökskriveri (någon skriver åt dig) alltid att förekomma. Eller ja, tills ansiktsigenkänning köps in från Kina. Men det kräver även lite lagändringar.

Jag håller med dig till en viss del. Som jag nämnde tidigare så finns det såklart argument för fusket, inte bara emot.
Fuskarna ser inte sig själva som kriminella utan det är en genväg till att kunna hålla på med det man brinner för (så får man hoppas att de flesta resonerar). Fuskar man för att komma in på en utbildning man inte brinner för så kommer man hoppa av förr eller senare...

Sen så vet jag att många har tyckt att betygssystemet på gymnasiet varit väldigt orättvist. På vissa gymnasium har några fått slita för sina betyg, medan andra, på andra skolor har fått högsta betyg nästintill "gratis".
Varför ska någon ha det lättare att komma in på universitet bara för att denne gick ett slappare gymnasium med lärare som inte brann för sina yrken och därmed inte utmanade sina elever?

Man kan som sagt se på det från olika håll.
Citera
2019-02-10, 09:03
Medlem
Citat:
Skrev lite kort i den andra tråden. Jag har en bekant som själv är involverad. Enligt denne finns det dessutom en till aktör som det har något samarbete med (finns hemsidor), dessutom finns det "underleverantörer" som förmedlar och blir en mellanhand. En person köper tjänsten för 100' och sen säljer den vidare för 100' per person till 10 personer genom att köra konferenssamtal bara och på så vis tjänar runt miljonen per provtillfälle.
De har haft ett par personer som köpt fusket kontant bägge tillfällena 2017 och 2018 men aldrig skrivit provet själva (vilket antas vara sådana förmedlare).
I andra fall har dennes liga blivit kontaktad i stil med "Vi vill sälja fusket vidare, vi ger er 300' så hittar vi egna kunder".

Jag kan naturligtvis inte gå in på detaljer (jag har inte heller fått ta del av de riktiga "affärshemligheterna") men
denne menar att det finns sätt att stoppa fusket, men inget som kommer ske närmsta åren. Det kommer kräva mycket "trial and error" från UHR's sida innan de prickar rätt vilket kommer ta ett par år.
De är förberedda på det som kan anses vara "stora förändringar" idag.

För att personligen ge svar på din fråga så kommer spökskriveri (någon skriver åt dig) alltid att förekomma. Eller ja, tills ansiktsigenkänning köps in från Kina. Men det kräver även lite lagändringar.

Jag håller med dig till en viss del. Som jag nämnde tidigare så finns det såklart argument för fusket, inte bara emot.
Fuskarna ser inte sig själva som kriminella utan det är en genväg till att kunna hålla på med det man brinner för (så får man hoppas att de flesta resonerar). Fuskar man för att komma in på en utbildning man inte brinner för så kommer man hoppa av förr eller senare...

Sen så vet jag att många har tyckt att betygssystemet på gymnasiet varit väldigt orättvist. På vissa gymnasium har några fått slita för sina betyg, medan andra, på andra skolor har fått högsta betyg nästintill "gratis".
Varför ska någon ha det lättare att komma in på universitet bara för att denne gick ett slappare gymnasium med lärare som inte brann för sina yrken och därmed inte utmanade sina elever?

Man kan som sagt se på det från olika håll.

Man kan alltid se saker från flera håll , ja. Men ditt resonemang som rättfärdigar fusket är samma sak som att skattefuska med motiveringen att man tycker skattesystemet är orättvist. Eller våldta för att man tycker att det är orättvist att man inte får några tjejer.

Viss orättvisa går väl inte att komma ifrån när gäller olika skolors betygsättning. Men tänk på att alla gör centralprov vars resultat slutbetygen inte får avvika alltför mkt ifrån. Är det någon som är förvånad över att fuskarna med för låga betyg (det är ju därför de fuskar) tycker att betygen är orättvisa? Kanske man bör inse att man tyvärr inte nådde upp till nivån?

Kan man inte garantera att hp sköts på ett sätt som innebär minimal risk för fusk, bör hp tas bort och urval göras enbart på betyg.

Det gör ont i mitt hjärta när jag tänker på alla duktiga studenter som inte kommit in på sin drömutbildning för att så många fuskat till sig platsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in