Tjena, igår så tog jag några bloss. Allt var lugnt tills jag började yra. Då bad jag min kompis ta över bilen istället. När jag sitter där jämte så bara känner jag att jag är Påväg att försvinna helt. Jag tappar andan och bli helt varm i kroppen, jag vet inte ens om jag drömmer eller inte, det kändes iallafall som en dröm. Iallafall så försöker jag få stopp på bilen igenom att dra fram o tillbaka i växlarna, dra handbromsen osv.. Hoppar sedan ut i farten. När jag kommer ut så är det inte bättre, försöker andas osv. Jag får smärtor i hela kroppen. Hjärtklappningen, Varma stick och som att skelettet vill lämna kroppen, fast i en overklig känsla, typ som att kroppen inte existerar och jag bara är som ett genomskinligt spöke. Efter en stund så slutar det och jag sätter mig i bilen och då kommer samma attack igen. Då parkerar vi bilen och går en sväng. Efter det satte vi oss i bilen för 3e gången och samma sak händer. Då lade jag mig ner i bilen och försökte ta det lugnt, och då blev det bättre med smärtorna. Sen åkte vi hem och så håll det på såhär i ca 3-4 timmar. Trodde jag hade fått en hjärtinfarkt eller nåt. Även idag har jag känt mig helt borta.
Låter precis som det som jag råkade ut för för ungefär ett år sedan. Tunnelseende, panikrädsla att jag höll på dö, kändes som att hela rummet blev mörkare och mörkare, hjärtklappning, pirrningar i kroppen osv. Då fattade jag ju inte att det var en panikattack utan trodde bara att jag sneade, så jag hällde i mig massa läsk och godis (tänkte att hjärnan behövde socker) och satte på lugn och bra musik. Gick över efter bara några minuter, men fyfan så obehagligt!
Sedan följde några dagar där känslan hela tiden låg och lurade, men efter några veckor var jag helt återställd. Nu verkar det dock som att den har kommit tillbaka, troligtvis på grund av stressen på jobbet, men jag verkar kunna hantera det och vet att det inte är något farligt, så det bryter aldrig ut helt. Visade sig även att farsan har haft en del problem med ångest, så troligtvis utlöstes det av cannabis för mig.
Mina tips nu då: Undvik rökandet ett tag framöver! Sov ordentligt, dra ner på alla "droger", typ kaffe och snus och läs på om panikångest. Har du kunskap är det mycket lättare att hantera! Händer det igen så fokusera på något annat. Dra på ett kattklipp på tuben, runka eller skriv en bok?
Ibland när det slår på extra hårt kan man bli rädd vilket kan trigga en rädsla, är det första gången eskalerar man det genom att låta "rädslan" ta över vilket kan trigga en panikattack.
Panikattacker brukar ge några efterskalv likt du beskrev, blir dock svagare varje gång.
Nästa gång upprepar du bara mantrat "det är inte farligt, det går över" tills det lägger sig (men jag tror inte det kommer hända igen, förmodligen var det bara en dålig situation för dig just då)