Citat:
Ursprungligen postat av
Spritnota
Jag önskar tvärtom att fler forum höll samma nivå som forumet Juridik.
Om frågeställningen är "hur länge kan polisen hålla en dator beslagtagen vid misstanke om narkotikabrott, det är min fru som är misstänkt men polisen har min dator, kan jag skynda på processen" är jag inte intresserad av att läsa rena gissningar. Inte heller personliga åsikter som "jävla aina de borde ägna sig åt andra brott".
I en renodlad tråd om Gudfadern-filmerna ger det mig inget av värde att läsa att någon tycker att de är värdelösa eller underbara, om det inte motiveras med exempel.
Forum är inte lika självsanerade som andra samtalsformer. Klampar jag in mitt i ett livligt samtal på en fest eller på jobbet känner jag av läget, eventuellt tar den som står närmast åt sidan och frågar vad som har hänt. På Flashback blir det allt vanligare att man uppenbarligen inte orkat läsa en tio sidor lång tråd utan gastar "vet vi om GM har mössa" fast mössan dissekeras i sina minsta beståndsdelar och länkas på foto i flera inlägg. Sånt är mindre vanligt i Juridikforumet, vilket jag är djupt tacksam över.
All heder till de duktiga moderatorerna i Juridikforumet!
Håller med om att det finns värde i att hålla undan tramset från forum som handlar mer om fakta och kunskaper. Och att en del andra sådana forum skulle kunna vara stramare.
Samtidigt tycker jag att vissa regler tillämpas med ett rent fascistiskt nit som allra minst gynnar en öppen debatt. Även i den livliga diskussionen på festen kan det bli OT och trams, men innan man visar ut någon så säger man ju bara till att det här ämnet nog faktiskt förtjänar att tas på lite allvar och låt oss reda ut det här lite seriöst nu. Och visst kanske inte det räcker, "skojaren" bara fortsätter och drar med sig några till. Och är det fest så droppar man väl bara ämnet istället för att alla ska sura, vilket väl inte ses som ett önskvärt alternativ här på FB. Dock har jag lite svårt att föreställa mig att någons spontana utrop om hur bra eller kass Gudfadern är skulle uppfattas som störande även i en väldigt seriös diskussion om filmen på iaf mitt jobb
MEN här finns ju en massa andra möjligheter för att styra upp som inte finns på en fest: ta bort inlägg, låsa en tråd (som kan låsas upp igen sen när folk har lugnat sig lite), skarpa moderatormeddelanden med HOT om varning, etc. Som jag ser det finns det helt enkelt ingen anledning till policyn som råder nu som mer verkar vara i stil med att skjuta först och fråga sen (dvs via pm till mods och till admin, och då är det den *drabbade* som ska fråga.).
Visst, sånt där finlir hinner man väl inte med i vissa trådar på vissa subforum där det är väldigt många som samtidigt vill säga en massa saker. Full förståelse för det med. Men så ÄR DET JU INTE överallt. Lite som med polisen som ofta kan kosta på sig att vara vänlig under normala förhållanden men inte under ett upplopp. Ridschocker är *inte* lösningen till alla problem i alla situationer.
Fan, t o m en admin sa till mig via pm att 0.06-varning är helt ok om ett inlägg
kan tolkas som kritik mot modsåtgärder. Dvs vad det i själva verket handlade om spelar ingen roll. Ni vet, om något faktiskt är oklart så KAN man ju fråga först. Och det gäller ju även om mods och admins. "Vad menar du egentligen?" Hur svårt kan det vara?
Dock -- detta är ju inte min sajt, så det är ju inte konstigt alls att den inte har mina önskade regler och tillämpningar av dessa. Just sayin'.