2019-10-18, 04:42
Medlem
Fler konstiga saker finns kring Ocean Gala, tex det hr inlgget:
(FB) Kryssningsfartyget Ocean Gala blir nytt asylboende? - 2016-02-17

Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Men vad i helvete? Timr kommun r allts en sossekommun ut efter norrlandskusten. Man kan tro att alla r en smula efterblivna vad gller Timr kommun, men det r ingenting man sger hgt.

Jag tror det har blivit bevisats varfr man inte ska p bo i Timr kommun nr kommunalrdet kommer med denna chockerande uppgift.
Nja, snarare kan det vl tyda p att det fanns ngot slags frstnd och intelligens bakom att inte acceptera dealen.
Det hade ju varit vrre om Timr Kommun hade sagt ja, eller hur ? De hade ju inte precis mandat ifrn MV att teckna och befsta avtalet i MVs namn eller hur ?
Eller fanns det en fullmakt utstlld p Timr Kommun ifrn MV ?

Jag tror att Tingsrtten kan avsl FAs begran om frlikning.

Kan inte tnka mig att hon kunde uppfyllt skerhetskraven i hndelse av tex brand, eftersom det frutstter en dygnetrunt belggning av brandmn
Och var evakuerar man alla ifall hela fartyget blir rkfyllt ? Var i Hrnsand finns det sngplatser fr 1700-1800 personer ?
Och hur fan skulle man servera 3 x 1800 = 5400 mltider om dagen, hon hade ju inte s stora matsalar ombord eller hur det nu var ?
All personal som skulle behvas, hade de ocks sovplatser ombord ?
Och hur ser man till att alla ombord fr tex motion och rekreation s att det rcker ? -- Det tar vl typ en timme innan alla 1800 pers tagit sig ut p kajen ens ?

Djvligt oserist, det luktar blsning lng vg...

Men hos MPs absoluta hjrntrust, Fridolin, Romson och Lvin s ekade nog deras ekokammare
vldigt tomt och dsligt. Vrdegrundens floskler studsade omkring inne i siktskorridorerna som ingen av dessa miljsnillen vet vart de leder ngonstans ?
Och att de fr lngesedan tappat bort bde karta och kompass ver dessa korridorer ?
Hade FA frbundit sig att betala hamnavgifterna, eller struntade de hgaktningsfullt i det tro ?
Fick Hrnsands Hamn ngra pengar ifrn FA ?
Eller blev hamnen utan ?
Lvin kan vl packa sin ldcykel med CO2-neutrala nytryckta ekologiska sedlar tillverkade av tex oblekt sjgrs nu p en gng och cykla ifrn Stockholm till Hrnosand, och betala hamnmyndigheten dr - Fr att visa att MP menar allvar, typ...
Men hnshjrnorna i MP har ju tydligt visat att de hela tiden snubblar sig fram i siktskorridorerna och klimatdjungeln s sannolikheten att hon skulle hitta till Hrnsand uppfattar jag som ytterst liten... Ytterst liten...
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Om vi sa ja senast klockan 17 mndagen efter skulle vi f fem miljoner kronor. Ett positivt besked senast 17 p tisdagen skulle ge fyra miljoner, och med ytterligare en dags drjsml tre miljoner. Om vi vntade till torsdagen skulle beloppet bli noll.
Det fanns ju inget sdant frskott avtalat i kontraktet, vad jag frstr... Allts s stinker det bestickning utav bara helvete, dvs mutor, Haha, det r ta mig fan inte klokt
Vad r det fr pajasledning p MV som verhuvudtaget vill gra sdana affrer med sdana skojare, och skumraskbolag ?
-- det r ju ta mig fan helt sjukt allts...
Den hr "brnnvinsadvokaten" Kalle Liljeberg figurerar han tex i andra sammanhang med klienter som har ett rtt s vad ska man kalla det, jo det heter visst "ett rymligt samvete" ?
Figurerar tex Kalle Liljeberg i andra sammanhang med tex suspekta "mlvakter" ?
Citat:
"Den handskrivna lappen som ni kan se hr intill sparade hon och den hade hon med sig i rttssalen i Norrkping p torsdagen."
Och vem har skrivit lappen ? r inte Kalle Liljeberg eller Nicklas Nyberg medvetna om att det kan ses som allvarligt att ens ha skrivit en sdan lapp ?
Och varfr skulle en person likt Nicklas Nyberg verhuvudtaget blanda sig i en affr han inte hade ngot alls med att gra ? Herr Nyberg hade vl inget med FA att gra, eller ? Och var fan skulle pengarna komma ifrn d ?
Minst sagt total jvla hrdsmlta
Jag gissar att det finns bra mycket mer skit och "miljfarligt avfall" i klsvinet p det dr gamla ruttna flytande likkistan Ocean Gala n vad som nu har kommit fram. Kanske ytterligare bestickningsfrsk, det handlar ju om en kvarts miljard per r, vilket br locka till sig alla mjliga och omjliga finanssnillen, inklusive pantsamlare.
Lika genomruttet vrak som flyktingpolitiken har blivit,
Jag gissar att sprtthnsen inom MP, som tydligen tyvrr nnu r "frigende", kommer att drnka det hr rendet med en massa vrdegrundsfloskler och hoppas att dynghgen/komposten inte brjar surna och stinka av ruttnande, bubblande, jsande "goda fresatser", som snedseglat vilse ut p grumliga vatten ?
Kommer detta att innebra att sprtthnsen inom MP nu kan buras in fr gott tro ?
P livstid tro ?
Dr de hr hemma, allts, i en milj som de klarar av att fungera i, fr det verkar riskfyllt att ha dem springande lsa, de har ju bara veganskt uppfdda hnshjrnor att tnka och navigera med...
MP ska fan i mig gna sig t surdegar istllet, det r det enda de kan, alltmedans mngkulturens gngkrig kryper sig sakta in p Slddermalms trygga BR-omrden. MP och PK-MSMs sk "skjutjrnsjournalister" fr ligga och sova med hrselskydden p, en batong av ekologisk blekselleri och pepparsprej under kudden och bakom skottskra glas, tro, ?
Kan de klara av att avvrja eventuella Home-Invasions-inkrktare med tex typ hett risavkok gjort p jodfritt salt, kamomillte eller ngot liknande ?

r det ngon som vet hur en henvnsteraktivist brukar frsvara sig ? Kommer de tex att stlla ut utanfr drren tex kolesterolrikt ktt och hoppas att MGMs dr om en cirka 30 r av en hjrtinfarkt
Citera
2019-10-18, 16:49
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Fler konstiga saker finns kring Ocean Gala, tex det hr inlgget:
(FB) Kryssningsfartyget Ocean Gala blir nytt asylboende? - 2016-02-17

Nja, snarare kan det vl tyda p att det fanns ngot slags frstnd och intelligens bakom att inte acceptera dealen.
Det hade ju varit vrre om Timr Kommun hade sagt ja, eller hur ? De hade ju inte precis mandat ifrn MV att teckna och befsta avtalet i MVs namn eller hur ?
Eller fanns det en fullmakt utstlld p Timr Kommun ifrn MV ?

Nej nej nej.. Att kommunalrdet kommer med denna chockerande uppgift visar bara p att hon kan mutas. Sdana hr saker sker inte p en vacker sommardag. Det fanns en tanke bakom garna av Ocean gala att hon kunde mutas. Att sedan det hjonet erknner det visar bara p att det hr r en sossekommun efter norrlandskusten. (Den sista meningen r ett skllsord i mitt vokabulr)

Och ovanfr alla dessa sm politiker i din kommun hade vi d riksdagspolitikerna som med styrka tvingade p oss alla detta nuvarande problem. -Tack fr vad ni har gjort. Det ska bli ett nje fr mig att pissa p era gravar.
Citera
2019-10-18, 18:36
Medlem
JackFoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrosvensk
Ganska fantastiskt stt att kncka en kommun p!

Kommunerna har ansvaret fr asylanterna och det vrsta som kan hnda en kommun r att ett asylboende med typ 50 platser ppnar i deras kommun. Det r hanterbart fr i princip samtliga kommuner.

Att nu som de hr asylbaronerna gr, ankra ett jttefartyg vid en valfri kommun och inhysa ver 1000 asylanter kan kncka en kommun ekonomiskt och socialt. ver nrap en natt mste kommunen ordna fram mngder med samhllsservice till de nyanlnda, alltifrn lrare, skollokaler, sjukvrdspersonal och poliser.

Och frutom kravet p kade resurser i kommunen s har ven kommunen ett ansvar fr tex brandkrens mjligheter att trygga fartyget och ven ordningen p fartyget. Det r inte asylbaronernas ansvar att hlla ordning, mnga asylbaroner anstller vktare men de hr skojarna lr vl inte bemda sig om det. Och hur ska polisen kunna omhnderta de som ska utvisas, jag kan se mnga scenarion framfr mig dr korridorer barrikaderas och vilt slagsml och gisslantagning sker. Frutom skrckscenarion dr barn och kvinnor blir vldtagna och annat hemskt som kan ske asylanterna emellan p bten. Det finns mnga trnga och undanskymda utrymmen p en s stor frja.

Om fartyget har en belggning p runt 80% s kommer det allts handla om ca 1500 personer, mestadels yngre mn, och dessa kommer rra sig fritt i Utansj, en liten by med 209 personer. Nrmaste lilla polisstation ligger flera mil bort. Det kan bli oerhrt spnnande mten mellan mnniskor, en motsatsernas dynamik. Fy i helvete fr att vara ung kvinna eller flicka i den dr lilla byn! Utansjborna br genast investera i pepparspray, skjutvapen, vakthundar, larm, ls, kameror och grannsamverkan.

Den hr realityspan r nstan fr bra fr att vara sann och jag hoppas verkligen att man kommer att fylla fartyget till bredden med unga, arga, religist indoktrinerade obildade mn, blotta tanken p 1750 galna orcher som raidar den svenska kusten p jakt efter pengar och kvinnor fr mig att mysa riktigt ordentligt!

De ver 1000 unga mnnen kommer antagligen att bege sig in till Utansj och angrnsande byar, man br komma ihg att en hel del har pengar s en del kommer kpa bilar. Migrationsverket str skert fr busskort och andra allmnna transportmedel. Mnga av de hr mnnen vill roa sig p nattklubbar, trffa kvinnor och ha kul och Migrationsverket kommer hgst troligen att uppmuntra samtliga p fartyget att ka ut och se omgivningarna eftersom det lttar p eventuella spnningar som kan uppst om de blir fr uttrkade. Vi kan allts rkna med att Migrationsverket kommer frse de unga lyckskande mnnen med tillrckligt med fickpengar och transportmjligheter fr att ta sig till cafeer och nattklubbar.

Det finns tv aspekter nr det gller konflikter hr. Ena r konflikter p bten, andra r konflikter nr de besker kringliggande byar och stder.

Jag ser fram emot underhllande historier om somalier som slngts verbord, araber som gruppvldtagit ngon 10-ring i timmar i en hytt, afghaner som styckmrdat ngon och hivat delarna i vattnet, obehriga som sljer knark p bten, upplopp pga maten inte anses uppn halalstandard, poliser som fr flygas in frn andra delar av landet fr att slss i fartygets trnga korridorer, en liten kommunal brandkr p 5 man som frsker slcka en brand anlagd p flera stllen i fartyget. Mjligheterna r outtmliga!!!

Vad gller konsekvenserna fr kringliggande byar s kan vi rkna med en gigantisk kning av vldtkter, rn, fylla, droghandel, skadegrelse, otrygghet osv. Mngen svensk flicka kommer frlora oskulden frivilligt eller ofrivilligt nr Mohammed, Muhammad, Ahmed och Ali stryker omkring och letar "hora att knulla". Mnga tanter kommer bli av med handvskan, mataffrerna kan se svinn som sin strsta kostnad. Som ensamstende svensk man kan man se konkurrensen om en partner ka tusen gnger.
Fan att fartyget aldrig togs i bruk!
Citera
2019-10-18, 18:37
Medlem
Citat:
Nej nej nej.. Att kommunalrdet kommer med denna chockerande uppgift visar bara p att hon kan mutas.
Fast hon nekade ju att ta emot mutan, Mycket mjligt att hon hade kunnat hlla tyst om detta, men det kan ju ha betydelse fr hur pass seris sljaren kommer att uppfattas av Tingsrtten...

Citat:
Sdana hr saker sker inte p en vacker sommardag. Det fanns en tanke bakom garna av Ocean gala att hon kunde mutas. Att sedan det hjonet erknner det visar bara p att det hr r en sossekommun efter norrlandskusten. (Den sista meningen r ett skllsord i mitt vokabulr)

Och ovanfr alla dessa sm politiker i din kommun hade vi d riksdagspolitikerna som med styrka tvingade p oss alla detta nuvarande problem. -Tack fr vad ni har gjort. Det ska bli ett nje fr mig att pissa p era gravar.

Japp, det r ju faktiskt mycket vl en mjlig frklaring. Att det r som du skriver att rederiet sg det hr som en perfekt affr, med lttblsta politiker och tjnstemn. Och hade ett fartyg de hade tnkt att skicka till skrotning nd, pga att det var fr omodernt som kryssningsfartyg. Att kryssningskunderna nu hellre vljer nyare fartyg med rymligare hytter och fler bekvmligheter. Och drog sig inte fr att muta kommuntjnstemnnen.
Och hade antagligen gissat p att ven om affren inte blev av s kunde de vigga till sig ett fett skadestnd/frlikning
P vilket stt var den hr personen Nicklas Nyberg inblandad i det hr ?
Och varfr ? Nicklas Nyberg stod vl inte med p ngra handlingar alls ?
Vem r den dr figuren egentligen ?
Och hur var det med besiktningen av fartyget, gjordes det verkligen ngon sdan ?
Det ser ut att ha varit oklart om tex MVs personal varit ombord p den bananbten och kollat att det var inrett, eller ett skrotfrdigt fartyg

Allts det r fan inte riktigt klokt hela den hr soppan
Ger mig fan p att det den dr jvla skorven Ocean Gala hade mnga fler "lik i lasten"
-- n vad vi vet
Citera
2019-10-18, 23:49
Medlem
spoilers avatar
"Ngot sdant konkret miljonerbjudande fick inte Hrnsand, men Fred Nilsson, f d kommunalrd i Hrnsand, sger idag att kommunen fick klara antydningar.

I sttet att beveka mig frn fretagets sida ptalades hela tiden vilka vinster kommunen kunde gra.
Hrnsand svarade ett bestmt nej p properna frn Floating Acommodation

SVT: Hur tror du att rtten reagerade p vittnesuppgifterna frn din kommunalrdskollega i Timr?
Det frstrker vl bilden att det hr fretaget var ganska desperata och att dom inte agerade serist, sger han."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-var-desperata
Citera
2019-12-09, 11:22
Medlem
spoilers avatar
"P mndagen fll domen i tvisten mellan Ocean Galas gare och Migrationsverket i Norrkpings tingsrtt. Tingsrtten menar att garna inte kunnat bevisa att Migrationsverket begtt ngot avtalsbrott.

Tvrt om var det Floating Accomodations som inte uppfyllde villkoren i avtalet med Migrationsverket genom att lgga till i en industrihamn utan att ha de tillstnd som krvdes.

garna hade krav p 190 miljoner kronor p Migrationsverket, men Norrkpings tingrtt ogillar kromlet. I stllet fr att f ngot skadestnd ska nu Floating Accomodations betala rttegngskostnaderna p nstan 3,5 miljoner kronor."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...d/ocean-gala-1
Citera
2019-12-09, 11:24
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
"P mndagen fll domen i tvisten mellan Ocean Galas gare och Migrationsverket i Norrkpings tingsrtt. Tingsrtten menar att garna inte kunnat bevisa att Migrationsverket begtt ngot avtalsbrott.

Tvrt om var det Floating Accomodations som inte uppfyllde villkoren i avtalet med Migrationsverket genom att lgga till i en industrihamn utan att ha de tillstnd som krvdes.

garna hade krav p 190 miljoner kronor p Migrationsverket, men Norrkpings tingrtt ogillar kromlet. I stllet fr att f ngot skadestnd ska nu Floating Accomodations betala rttegngskostnaderna p nstan 3,5 miljoner kronor."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...d/ocean-gala-1
Underbar lsning! Kommer dom att verklaga?
Citera
2019-12-09, 12:26
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Tingsrttens dom
https://docdro.id/4SXS48Z
Citera
2019-12-09, 16:24
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Tingsrttens dom
https://docdro.id/4SXS48Z

Tack! Men jag mste erknna att jag knner mej blst p kaoset, paniken, dden och pinan som hade blivit fljden av att f ha detta stolta skepp en bit utanfr det lilla samhllet.
Tanten som tyckte det skulle bli roligt att se lite nya mnniskor i byn och kommunalrdet Fred -jag har er i gott minne.
Citera
2019-12-10, 21:21
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Tack! Men jag mste erknna att jag knner mej blst p kaoset, paniken, dden och pinan som hade blivit fljden av att f ha detta stolta skepp en bit utanfr det lilla samhllet.

Jag sitter och tragglar mig igenom domen, jag har inte kommit lngt d den r sjlsddande trkig. Men p tal om pinan om att ha detta skepp vid kaj. Avloppsproblematiken var en av mnga saker dom trtte om. Floating Accommodations argumenterade fr att dom kunde ha en spolbil stende p kajen som pumpade avloppsvattnet frn fartyget och in p det kommunala systemet. Om inte det skulle fungera s hade dom tecknat avtal om att ta det p prm frn denna kaj till ngot passande stlle dr det kunde pumpas till ett kommunalt reningsverk.

Mhnda ett skitproblem fr mnga, men det r ngonting poetiskt med att ha en lastbil brummandes p kajen, eller fr den delen se en bogserbt p en daglig tur under Hga kusten bron fljt av en prm full med avfring. Det r nstan lika romantiskt som att se en fiskebt komma tillbaka till hamn med en massa msar flygandes ver sig(1)

Nja, vidare i domen och frgan om Ocean Gala r en husbt eller ett fartyg
Citat:
Fartyget Ocean Gala r inte en byggnad, utan ett skepp. Ett skepp av Ocean Galas storlek skiljer sig avsevrt frn en s.k. husbt bde vad gller utformning och upplevelsen men ven till sin storlek. Ocean Gala r konstruerad fr att kunna transporteras ver haven.

(1) Jag undrar om jag inte har ddat ngra hjrnceller tillsammans med sjlen under lsningen av denna dom.
Citera
2019-12-11, 14:01
Medlem
Kul som faan - bolaget har aktielgartillskott p 176 mkr o r frsatt i konkurs

Vilka r pengatorskarna - har dettta koppling p Radio Tandberg`?
Citera
2019-12-11, 19:59
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Jag sitter och tragglar mig igenom domen, jag har inte kommit lngt d den r sjlsddande trkig. Men p tal om pinan om att ha detta skepp vid kaj. Avloppsproblematiken var en av mnga saker dom trtte om. Floating Accommodations argumenterade fr att dom kunde ha en spolbil stende p kajen som pumpade avloppsvattnet frn fartyget och in p det kommunala systemet. Om inte det skulle fungera s hade dom tecknat avtal om att ta det p prm frn denna kaj till ngot passande stlle dr det kunde pumpas till ett kommunalt reningsverk.

Mhnda ett skitproblem fr mnga, men det r ngonting poetiskt med att ha en lastbil brummandes p kajen, eller fr den delen se en bogserbt p en daglig tur under Hga kusten bron fljt av en prm full med avfring. Det r nstan lika romantiskt som att se en fiskebt komma tillbaka till hamn med en massa msar flygandes ver sig(1)

Nja, vidare i domen och frgan om Ocean Gala r en husbt eller ett fartyg

(1) Jag undrar om jag inte har ddat ngra hjrnceller tillsammans med sjlen under lsningen av denna dom.

Nd, det var bra hjrntrning. Sjlv r jag fr lat fr att traggla igenom alltihop s jag r tacksam att du tog dej tid.
Jag saknar bten, jag kte mycket med henne d hon hon hette Viking Sally. Jag hade ett stormigt frhllande med barmstaren p Sally. Min nostalgibt har vanhedrats och skrotats!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in