Citat:
Ursprungligen postat av
KIBy
Vem vet vad dom pysslar med på dagarna? Kanske de sitter där och röker på och så: poff uppstår visionerna..
Jag är ganska orolig över framtiden, att ha såna oberäkneliga dårar som styr vårt land..
Hon vill ha ett Kanada i miniatyr, varför vet jag inte ? Kanada är bra i ishockey men så mycket mer kan de väl inte ? De har väl ingen Clas Ohlson i Kanada va ? Inget Systembolag heller ?
Citat:
Ursprungligen postat av
GOTTAVAGO
Först och främst känns det efterblivet att bunta ihop 1790 migranter på ett fartyg samtidigt som man står och säger att "vi måste bli bättre på integration".
Ja en brand eller gisslandrama lär ju inte sluta lyckligt, oavsett om hur väl förberedd insatsstyrkan är ?
Citat:
Ursprungligen postat av
RistoKarvinen
Ja, man undrar vad som försiggår egentligen.
Jag lyckades, efter många om och men, att zooma in på Ocean Gala, och klickar man in sig på "Past tracks" så ser det ut som att hon har flyttats runt lite på måfå kring förankringsplatsen.
Visar det kanske bara hur fartyget följt med vågorna/tidvattnet?
Jag är landkrabba så att det står det härliga till, och har ingen aning om hur sånt här ska utläsas...
Fartyget ligger väl antagligen nära kusten därför att de får billigare Internet-uppkoppling genom att koppla upp sig emot fastlandet än att använda satellit-uppkopplingen som är sjukt dyrt, Nu är ju behovet av MBit-hastighet rätt litet när fartyget är nästan tomt på folk.
Är fartyget ankrat så kan det ju bara röra sig efter ankartrossen/kättingens längd minus djupet. Och det är vanligen inte mycket +- 200 meter kanske.
De kanske behöver köra motorerna lite då och då, drar upp ankaret och rattar runt - Tjockoljan som man kör med hålls uppvärmd men ibland blir det avlagringar i värmeväxlaren, därför vill man ibland blåsa ur detta med att köra motorerna då och då. Och så behövs den extra effekten för att blåsa igång luftkonditioneringen/värmen.
Port Said hade bara + 15 C igår så det är kanske bra att dunka på lite värme. Det blir fuktigt ute på havet och man har ju diverse teknik med avfuktare + värme i ventilationssystemet så att inte tex sängkläderna blir unkna, de flesta hytterna har ju inga öppningsbara fönster och kan därför inte vädras på vanligt sätt. De går inte in i hamn om de inte behöver, det kostar asmycket att ligga i hamn med ett så stort fartyg.
Ankartrossen/kättingen är nog bara typ 200-300 meter lång, så man kan inte ankra på stort djup.
Rederiet har nog inte brist på pengar ändå, de väntar förmodligen på uppdrag och när det är dags de angör någon av de större kryssningshamnarna där övrig besättning och passagerarna går ombord. Återigen är hamnavgifterna grymt höga så det blir bara tid att bunkra (fylla på bunkerolja, färskvatten och förråden) och förstås att borda besättningen plus passagerarna