2016-07-06, 13:12
Medlem
Samtidigt finns det inga som helst pengar till vårdbehövande/vårdpersonal dessa tider.

Här leker man me 800 000 i dygnet. Leker roliga lekar, vem stämmer vem först.

Sverige är inget vidare land att bygga framtid i. Förstår alla ungdomar som ser åt andra länder.
Citera
2016-07-06, 13:19
Medlem
javeliners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emapti
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...bar-ocean-gala

Det kan bli lite kämpigt att tvista mot Migrationsverket, dvs staten. Espen Tandberg med sitt nyskapade Floating Accommodations Sweden AB bör nog känna sig besegrad.
Citera
2016-07-06, 13:19
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Frågan är om Migrationsverket verkligen har skäl att stoppa utbetalning? Eller de spelar högt? Men dom kalkylerar kanske med att ta ett skadestånd istället.

Har man inte tillstånd att angöra med Ocean Gala i hamnen så uppfyller man rimligtvis inte kraven som ställs i avtalet, där man iaf tidigare har gått ut med att entreprenören måste ha alla tillstånd i ordning. Står det uttryckligen i avtalet så skulle jag tycker jag att det borde vara grund för hävning av avtalet. Att ha giltiga tillstånd för att ens parkera skutan är en rätt ordentlig förutsättning för att kunna driva verksamheten.

Citat:
Jag tycker hela upplägget ser ut att ha varit ett storriskprojekt från båda sidor, redan från början.

Migrationsverket har väl inte direkt visat något vidare omdöme vid tidigare upphandlingar av boenden, varför "ändra ett vinnande koncept" liksom?

Citat:
Och varför lägga båten i Härnösand? Varför inte i södra Sverige dit dom flesta anländer.

Förmodligen för att ingen hamnkapten med självaktning vill ha den båten i hamn, med alla problem man misstänker att det kommer att medföra.

Citat:
Obegripligt.

Vad annat är att vänta i bananmonarkin Sverige?
Citera
2016-07-06, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan
Har man inte tillstånd att angöra med Ocean Gala i hamnen så uppfyller man rimligtvis inte kraven som ställs i avtalet, där man iaf tidigare har gått ut med att entreprenören måste ha alla tillstånd i ordning. Står det uttryckligen i avtalet så skulle jag tycker jag att det borde vara grund för hävning av avtalet. Att ha giltiga tillstånd för att ens parkera skutan är en rätt ordentlig förutsättning för att kunna driva verksamheten.

Grundläggande avtalsrätt är att ingånget avtal skall hållas. Häva ett avtal är en mycket stark handling. Att börja med en hävning utan att ena parten fått möjlighet till rättning och vissa tid på sig att rätta felet kan ogiltigförklaras av en domstol. Båda parter ska visa vilja för att hålla avtalet. Vad jag förstår har de bestridit fakturan. Inte hävt avtalet. Troligen kommer leverantören få en chans att rätta felet. Ofta sätter man upp tidsfrister. Om leverantören inte klarar det, först då kan man börja prata om häva avtal. Häver man avtal utan att ge den andra parten en chans till rättelse tar man själv en stor risk. Säkrast är att ge två chanser till rättelse. Då har man mer argument för hävning.

Men det finns ju klart misstankar om att Migrationsverket bara vill komma ur detta. Inte lösa det.
Citera
2016-07-06, 13:37
Medlem
ace_secs avatar
Hur ser brandskyddet på båten ut? Nyfiken
Citera
2016-07-06, 13:51
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Grundläggande avtalsrätt är att ingånget avtal skall hållas. Häva ett avtal är en mycket stark handling. Att börja med en hävning utan att ena parten fått möjlighet till rättning och vissa tid på sig att rätta felet kan ogiltigförklaras av en domstol. Båda parter ska visa vilja för att hålla avtalet. Vad jag förstår har de bestridit fakturan. Inte hävt avtalet. Troligen kommer leverantören få en chans att rätta felet. Ofta sätter man upp tidsfrister. Om leverantören inte klarar det, först då kan man börja prata om häva avtal. Häver man avtal utan att ge den andra parten en chans till rättelse tar man själv en stor risk. Säkrast är att ge två chanser till rättelse. Då har man mer argument för hävning.

Men det finns ju klart misstankar om att Migrationsverket bara vill komma ur detta. Inte lösa det.

Nu har varken du eller jag tillgång till avtalet, så det kan finnas möjlighet för FA att fakturera MV eller få till stånd möjlighet att avhjälpa bristerna. Dock blir det nog svårt att ordna tillstånd att lägga till aktuell hamn eftersom hamnägaren har gått upp i rök, och kommunen inte är intresserade av att kliva in och peta i tillstånden som hamnen har. Kommunen har ingen skyldighet att agera i detta ärende. Enligt Migrationsverkets talesperson så upphör avtalet då villkoren inte är uppfyllda.
Nåja, ord står mot ord, som så ofta i affärstvister, så det är ju inte avgjort på långa vägar.
Citera
2016-07-06, 13:53
Medlem
Citat:
Nu har varken du eller jag tillgång till avtalet, så det kan finnas möjlighet för FA att fakturera MV eller få till stånd möjlighet att avhjälpa bristerna. Dock blir det nog svårt att ordna tillstånd att lägga till aktuell hamn eftersom hamnägaren har gått upp i rök, och kommunen inte är intresserade av att kliva in och peta i tillstånden som hamnen har. Kommunen har ingen skyldighet att agera i detta ärende. Enligt Migrationsverkets talesperson så upphör avtalet då villkoren inte är uppfyllda.
Nåja, ord står mot ord, som så ofta i affärstvister, så det är ju inte avgjort på långa vägar.

Hamnägaren? Äger inte kommunen hamnen?
Citera
2016-07-06, 14:00
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Nej, hamnen är tydligen privatägd. Vad jag har förstått är inte kommunen speciellt intresserade av att få en befolkningsökning på 1700 pers bara sådär.
Citera
2016-07-06, 14:16
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Nej, hamnen är tydligen privatägd. Vad jag har förstått är inte kommunen speciellt intresserade av att få en befolkningsökning på 1700 pers bara sådär.

"Ett skepp kommer lastat"
"Med vadå?"
"Med 2000 asylsökande skäggbarn"

Ne, tror varje vettig kommunpolitiker vill skeppa en sådan båt åt helvete!

Äger kommunen hamnen så får vi hoppas att de hittar kryphål
Citera
2016-07-06, 14:28
Medlem
Torsuss avatar
Allt detta känns som en enda stor fars och jag kan inte låta bli att skratta åt alltihop.

Om vi sedan leker med tanken att allt ordnar sig till slut med avtal och de sedan
skeppar ombord 1700...då infinner sig nästa tanke:

Några av dom - orsakad av språkförbistring/missförstånd/låg iq - får kanske plötsligt
för sig att de ska deporteras. Fullständig panik utbryter och de går fullständigt bananas.

Efteråt, när X antal människor ligger ihjältrampande, båten sönderslagen och eldhärjad...
så kommer väl denna underbara bortförklarnaing av migrationsverket: "vi skulle nog ha varit
mer tydlig i vår kommunikation, där har vi uppenbarligen brustit..."
Citera
2016-07-06, 14:37
Medlem
LaScalas avatar
Citat:

Nej, hamnen är privatägd. Ägaren heter Pavlic Boris som gjorde sej oåtkomlig och försvann när tillstånden började ifrågasättas.
Citera
2016-07-06, 14:42
Medlem
LaScalas avatar
Apropå att de försvinner en efter så hade jag rätt här:
(FB) Kryssningsfartyget Ocean Gala blir nytt asylboende? - 2016-02-17

"Efter den första astronomiska utbetalningen från MV gissar jag att bröderna Tandberg försvinner spårlöst."

Jojo, han blev sjuk och åkte hem med ilfart samma dag första fakturan postas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in