2005-11-15, 18:58
Medlem
Ninjalittles avatar
Fick med mig en liten burk Ca(OH)2 för ett tag sedan och tänkte nu använda den i ett förvisso omoraliskt men ändå nödvändigt drogprojekt. Burken är märkt "hälsoskadlig" och som alla baser är den ju till viss del frätande. Nu undrar jag om jag vågar dra upp något gram av detta i näsan utan att drabbas av någon större åkomma?

Om någon undrar så förväntar jag mig inte att bli hög på kalciumhydroxiden, den blandas ut med en viss planta så att PH-värdet ökar och den kan således bli psykoaktiv vid snortning.
Citera
2005-11-15, 20:21
Avslutad
Tja Ca(OH)2 är märkt "frätande", dock ej "starkt frätande", så som NaOH m.m. Men jag skulle nog inte dra upp det i näsan i vilket fall som helst.

Vet inte vilken drog du menar, men som sagt, akta dig för att dra upp större mänder i näsan!
Citera
2005-11-15, 21:23
Medlem
Ninjalittles avatar
Jo, men tobak är ju också frätande och snuff drar man ju upp i näsan Så kan man inte dra upp Ca(OH)2 utan att oroa sig alltför mycket?
Citera
2005-11-15, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjalittle
Jo, men tobak är ju också frätande och snuff drar man ju upp i näsan Så kan man inte dra upp Ca(OH)2 utan att oroa sig alltför mycket?
jo men tobak finns det ju en bra andledning för man dra upp i näsan det gör det inte med Ca(OH)2
Citera
2005-11-15, 21:33
Medlem
Fox 2s avatar
Skriv varför du vill dra upp det, alt vilket ämne du vill dra up med hjälp av det.
Citera
2005-11-15, 21:49
Medlem
Jämförelse

Natriumkarbonat Na2CO3 ger i vattenlösning en basisk lösning, är inte en starkt bas, det fasta ämnet fräter inte särdeles på hud. Men jag observerade en gång en märklig sak. I en plastburk med finkornig Na2CO3 kunde jag inte känna någon lukt av ämnet. Så satte jag på locket och skakade ordentligt, och innan dammet hunnit lägga sig stack jag ner näsan. Det var synnerligen irriterande att få dammet i näsan! Man hade inte kunnat andas i en sådan miljö. Därav sluter jag mig till att det skulle vara synnerligen irriterande på slemhinnorna att dra upp Na2CO3 i näsan t.ex. genom ett sugrör.

Ca(OH)2 är en stark bas, dissocieras fullständigt i vattenlösning, dess frätande effekt begränsas avsevärt genom ämnets svårlöslighet i vatten. Utför man samma dammförsök som ovan med kalciumhydroxid istället, så skulle det sannolikt vara oerhört irriterande att andas in det finkorniga och frätande dammet. Och analogt är det sannolikt ytterst irriterande att "snorta" kalciumhydroxid. Dessutom finns risk att hydroxiden ger smärtsamma frätskador på näsans slemhinnor.
Man testar det nog inte mer än en gång...
Citera
2005-11-15, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjalittle
Fick med mig en liten burk Ca(OH)2 för ett tag sedan och tänkte nu använda den i ett förvisso omoraliskt men ändå nödvändigt drogprojekt. Burken är märkt "hälsoskadlig" och som alla baser är den ju till viss del frätande. Nu undrar jag om jag vågar dra upp något gram av detta i näsan utan att drabbas av någon större åkomma?

Om någon undrar så förväntar jag mig inte att bli hög på kalciumhydroxiden, den blandas ut med en viss planta så att PH-värdet ökar och den kan således bli psykoaktiv vid snortning.

Ehh frätande. :/ nej jag skulle nog avrekommendera dig fråån att dra upp det i näsan. tror ingen större mängd tester har prävats på detta och ingen vet vad konsekvenserna blir så det är nog lite småidiotiskt skulle jag vilja kalla det.
Citera
2005-11-15, 21:54
Medlem
Ralf2s avatar
GaussBonnet: Finns det inget ämne du inte skulle lukta eller smaka på?
Iofs har jag ju själv smakat på NaCN lösning så jag kanske inte ska säga så mycket.
Citera
2005-11-15, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ralf2
GaussBonnet: Finns det inget ämne du inte skulle lukta eller smaka på?
Iofs har jag ju själv smakat på NaCN lösning så jag kanske inte ska säga så mycket.

Där fick jag så jag teg! Jo, allt ska testas en gång. Och nog har jag stoppat kranen i en hel del burkar.

Men det finns faktiskt en del kemikalier som jag inte ens vill gå nära. Jag skrev om några av dem i en egen tråd, "Undvik följande farliga ämnen". http://www.flashback.org/showthread.php?t=232794. Exempelvis dimetylkvicksilver , tetraetylbly, osmiumtetroxid, kakodylföreningar. Och berylliumsalter som i vattenlösning ger starkt sur reaktion, smakar sött! Men det tänker jag inte testa, pga dess höga akuta giftighet.

Har uthärdat många provocerande lukter, men när jag stoppade nosen i en flaska fosforylklorid höll jag på att gå i däck direkt.
Citera
2005-11-15, 22:38
Medlem
Ninjalittles avatar
Kika här. http://www.azarius.nl/product1_2_4_yopo_seeds.html
De skriver att man ska späda ut Yopo:n med kalksten, som har den kemiska beteckningen CaH2O2. Givetvis syftar de på Ca(OH)2.

You will find 1 gram of lime for every 10 grams of yopo. Edible (or food grade) lime comes under many names such as pickling lime and hydrated lime. [...] The chemical name is is Calcium Hydroxide (Ca-H2-O2). A good yopo to lime ratio is 10:1.

Personligen skulle jagi nte gärna dra upp det i näsan då det står att det är hälsofarligt och frätande, men kan de verkligen skriva sådär om det är skadligt?
Citera
2005-11-15, 23:38
Medlem
Jomazis avatar
Testa med en smärre mängd (100mg) och se vad som händer, men var beredd på att det kan göra ont.
Citera
2005-11-16, 00:13
Medlem
Ninjalittles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Testa med en smärre mängd (100mg) och se vad som händer, men var beredd på att det kan göra ont.

Det vågar jag ta, men jag skulle helst slippa bränna bort slemhinnan och förlora luktsinnet t.ex. o.0
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in