2016-02-16, 20:03
Medlem
Hej. Märkte igår att min puls låg på 80-90 när jag satt framför datorn och tog det lugnt. La mig senare i sängen men lyckades inte få ner pulsen. Lider av en hel del ångest och har nyligen börjat äta SSRI vilket har ökat min oro och ångest. Idag var jag ute o gick, sen när jag kom in så la jag mig o sov i en timme och när jag vaknade så låg pulsen fortfarande på 90-100.

Är min puls något jag bör oroa mig över? Kan ångest orsaka hög puls på detta sätt? Jag har inga panikångest attacker utan snarare bara orolig/ångestfylld. Kan SSRI:n ha orsakat något konstigt? Tagit EKG oså innan jag började och det har inte visat något.

Min puls brukar ligga på 68-70 vid vila annars.
Citera
2016-02-16, 20:10
Medlem
Skatteskolks avatar
Palpitation, stress, oro och förkylning/infektion kan ge ökad puls. Det sämsta du kan göra är att tänka på det. Då blir det värre. Vilket är just palpitation är.
Citera
2016-02-16, 20:10
Medlem
Mosebys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankman
Hej. Märkte igår att min puls låg på 80-90 när jag satt framför datorn och tog det lugnt. La mig senare i sängen men lyckades inte få ner pulsen. Lider av en hel del ångest och har nyligen börjat äta SSRI vilket har ökat min oro och ångest. Idag var jag ute o gick, sen när jag kom in så la jag mig o sov i en timme och när jag vaknade så låg pulsen fortfarande på 90-100.

Är min puls något jag bör oroa mig över? Kan ångest orsaka hög puls på detta sätt? Jag har inga panikångest attacker utan snarare bara orolig/ångestfylld. Kan SSRI:n ha orsakat något konstigt? Tagit EKG oså innan jag började och det har inte visat något.

Min puls brukar ligga på 68-70 vid vila annars.

Kontakta din läkare för att få de bästa råden är mitt råd till dig
Citera
2016-02-16, 20:11
Medlem
Ångest kan absolut höja pulsen. Det är alltså inget du behöver oroa dig över. Den kommer att sjunka igen när insättningsbiverkningarna av SSRI har lagt sig och de ångestdämpande effekterna har satt in. Det brukar ta några veckor.
Citera
2016-02-16, 20:15
Medlem
Lykarahs avatar
Har inte lidit av ångest vad jag vet/tror men oro kan få min puls att öka. Att du är medveten över din puls och känner oro/ångest kanske i sin tur leder till att din puls ökar? Typ som en chain-reaction. Kan inte svara på om det är något att oroa sig för dock.

Du kanske börjar bli sjuk och ditt hjärta behöver arbeta mer för att motverka det? Personligen så är jag emot mediciner/piller och speciellt anti-despressiva då dessa till synes verkar ha många biverkningar men då utgår jag endast från min egna person då jag värnar om min kropp. Men om psyket inte mår bra då mår inget annat bra så det är ju inte heller bra för den delen, men jag försöker tänka att det kanske finns något annat man kan göra än att käka tabletter för att man skall må bättre. Tycker synd om dig/alla andra som behöver äta tabletter/mediciner.... Skickar en styrkekram till dig!
Citera
2016-02-16, 21:56
Medlem
Ziayas avatar
Nu är det ingen fara, det är om det pågår länge. Min puls ligger ofta på 100 eller över. Det är förstås inte bra om det pågår länge. Tyder väl på stress och sådant.
Om du inte rör på dig mycket kan det ge hög puls, så motion är ett tips.
Om du fortsätter ha hög puls i olika situationer under många veckor kan du snacka med läkare och kanske göra EKG.
Ett EKG skulle kunna lugna då. Mitt visade bra t ex.

Oroa dig inte för mycket. Ta en vinterpromenad
Citera
2016-02-16, 22:52
Medlem
Är du aktiv annars? Tränar du något? Att må psykiskt dåligt och ha ångest kan höja pulsen, samtidigt kan en bra kondition sänka den. Om du inte redan tränar så låter det som att du är i en situation där du har allt att vinna på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in