Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-02-16, 19:40
Medlem
Hej!
Jag hade tänkte börja studera till byggnadsingenjör på Örebro Universitet eller Umeå Universitet. Det jag främst undrar över är hur studentlivet vid respektive ort är men även staden i sig och det vanliga utelivet på orten, någon med erfarenhet som kan uttala sig?

Hur står sig utbildningarna/universiteten mot varandra?
Hur är det att studera på respektive ort?

Sen som avslutning, någon som har en aning om hur lätt/svårt det är att få en studentlägenhet på någon av orterna?

MVH
Citera
2016-02-16, 21:31
Medlem
njaexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joex
Hej!
Jag hade tänkte börja studera till byggnadsingenjör på Örebro Universitet eller Umeå Universitet. Det jag främst undrar över är hur studentlivet vid respektive ort är men även staden i sig och det vanliga utelivet på orten, någon med erfarenhet som kan uttala sig?

Hur står sig utbildningarna/universiteten mot varandra?
Hur är det att studera på respektive ort?

Sen som avslutning, någon som har en aning om hur lätt/svårt det är att få en studentlägenhet på någon av orterna?

MVH

Jag pluggar Örebro.

Det är enkelt att fixa bostad. Finns ettor man inte behöver ha så mycket poäng för att få sen korridorer finns det också, om man inte får något finns det massvis med folk som hyr ut rum. Kolla blocket eller facebookgruppen "Dom kallar oss studenter".

Studentlivet lär vara bättre i Umeå men jag vet inte. Har inte pluggat i Umeå. Helt ärligt tycker jag att det är drygt att bo i Örebro, händer inte så mycket. Studentpuben är bara öppen vissa dagar, finns bara ett ställe på campus att gå ut på. När det väl är öppet så finns det risk att man får köa länge, vakterna brukar vara värdelösa, de låter folk springa ut och in i kön, tränga sig och pga detta är det inte ovanligt med bråk och tjafs. Det kommer slödderfolk dit ifrån förorten som inte ens har anknytning till universitetet. kort o gott det suger och kan upplevas sunkigt. Finns säkert folk här som också kan bekräfta detta.

Örebro som stad är okej, det är betydligt roligare att festa i stan.

Utbildningar på Örebro är det inget fel på, jag tycker alla lektorer jag haft har varit oerhört insatta och allt håller bra kvalité och struktur. Inget flum. Jag pluggar vid naturvetenskapliga institutionen, de andra vet jag inte om. Socionomprogrammet ska dock tydligen vara riktigt skit här, men det programmet är väl knappast något att hänga i granen på de övriga universiteten heller?!
Citera
2016-02-16, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Jag pluggar Örebro.

Text

Det finns ju hela två ställen att gå ut på på campus. Sesam bryggeriet och Kårhuset Bryggeriet har nog stadens billigaste öl och shots på 15:- för en falcon och 25 eller 30 för en fyra jäger.
Citera
2016-02-16, 21:53
Medlem
Ingen av dessa är kända för bra tekniska utbildningar(Som tex LTH,LiTH,LTU,KTH,CTH). Behöver inte vara dåliga men bra att veta. Jobb får du nog oavsett, bristyrke.
Citera
2016-02-17, 00:17
Medlem
Delar inte alls uppfattningen att Örebro skulle vara en dålig studentstad på något vis. Jag har pluggat på tre olika skolor varav Örebro och Umeå varit två av dem. Studentlivet har utan tvekan varit bäst i Örebro. Skulle vilja säga att studentverksamheten är väldigt hög nivå på och kanske främst väldigt aktiv till skillnad från Umeå. Det är också mycket mer blandning av studenter i Örebro medan det i Umeå är väldigt mycket vänsterfolk. Campusklubben håller också mycket högre kvalite och jag uppfattade sällan att det var trubbel eller dålig stämning.
Det finns massvis med saker att göra om man väljer att engagera sig, självklart har man inget att göra om man sitter på sitt arsle hemma hela tiden.
Lägenhet är svårare att hitta i Örebro, var personen längre upp har fått för sig att det är lätt har jag ingen aning om. En lägenhet betyder ju inte korridor eller barack. Riktig lägenhet i ett vettigt område kan du lätt få vänta ett år på.
Det är verkligen stor skillnad, gissar på att någon som påstår att Örebro skulle vara dåligt inte har något annat att jämföra med. Örebro ligger helt klart precis under dessa typiska studentstäder om man ser till studentliv.
Citera
2016-02-17, 07:55
Medlem
Vad jag förstått så är det lättare att få bostad i örebro pågrund av garantibostad och liknande. Enligt SFS.
Citera
2016-02-17, 09:22
Medlem
Isgrodas avatar
Hej!

beror lite på vad du är ute efter. Umeå är en fin stad att studera i. Om du skulle välja Umeå så kommer du inte ångra dig. Eftersom Umeå är en utpräglad universitetsstad är befolkningen väldigt ung. Det som lyfter upp staden är studenternas aktiviteter. I övrigt finns det inte jättemycket att göra här uppe. Om du har lite försmak för natur och lite äventyr är Umeå ett klart bättre alternativ.

Avseende utbildingsvalet har jag ingen aning vad som "klingar" högst av Umeå eller Örebro. Istället för att lyssna på någon här inne så kolla på vilka professorer som är aktiva, hur kursupplägget ser ut och allt annat som kan ha betydelse. En bra utbildning är alltid en bra utbildning. Jag tror att Umeå skulle kunna vara något mer etablerat eftersom det är ett äldre universitet än Örebro, men det är bara min reflektion och bygger inte på något mer än det. Örebro är säkert minst lika seriöst.

Det mest praktiska alternativet är att välja Örebro. Umeå har en sjuk bostadsbrist...
Hoppas att mitt inlägg gick att läsa utan större svårigheter, och lycka till med ditt utbildningsval))
Citera
2016-02-17, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VHONS
Vad jag förstått så är det lättare att få bostad i örebro pågrund av garantibostad och liknande. Enligt SFS.

Lättare att få bostad betyder ju dock inte egen lägenhet. Du får möjlighet via bostadsgaranti att få någonstans att bo på i högst en termin. Detta är i princip alltid ett rum. Från och med vårterminen måste den som vill ha bostad via bostadsgarantin söka egna nya studentkamrater att dela boende med.
Jag fick inte egen lägenhet efter att ha stått i bostadskön i över ett år.
Citera
2016-02-17, 12:56
Medlem
Bostad är en icke-fråga egentligen när det gäller val av stad som student. Även om det är svårt att få en direkt brukar det inte vara svårt att få en i slutändan. Undantaget skulle tänkas vara Stockholm.
Citera
2016-02-17, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisaloo
Lättare att få bostad betyder ju dock inte egen lägenhet. Du får möjlighet via bostadsgaranti att få någonstans att bo på i högst en termin. Detta är i princip alltid ett rum. Från och med vårterminen måste den som vill ha bostad via bostadsgarantin söka egna nya studentkamrater att dela boende med.
Jag fick inte egen lägenhet efter att ha stått i bostadskön i över ett år.

Absolut, men det ger ändå en fingervisning. Första tiden brukar det vara ett boende som är det viktigaste, inte att det är en lägenhet. Eftersom det tar såpass lång tid innan man kan räkna med att få studentlägenhet så är det ju många som skaffar vanlig hyresrätt, bostadsrätt eller löser det på annat sätt.

Sen kan man ju kolla genomsnitten för studentlägenhet i Umeå: http://www.bostaden.umea.se/default.aspx?id=3745
Vilket ger ett snitt på ca 3-4år kötid för en studentlägenhet. Dock så går det att köa i förtid.

Tillägg:
Citat:
Ursprungligen postat av Icnivad
Bostad är en icke-fråga egentligen när det gäller val av stad som student. Även om det är svårt att få en direkt brukar det inte vara svårt att få en i slutändan. Undantaget skulle tänkas vara Stockholm.
Det här håller jag med om. Hur lätt det är att få bostad bör inte vara ett argument när man väljer av dessa två städer, men det är bra att känna till.
Senast redigerad av VHONS 2016-02-17 kl. 13:42.
Citera
2016-02-18, 16:09
Medlem
IQ214s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VHONS
Ingen av dessa är kända för bra tekniska utbildningar(Som tex LTH,LiTH,LTU,KTH,CTH). Behöver inte vara dåliga men bra att veta. Jobb får du nog oavsett, bristyrke.

Teknisk fysik är rankad högst i landet, Teknisk datavetenskap, Interaktion och design har också hög ranking. Det är en gammal fördom att tekniska utbildningar vid UmU skulle vara svaga. Däremot är de inte alls lika dominerande i sina verksamheter eftersom UmU har sådan bredd.
Jag vet inget alls om byggprogrammet, men Umeå är en riktigt bra stad att vara i. Risken är att du förblir där permanent! :-)
Citera
2016-02-18, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ214
Teknisk fysik är rankad högst i landet, Teknisk datavetenskap, Interaktion och design har också hög ranking. Det är en gammal fördom att tekniska utbildningar vid UmU skulle vara svaga. Däremot är de inte alls lika dominerande i sina verksamheter eftersom UmU har sådan bredd.
Jag vet inget alls om byggprogrammet, men Umeå är en riktigt bra stad att vara i. Risken är att du förblir där permanent! :-)

Visserligen sant att Teknisk fysik har mycket hög kvalitet enligt UKÄ. Rankning vet jag inte, men jag antar att du har en bra källa på det?

Sen kan man även notera att flera ingenjörsutbildningar på UmU har bristande kvalitet, iaf vid 2013 som TF fick bra betyg enligt UKÄ. Sen ska man även komma ihåg att UKÄ kollar kvalitet på utbildning. Inte vad som sker efter eller utanför utbildningen. Men det finns det andra rankningar för. UKÄ undersöker tex inte alls kopplingar till företag, möjlighet för jobb, forskning, kunskap på elever, möjlighet för karriär osv.

Byggteknik som TS är intresserad av verkar inte vara undersökt av UKÄ.

Men jag håller med om risken att du blir kvar i Umeå permanent, få lyckas fly!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in