Citat:
Ursprungligen postat av
Joex
Hej!
Jag hade tänkte börja studera till byggnadsingenjör på Örebro Universitet eller Umeå Universitet. Det jag främst undrar över är hur studentlivet vid respektive ort är men även staden i sig och det vanliga utelivet på orten, någon med erfarenhet som kan uttala sig?
Hur står sig utbildningarna/universiteten mot varandra?
Hur är det att studera på respektive ort?
Sen som avslutning, någon som har en aning om hur lätt/svårt det är att få en studentlägenhet på någon av orterna?
MVH
Jag pluggar Örebro.
Det är enkelt att fixa bostad. Finns ettor man inte behöver ha så mycket poäng för att få sen korridorer finns det också, om man inte får något finns det massvis med folk som hyr ut rum. Kolla blocket eller facebookgruppen "Dom kallar oss studenter".
Studentlivet lär vara bättre i Umeå men jag vet inte. Har inte pluggat i Umeå. Helt ärligt tycker jag att det är drygt att bo i Örebro, händer inte så mycket. Studentpuben är bara öppen vissa dagar, finns bara ett ställe på campus att gå ut på. När det väl är öppet så finns det risk att man får köa länge, vakterna brukar vara värdelösa, de låter folk springa ut och in i kön, tränga sig och pga detta är det inte ovanligt med bråk och tjafs. Det kommer slödderfolk dit ifrån förorten som inte ens har anknytning till universitetet. kort o gott det suger och kan upplevas sunkigt. Finns säkert folk här som också kan bekräfta detta.
Örebro som stad är okej, det är betydligt roligare att festa i stan.
Utbildningar på Örebro är det inget fel på, jag tycker alla lektorer jag haft har varit oerhört insatta och allt håller bra kvalité och struktur. Inget flum. Jag pluggar vid naturvetenskapliga institutionen, de andra vet jag inte om. Socionomprogrammet ska dock tydligen vara riktigt skit här, men det programmet är väl knappast något att hänga i granen på de övriga universiteten heller?!