2016-02-16, 18:57
Medlem
Smesos avatar
Man ska inte avfärda bibeln helt som ett fullständigt påhittat verk. Bibeln har ett historiskt värde och är en beskrivning av vad människan i Mellanöstern trodde vid den tiden.

Någon kom på en smart idé om att just hans folk skulle vara ett av en högre makt utvalt folk för att stärka det folkets moral och för att få villiga krigare till en armé som kunde inta det "Förlovade landet".

Samma "lösning" på moralproblemet hos ett kringflackande folk finns t.ex. dokumenterat hos aztekerna.

Det är ett intressant faktum att det finns likheter mellan aztekernas och judarnas tro:
Judarna var först ett nomadfolk i gamla testamentet. De blev sedan tillsagda att de var ett utvalt folk och att de av gud hade fått löfte om ett eget land ("det förlovade landet"), vilket Moses sett i en mycket omtalad brinnande buske. De fick sedan vandra omkring länge i öknen innan de kom till "det förlovade landet". Där bodde det då naturligtvis redan andra, vilket gjorde att de var tvungna att erövra "sitt" land med våld.

Samma tanke hos aztekerna, fast några tusen år senare:
Aztekerna hade sitt ursprung i norra Mexiko, och efter att ha blivit trängda av andra folk norrifrån blev aztekerna ett nomadfolk. Sedan de tvingats lämna sina bosättningar sade deras präster att de fått gudarnas löfte om ett nytt land där de kunde slå sig ner. En örn skulle uppenbara sig när de nått det förlovade landet och örnen skulle sitta på en kaktus med en orm i näbben. Aztekerna hade vandrat i flera år, ständigt i fejd med andra indianfolk, när de slutligen nådde högplatån i centrala Mexiko (150 mil från deras ursprungliga bosättningar). Några dagar senare nådde aztekerna sjön Texcoco mitt i Mexikodalen, och där fick de se tecknet: örnen med sin orm. De visste då att de var framme. Mitt ute i den grunda sjön låg en ö. Där fanns visserligen ett mindre samhälle, men det var snabbt erövrat. Aztekerna döpte sedan sin stad till Tenochtitlán.

Alltså, både judarna och aztekerna ansåg sig vara ett av någon gud utvalt folk, båda ansåg sig ha fått ett förlovat land från gud, båda fick vandra länge för att komma till det förlovade landet, båda fick sedan erövra "sitt" förlovade land med våld.

Vad för slutsatser kan man dra av det?
Ja, en slutsats som man kan dra av det är att människor i en desperat situation har lätt för att tro på en gyllene framtid. (Det är förresten just vad kristendomen handlar om - de fattiga som sliter hårt och lever på svältgränsen ska prisa Gud för att kunna se fram emot att få komma till himlen när deras världsliga lidande är över. På så vis kunde prästerna och härskarna leva gott utan att de fattiga gjorde revolt.)

En annan lika viktig slutsats är att ingen gud som har någon som helst makt skulle någonsin ge en gåva som måste vinnas med våld. (Vem skulle t.ex. ge en bil i present till en son, och sedan säga att han måste stjäla bilen först för att kunna få den?)
Citera
2016-02-16, 22:49
Bannlyst
Världen över fanns det religioner som alla delade samma syn.....det pratades om gudar, syndafloder, utvalda folk, mirakel etc. Inte bara judarna och aztekerna.

Det intresanta är hur folk världen över alla kände till syndafloden när de inte ens hade kontakt med varanndra.....
Citera
2016-02-16, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nasheeeed
Världen över fanns det religioner som alla delade samma syn.....det pratades om gudar, syndafloder, utvalda folk, mirakel etc. Inte bara judarna och aztekerna.

Det intresanta är hur folk världen över alla kände till syndafloden när de inte ens hade kontakt med varanndra.....
Hur vet du att dom kände till syndafloden?
Citera
2016-02-16, 23:47
Medlem
Citat:
Läs själv på om gamla mythology religioner....samma tugg i varje skrift. Det kom ett gäng gudar från himlen som färdades i något sorts eldig sak.....och levde hos folket......syndaflod historier......o massa annat.
Ja, det finns massa myter om översvämningar. Både lokala och globala översvämningar. Men det är inget bevis för just syndafloden.
Citera
2016-02-17, 01:44
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, det finns massa myter om översvämningar. Både lokala och globala översvämningar. Men det är inget bevis för just syndafloden.

Nej, just det. Översvämningar var ju en vanlig fara i och med att folk slog sig ner och skapade samhällen längs med de stora floderna.

Det är anmärkningsvärt med bibelivrarnas önskan att bara se det som bekräftar deras syn och strunta i allt annat som bestrider hela berättelsens giltighet: "att det finns berättelser om översvämningar jorden runt bekräftar att det funnits en global översvämning".

Jotack, då får man allt blunda för mycket.

Om de alla specifikt syftade på bibelns berättelse så måste ju för det första alla dessa berättelser vara likartade i och med att de alla syftade på samma översvämning, och för det andra så skulle de ju då också ha samma innehåll om ett stort fartyg fullt med djur och fyra par människor och för det tredje så skulle de ju rimligen även berätta hur människorna kom dit berättelsen finns från Ararat.

Om inte det uppfylls så är det inte samma berättelse, och om Noas familj var de enda överlevande av den globala översvämningen så finns det ju ingen anledning till uppkomst av andra berättelser om hur andra överlevde floden. Och om det fanns andra som överlevde den globala översvämningen så ljuger bibeln.

Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.
Citera
2016-02-17, 01:47
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Det intressanta är att du tror att det är syndafloden de alla syftar på ...
Citera
2021-07-18, 10:26
Medlem
Bra Artikel Smeso!

Det är inget konstigt att folk trodde på syndafloder, för översvämningar hände väl lite då och då i historien, och att folk tillskrev diverse händelser som gudsstraff är inte heller konstigt när Bibelns syndaflod skrevs ner av några fåraherdar som inte visste bättre, och när många då vid tiden var analfabeter, och trodde väl på det också jämfört med oss ett par tretusen år senare! För vem tror tillexempelvis att översvämningen i Tyskland den som är aktuell i massmedia just nu, är gudsstraff för våra synder? Konstigt folk har det väl alltid funnits, men någon större uppslutning på att det är gudsstraff för våra synder finns det inte, nu tillskrivs det naturliga orsaker!

Jag kan väl tro på att det fanns någon Noa där som tyckte att det regna ovanligt mycket och hade en Flotteliknade båt som han tog sin familj och lite höns, grisar och någon kossa, åsna, häst till sin Ark, men att det skulle röra sig om något mer än en lokal företeelse har jag inget skäl att tro, än mindre att han åkte runt i världen och plockade upp djur av allehanda slag exempelvis lamadjur i Sydamerika, och Bisonoxar i Nordamerika och Koalabjörnar i Australien som endast äter Koalalöv, och Björnar och tigrar i Sibirien som Noa tog hand om utan problem!

Efter syndafloden så hade allt liv dött utom dom som fans på Noas Flotte!
Såldes startade Noas Familj med inavel som befolkade jorden igen, samtidigt som han åkte tillbaka med alla djur! Det här var någonting som dom skriftlärda lärde folket som så gott som alla var analfabeter, och som i sin tur lärde ut detta under kommande generationer, (jag tror dom var för saliga för att tänka på hur orimlig storyn är!) Det finns väl fanatiker som tror på diverse gudasagor, och jag skulle inte bli förvånad om dom även tror att översvämningen i Tyskland är Guds straff för våra synder!

Som trådskaparen säger fast i andra ord att Religion är en metod för att bevara samhällsordningen så att inte dom fattiga dödar dom rika, tron är på väg bort för på artonhundratalet gick alla i kyrkan på söndagar i Sverige, hur många kommer idag? Dessutom är jag en svårfångad fisk för dom för jag har ingen önskan om ett liv efter döden vilket mångas religiösa verkar ha. Jag tycker att livet jag lever nu på mina egna villkor med dom värderingar och beteenden jag vill ha är värdefullt för mig, vilket en oändlig upprepning (Reinkarnation) eller lycka och salighet i något paradis som man inte är förmögen att skaffa själv uppskattas inte, det är därför jag inte uppskattar en Horas tjänster för det är inte den fysiska handlingen per se jag åtrår för det är hennes lust efter mig jag åtrår, det är inget som går att köpa för pengar!

Så om religionen erbjuder lycka och salighet i något himmelrike så tackar jag nej!
Dessutom är det fullständigt obegripligt varför Fadern offrade sin Son på Korsett så att vi skulle få en ny chans? Varför gjorde den Allsmäktige inte rätt från början så han slapp pina sin son på Korsett? Och varför bryr han sig om han är så mäktig som skrifterna påstår? Jag menar jag siter här och skriver framför datorn, och flera flugor surrar omkring och är fruktansvärt irriterande, jag bryr mig inte ett skit i vad dom tycker och hur dom uppfattar mig, jag vill bara bli av med dom!

Jag har inte ont någonstans, och jag lever under ordnade förhållanden, och lever som jag vill innanför Lagensramar, jag har helt enkelt Råd att vara icke Troende! Dessutom jag vill veta, inte bara tro någonting! Bevisning först, andakt sen!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2021-07-18 kl. 11:08.
Citera
2021-07-18, 11:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Nomaderna skrev nog ingenting utan berättelserna bevarades muntligen i många generationer.

Jag erfar och förstår att vi övervakas av högre makter och att jorden iordningställdes för den typ av liv som finns och har funnits här.

De är jordbrukare och tycks ha påverkat skeenden i det förgångna, t.ex genom att uppmuntra vissa släkten eller folk.

Nu lever vi inför skördetiden. Det blir en svår tid och människor kommer att prövas svårt. De som befinns värdiga får ett annat liv. Vad som kommer att hända med vår värld kan man läsa om i evangelierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in