I jämförelse med mig så skulle jag säga att du haft det ganska bra. Men gräset är väl alltid grönare på andra sidan.
Jag har varit under vård i ett par år nu. Jag mår fortfarande dåligt emellanåt, men det blir bättre. Men man måste verkligen tackla problemen istället för att undvika dem.
Undviker du att lösa dina problem så kommer de ändå att finnas kvar. Och tillslut har du lagt så många problem bakom dig att de välter över dig. De går fortfarande att lösa, men det är så mycket jobbigare att göra det när man ska lösa allt på en gång. Lös en sak i taget, och ordna upp problemen. Även om det är en halvdan lösning så är det en lösning, det behöver inte vara perfekt på direkten.
Du säger att folk "märker att du är misslyckad". Lägg ner det där. För det första så är det väldigt vanligt att man under en depression tänker på sig själv nästan hela tiden (och inte på ett positivt sätt). Det är en av depressionens signatur. Men i själva verket är det bara ett tankemönster du fastnat i (men som också går att ta sig ur). För det andra så är det vad du
gör som definierar dina framgångar,
inte vem du är eller vem du varit.
Och för det tredje så gör du det klassiska misstaget som folk med låg självkänsla gör. Du blandar ihop ditt egenvärde med dina prestationer. Lär dig att det är två separata saker, låt dig inte falla under prestations-"kraven" du inbillar dig finns. Ta lärdom av de som redan levt ett helt liv. Prestationer är bland det
sista som spelar roll.
http://www.theguardian.com/lifeandst...s-of-the-dying