• 1
  • 2
2016-02-16, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alrobert
jag köpte hus nyss och vi fick låna till allting, 85% i vanligt lån och resterande 15% (insats,pantbrev,lagfart) som blanco, dock är detta i en väldigt liten stad men det gick hur bra som helst, vi fick även låna utöver till renoveringar och dylikt och vi tjänar mindre än dig, så det borde gå fint!
Det snackas om diverse krav och regler banker sätter upp i andra trådar för att skydda sig själva och kunden men tror nog att det ofta är så här det går till tyvärr.

Alla gör ju som de vill men att antingen spara ihop till de 15% eller att betala renoveringen med ihopsparade pengar hade ju givit dig ett mycket bättre ekonomiskt liv i många år framöver. Misstänker att det kommer att lånas till bil och allt annat oxå som kostar över 30k men va vet jag.

Till ts så tycker jag nog du skall spara som en dåre i nåt år, kommer göra stor skillnad i ditt framtida ekonomiska liv.
Citera
2016-02-16, 09:12
Medlem
En minuts googlade ger svaret att även banken föreslår blanco:

https://www.swedbank.se/privat/index...tid=CID_066344

Storbankerna lånar normalt ut max runt 350 000kr blanco. Alltså har du totalt 0.5 msek i insatts. Du kan alltså köpte en bostad för cirka 3.4 msek max.
Citera
2016-02-16, 10:20
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankyD.
Jag har kostnad om ca 10k i månaden nu så kan spara typ 15k i månaden. Tar över 1.5 år att spara ihop till ytterligare 300k med nuvarande inkomst.

Du skrev att du thäna 65? Jag får inte ihop matten riktigt. 10+15 är 25. Iofs har jag ju ingen fin universitetsutbildning att luta mig på, men jag antar att jag missar nått
Citera
2016-02-16, 13:07
Medlem
alroberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Det snackas om diverse krav och regler banker sätter upp i andra trådar för att skydda sig själva och kunden men tror nog att det ofta är så här det går till tyvärr.

Alla gör ju som de vill men att antingen spara ihop till de 15% eller att betala renoveringen med ihopsparade pengar hade ju givit dig ett mycket bättre ekonomiskt liv i många år framöver. Misstänker att det kommer att lånas till bil och allt annat oxå som kostar över 30k men va vet jag.

Till ts så tycker jag nog du skall spara som en dåre i nåt år, kommer göra stor skillnad i ditt framtida ekonomiska liv.
självklart skulle jag ha sparat ihop ifall jag kunde, men det skulle tagit för lång tid för mig och jag var trött på hyreslägenhet. då får man bita i det sura äpplet att man får en högre amortering och ränta men det var ju något vi vet om.
Citera
2016-02-16, 13:24
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Du skrev att du thäna 65? Jag får inte ihop matten riktigt. 10+15 är 25. Iofs har jag ju ingen fin universitetsutbildning att luta mig på, men jag antar att jag missar nått

Tolkar det som att hans boendekostnad går på 10k i månaden.
Sedan var det väl 65k före skatt han tjänar.
Citera
2016-02-16, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankyD.
Aha, grattis! Vad har du för bank om man får fråga?
du bör absolut inte ta några lån alls, jag undrar även vad du gått för utbildning som saknar all form av sunt förnuft. Hur kan du gratulera en som belånat sitt hus över 100%
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in