Nu vill jag prova en trådstart där vi skall avkoda det kvinnor menar när de säger något. Som en uppslagsbok till hjälp för de ogifta/nygifta männen där ute, och för alla som förundras över den mystiska språkoceanen som kvinnor simmar omkring i.
Jag börjar med en gammal och klassisk dialog:
Hon sitter i vardagsrumssoffan bredvid sin man, utbrister; Gud så dammigt det är här.
Han, lägger ifrån sig tidningen (som den hänsynsfulle, lyssnande man han är) tittar sig omkring och säger(uppmuntrande), javisst, och titta där i hörnet där är en bamsedammtuss.
Hon sade ju egentligen, gubbe - städa.
Detta sårar henne såpass så att hon rusar dramatiskt in i sovrummet, smäller igen dörren och lägger sig på sängen.
Förstående, och litet undrande make följer efter in och frågar försiktigt; hur är det?
Hon- Låt mig vara ifred.
Han tänker att det är ju skönt att vara ifred ibland så han traskar tillbaka till soffan och läser vidare i sin tidning.
Hon sade egentligen; *smälld dörr* = kom genast hit
Låt mig vara ifred=kom och krama mig.
----
Vid frukost, vid diskbänken. Han har skurit en brödskiva åt sig och grejsar med pålägget. Hon smyger upp bredvid och mumlar; ska du ha den här? *pekar på skärbrädan*
Han står länge och funderar på när han nästa gång kan tänkas behöva skärbrädan och till vad.
Efter en stunds eftertanke svarar han; -Ja.
För han skall kanske skära en macka till strax, annars skall han ju ha den även nästa dag.
Hon menar egentligen *typ*, kan jag använda denna en stund
- Skulle du kunna tvätta fönstren?
- Ja, det är något jag skulle kunna.
= jag beordrar dig att genast vaska dem
- Ser jag tjock ut i den här?
- Nej, du ser inte tjockare ut än vad du är.
=visst har jag slösat bort våra pengar på något fint och prisvärt
- Det var länge sedan vi hälsade på hos Mamma (svärmor)
- Ja, vad skönt att vi sluppit det.
=vi skall åka till svärmor på lördag, och du kör så att du inte kan stärka dig med en stänkare.
- Den där apan klär sig som ett fnask.
- Va, hon är ju helt ok, ju.
= jag är avundsjuk på den vackra kvinnans kropp och hennes snygga kläder
Vad som är felkopplat i kvinnors huvuden så att de aldrig kan uttala en fråga så att den speglar det de vill veta, det har jag ingen aning om.
Men vi behöver lära oss att förstå vad de menar, eller lära oss ignorera dem.
Låt oss gemensamt fylla på med egna erfarenheter till glädje och lärdom för de yngre läsarna.
Jag börjar med en gammal och klassisk dialog:
Hon sitter i vardagsrumssoffan bredvid sin man, utbrister; Gud så dammigt det är här.
Han, lägger ifrån sig tidningen (som den hänsynsfulle, lyssnande man han är) tittar sig omkring och säger(uppmuntrande), javisst, och titta där i hörnet där är en bamsedammtuss.
Hon sade ju egentligen, gubbe - städa.
Detta sårar henne såpass så att hon rusar dramatiskt in i sovrummet, smäller igen dörren och lägger sig på sängen.
Förstående, och litet undrande make följer efter in och frågar försiktigt; hur är det?
Hon- Låt mig vara ifred.
Han tänker att det är ju skönt att vara ifred ibland så han traskar tillbaka till soffan och läser vidare i sin tidning.
Hon sade egentligen; *smälld dörr* = kom genast hit
Låt mig vara ifred=kom och krama mig.
----
Vid frukost, vid diskbänken. Han har skurit en brödskiva åt sig och grejsar med pålägget. Hon smyger upp bredvid och mumlar; ska du ha den här? *pekar på skärbrädan*
Han står länge och funderar på när han nästa gång kan tänkas behöva skärbrädan och till vad.
Efter en stunds eftertanke svarar han; -Ja.
För han skall kanske skära en macka till strax, annars skall han ju ha den även nästa dag.
Hon menar egentligen *typ*, kan jag använda denna en stund
- Skulle du kunna tvätta fönstren?
- Ja, det är något jag skulle kunna.
= jag beordrar dig att genast vaska dem
- Ser jag tjock ut i den här?
- Nej, du ser inte tjockare ut än vad du är.
=visst har jag slösat bort våra pengar på något fint och prisvärt
- Det var länge sedan vi hälsade på hos Mamma (svärmor)
- Ja, vad skönt att vi sluppit det.
=vi skall åka till svärmor på lördag, och du kör så att du inte kan stärka dig med en stänkare.
- Den där apan klär sig som ett fnask.
- Va, hon är ju helt ok, ju.
= jag är avundsjuk på den vackra kvinnans kropp och hennes snygga kläder
Vad som är felkopplat i kvinnors huvuden så att de aldrig kan uttala en fråga så att den speglar det de vill veta, det har jag ingen aning om.
Men vi behöver lära oss att förstå vad de menar, eller lära oss ignorera dem.
Låt oss gemensamt fylla på med egna erfarenheter till glädje och lärdom för de yngre läsarna.
Således finns det något i kvinnlig natur som tvingar dem att bete så.