2026-02-21, 10:08
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbiati
Koranen skrevs under en specifik tid och plats (7:e århundradets Arabien), och många av dess uttalanden kan vara mer relaterade till tidens kunskapsnivåer och symbolik än till strikt vetenskaplig information. En sekulär tolkning skulle nog betona att de påstådda "vetenskapliga upptäckterna" i Koranen mer handlar om poetiska eller filosofiska idéer som inte kan jämföras direkt med modern vetenskap.
Vetenskap och religion: För en sekulär person som studerat Koranen eller religion i allmänhet, är det vanligt att betrakta vetenskap och tro som separata områden. Vetenskapen arbetar med objektiva, bevisbara fakta, medan religiösa texter ofta är symboliska eller metaforiska och inte nödvändigtvis är avsedda att ge exakta vetenskapliga förklaringar. Denna åtskillnad skulle förmodligen utmana påståendet om att Koranen skulle vara en källa till vetenskapliga bevis.
Bevis och vetenskap: En sekulär person skulle också vilja att det som påstås i Koranen om vetenskapliga fakta verkligen kan testas och verifieras genom vetenskapliga metoder. Att ett påstående inte är falsifierbart eller kan testas på ett objektivt sätt, skulle för en sekulär betraktare innebära att det inte kan betraktas som "vetenskapligt bevis."
Islam är av den här världen. Därför kan det tyckas stämma av de som är av den här världen. Det kan tilltala dem mer.

Inte framgångsteologi kanske. Eller? Kind of.

Muhammad kanske blev som en kung. Slav av/till den här världen.

Jesus rike är inte av den här världen. Han ber inte för världen. Visst stämmer mycket som står i Koranen. Ur ett perspektiv. B.C

Det är häftigt. Mäktigt. Gud är allsmäktig. Stark.
För oss kan det verka som galenskap. Och vår styrka verkar som galenskap för de heliga.
Muslimer kanske kan ha mycket insikt i det här av naturen. Intuitivt. Det är beundransvärt för mig. Jesus saligprisar många som muslimer.?

Some are different. Jag ber om visdom I detta. Gode Gud.

2 Korinthierbrevet 12:9 ►
(1917)
Men Herren har sagt till mig; »Min nåd är dig nog, ty kraften fullkomnas i svaghet.» Därför vill jag hellre med glädje berömma mig av min svaghet, på det att Kristi kraft må komma och vila över mig.

John 18:36
Jesus answered, “My kingdom is not of this world. If my kingdom were of this world, my servants would have been fighting, that I might not be delivered over to the Jews. But my kingdom is not from the world.”
Senast redigerad av Fraggelrock 2026-02-21 kl. 10:24.
Citera
2026-02-21, 10:48
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Det är även min bild. Man har större respekt för en troende kristen ( helst Syrian, Maronit eller
annan öst-ortodox kristen ) än en konvertit.

Det fattar inte dess blåsta puckade brudar som träffar en arab och konverterar.
Det är Gud som verkar allt. Tycker vi får respektera det.

Det kanske är som de går till Johannes Döparen I den bästa av världar. Som även Jesus döptes av. När han skulle börja sin tjänst. Det är ju inte lätt. Synden är svår.

Matteus 3:7-9

Svenska 1917
7 Men när han såg många fariséer och sadducéer komma för att låta döpa sig, sade han till dem: »I huggormars avföda, vem har ingivit eder att söka komma undan den tillstundande vredesdomen?

8 Bären då ock sådan frukt som tillhör bättringen.

9 Och menen icke att I kunnen säga vid eder själva: 'Vi hava ju Abraham till fader'; ty jag säger eder att Gud av dessa stenar kan uppväcka barn åt Abraham.

Omvänd er I säck och aska.
Säckar har ju många tagit på sig. Att "omvända sig i säck och aska" är ett bibliskt uttryck för djup, uppriktig sorg, botgöring och ödmjukhet inför Gud. Det symboliserar en total inre och yttre förändring där man vänder sig bort från synd och ondska för att söka Guds nåd. 

De har fått se vad som är på väg och de har förstått att det är en dom de själva dragit över sig. Så de bekänner. Och de klagar och utgjuter sin sorg. Och de fastar. Och de klär sig i säck och aska för att uttrycka sin sorg och sin förödmjukelse och skam.

”var och en ska ropa till Gud med all kraft.”

Klippte ut det här från ett ställe.

Jag tycker att det är intressant att det står att de ska ropa av ”all sin kraft.” Det finns något desperat över det. Gud har verkligen gett dem en gåva i att få se rakt in i sina egna hjärtan, och de förstår i djupet av sin själ att det är på väg en oundviklig dom över deras huvuden. Så de satsar allt de har. De ropar ut av all sin kraft. De håller ingenting tillbaka. Här finns ingen påklistrad värdighet som låtsas vara oberörd av vad som ska komma. De har fått se vad som är på väg och de har förstått att det är en dom de själva dragit över sig. Så de bekänner. Och de klagar och utgjuter sin sorg. Och de fastar. Och de klär sig i säck och aska för att uttrycka sin sorg och sin förödmjukelse och skam.

Då har vi sett hur nineviterna reagerade på Jonas predikan. Gud verkade på ett mäktigt sätt i den här stora staden så att varenda invånare förstod allvaret, och vi kan se hur de gick in i olika gammaltestamentliga uttryck för omvändelse. 

Jag blev konfronterad så på ett taskigt fult sätt på stan och skrek av full hals. Araabjääävlarr!

De måste komma som tjuvar som den tjuven jag föddes till. Haha. Ali baba och hans gäng. Eller Svarte Petter.

Man har även fått dem att gräva gropar som de själv sen fallit i eller ej kommit upp ur. Eller så var de redan där, helvetes barn. Grisar.
Jag grävde min egen grop. Huj.

De skulle mata en. Uj.

Cannot touch I at all. Jesus.

De är untouchable. Gipskatter. Gypsie. Cloner. Stenar.
Svarta diamanter.

Wiseguys. De som har, ska få mer. Säger Jesus.
De som intet har, också det ska tas bort.

Haha.
Senast redigerad av Fraggelrock 2026-02-21 kl. 11:12.
Citera
2026-02-21, 13:02
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggelrock
Det är Gud som verkar allt. Tycker vi får respektera det.

Det kanske är som de går till Johannes Döparen I den bästa av världar. Som även Jesus döptes av. När han skulle börja sin tjänst. Det är ju inte lätt. Synden är svår.

Matteus 3:7-9

Svenska 1917
7 Men när han såg många fariséer och sadducéer komma för att låta döpa sig, sade han till dem: »I huggormars avföda, vem har ingivit eder att söka komma undan den tillstundande vredesdomen?

8 Bären då ock sådan frukt som tillhör bättringen.

9 Och menen icke att I kunnen säga vid eder själva: 'Vi hava ju Abraham till fader'; ty jag säger eder att Gud av dessa stenar kan uppväcka barn åt Abraham.

Omvänd er I säck och aska.
Säckar har ju många tagit på sig. Att "omvända sig i säck och aska" är ett bibliskt uttryck för djup, uppriktig sorg, botgöring och ödmjukhet inför Gud. Det symboliserar en total inre och yttre förändring där man vänder sig bort från synd och ondska för att söka Guds nåd. 

De har fått se vad som är på väg och de har förstått att det är en dom de själva dragit över sig. Så de bekänner. Och de klagar och utgjuter sin sorg. Och de fastar. Och de klär sig i säck och aska för att uttrycka sin sorg och sin förödmjukelse och skam.

”var och en ska ropa till Gud med all kraft.”

Klippte ut det här från ett ställe.

Jag tycker att det är intressant att det står att de ska ropa av ”all sin kraft.” Det finns något desperat över det. Gud har verkligen gett dem en gåva i att få se rakt in i sina egna hjärtan, och de förstår i djupet av sin själ att det är på väg en oundviklig dom över deras huvuden. Så de satsar allt de har. De ropar ut av all sin kraft. De håller ingenting tillbaka. Här finns ingen påklistrad värdighet som låtsas vara oberörd av vad som ska komma. De har fått se vad som är på väg och de har förstått att det är en dom de själva dragit över sig. Så de bekänner. Och de klagar och utgjuter sin sorg. Och de fastar. Och de klär sig i säck och aska för att uttrycka sin sorg och sin förödmjukelse och skam.

Då har vi sett hur nineviterna reagerade på Jonas predikan. Gud verkade på ett mäktigt sätt i den här stora staden så att varenda invånare förstod allvaret, och vi kan se hur de gick in i olika gammaltestamentliga uttryck för omvändelse. 

Jag blev konfronterad så på ett taskigt fult sätt på stan och skrek av full hals. Araabjääävlarr!

De måste komma som tjuvar som den tjuven jag föddes till. Haha. Ali baba och hans gäng. Eller Svarte Petter.

Man har även fått dem att gräva gropar som de själv sen fallit i eller ej kommit upp ur. Eller så var de redan där, helvetes barn. Grisar.
Jag grävde min egen grop. Huj.

De skulle mata en. Uj.

Cannot touch I at all. Jesus.

De är untouchable. Gipskatter. Gypsie. Cloner. Stenar.
Svarta diamanter.

Wiseguys. De som har, ska få mer. Säger Jesus.
De som intet har, också det ska tas bort.

Haha.
Ts, läs gärna ur Johannesevangeliet. 3.30.

Han (Jesus) måste bli större, och jag mindre.

31Den som kommer ovanifrån är över alla. Den som kommer från jorden är av jorden, och av jorden talar han. Den som kommer från himlen är över alla.
Citera
2026-03-04, 17:20
Medlem
Ingen normal människa kan stödja islam. Lyssna på ministern Romina Pourmokhtari när hon berättar hur denna religion tillämpas i ett centralt land som Iran där islam är ovan lagen.
Kvinnliga demonstranter båldtas, dödas, sedan skär man ut deras äggstockar och livmoder för att de i livet efter döden inte ska kunna fortplanta sig. Sjuka religion med fötterna i medeltiden….. Inget att konvertera till. Helt sjukt. Värre än pesten.
Citera
2026-03-06, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proliferate
Ingen normal människa kan stödja islam. Lyssna på ministern Romina Pourmokhtari när hon berättar hur denna religion tillämpas i ett centralt land som Iran där islam är ovan lagen.
Kvinnliga demonstranter båldtas, dödas, sedan skär man ut deras äggstockar och livmoder för att de i livet efter döden inte ska kunna fortplanta sig. Sjuka religion med fötterna i medeltiden….. Inget att konvertera till. Helt sjukt. Värre än pesten.

Actually riktigt märklig religion att konvertera till.. så mycket sjuka saker islam har fått att ske så hälften vore nog.. finns ingen plats för islam i ett civiliserat samhälle, det krockar på så många vis. Måste vara ett sätt för att kontrollera folk till att begå hemskheter är min teori, du får 72 oskulder i paradiset om du spränger dig själv och några judar.. sån jävla råscam så det är löjligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in