Citat:
Islam är av den här världen. Därför kan det tyckas stämma av de som är av den här världen. Det kan tilltala dem mer.
Koranen skrevs under en specifik tid och plats (7:e århundradets Arabien), och många av dess uttalanden kan vara mer relaterade till tidens kunskapsnivåer och symbolik än till strikt vetenskaplig information. En sekulär tolkning skulle nog betona att de påstådda "vetenskapliga upptäckterna" i Koranen mer handlar om poetiska eller filosofiska idéer som inte kan jämföras direkt med modern vetenskap.
Vetenskap och religion: För en sekulär person som studerat Koranen eller religion i allmänhet, är det vanligt att betrakta vetenskap och tro som separata områden. Vetenskapen arbetar med objektiva, bevisbara fakta, medan religiösa texter ofta är symboliska eller metaforiska och inte nödvändigtvis är avsedda att ge exakta vetenskapliga förklaringar. Denna åtskillnad skulle förmodligen utmana påståendet om att Koranen skulle vara en källa till vetenskapliga bevis.
Bevis och vetenskap: En sekulär person skulle också vilja att det som påstås i Koranen om vetenskapliga fakta verkligen kan testas och verifieras genom vetenskapliga metoder. Att ett påstående inte är falsifierbart eller kan testas på ett objektivt sätt, skulle för en sekulär betraktare innebära att det inte kan betraktas som "vetenskapligt bevis."
Vetenskap och religion: För en sekulär person som studerat Koranen eller religion i allmänhet, är det vanligt att betrakta vetenskap och tro som separata områden. Vetenskapen arbetar med objektiva, bevisbara fakta, medan religiösa texter ofta är symboliska eller metaforiska och inte nödvändigtvis är avsedda att ge exakta vetenskapliga förklaringar. Denna åtskillnad skulle förmodligen utmana påståendet om att Koranen skulle vara en källa till vetenskapliga bevis.
Bevis och vetenskap: En sekulär person skulle också vilja att det som påstås i Koranen om vetenskapliga fakta verkligen kan testas och verifieras genom vetenskapliga metoder. Att ett påstående inte är falsifierbart eller kan testas på ett objektivt sätt, skulle för en sekulär betraktare innebära att det inte kan betraktas som "vetenskapligt bevis."
Inte framgångsteologi kanske. Eller? Kind of.
Muhammad kanske blev som en kung. Slav av/till den här världen.
Jesus rike är inte av den här världen. Han ber inte för världen. Visst stämmer mycket som står i Koranen. Ur ett perspektiv. B.C
Det är häftigt. Mäktigt. Gud är allsmäktig. Stark.
För oss kan det verka som galenskap. Och vår styrka verkar som galenskap för de heliga.
Muslimer kanske kan ha mycket insikt i det här av naturen. Intuitivt. Det är beundransvärt för mig. Jesus saligprisar många som muslimer.?
Some are different. Jag ber om visdom I detta. Gode Gud.
2 Korinthierbrevet 12:9 ►
(1917)
Men Herren har sagt till mig; »Min nåd är dig nog, ty kraften fullkomnas i svaghet.» Därför vill jag hellre med glädje berömma mig av min svaghet, på det att Kristi kraft må komma och vila över mig.
John 18:36
Jesus answered, “My kingdom is not of this world. If my kingdom were of this world, my servants would have been fighting, that I might not be delivered over to the Jews. But my kingdom is not from the world.”
Senast redigerad av Fraggelrock 2026-02-21 kl. 10:24.
Senast redigerad av Fraggelrock 2026-02-21 kl. 10:24.