2016-02-14, 18:46
Medlem
Hej jag ska snart ta A kort och funderar på en Husqvarna WR 125.

Hur fort går den? Vissa säger 110-120 fast den är då original, hur blir det med effektrör?
Axar den bra? Jag går från en dt 50 till en husqvarna och hur stor skillnad kommer det vara från en (lite) trimmad moped?
Är det ett bra val? Jag vet att ktm är det bästa man kan få just nu men jag har inte så mycket pengar att lägga på en mc för 40 000...
MVH
Citera
2016-02-15, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DKGrebyn
Hej jag ska snart ta A kort och funderar på en Husqvarna WR 125.

Hur fort går den? Vissa säger 110-120 fast den är då original, hur blir det med effektrör?
Axar den bra? Jag går från en dt 50 till en husqvarna och hur stor skillnad kommer det vara från en (lite) trimmad moped?
Är det ett bra val? Jag vet att ktm är det bästa man kan få just nu men jag har inte så mycket pengar att lägga på en mc för 40 000...
MVH

Det är en helvetisk skillnad.
Har sett vana hojåkare komma tillbaka från provkörningar av sådana helt darriga i benen.
(man kan inte riktigt fatta att en 125:a kan vara så vass om man aldrig suttit på en cross).
Men du får så vitt jag vet inte köra en sådan på A1-kort, den är för stark.

Och, jag tror att det går på ett ut om du köper HVA eller KTM, det tar länge innan du kan ta ut så mycket av hojen att du kommer att märka någon skillnad.
Citera
2016-02-15, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bladboll
Men du får så vitt jag vet inte köra en sådan på A1-kort, den är för stark..

Det här är flashback där alla är över arton och dessutom så står det i trådstarten att hen ska ta A-kort.

Sen kan jag hålla med om att det är ett konstigt val av motorcykel för någon över 18 år.
Toppfarten är rätt ointressant eftersom en sådan är obehaglig att köra redan i 90 på asfalt.
Citera
2016-02-15, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Det här är flashback där alla är över arton och dessutom så står det i
trådstarten att hen ska ta A-kort.

Ah, det missade jag, låste mig på 125:a = 16 år = A1

Citat:
Sen kan jag hålla med om att det är ett konstigt val av motorcykel för någon över 18 år.
Toppfarten är rätt ointressant eftersom en sådan är obehaglig att köra redan i 90 på asfalt.

Inte då, en vanesak, men det tär tyvärr på däcken.
Kör man grusväg eller ännu bättre gamla traktorvägar med ett mjukt lager barr på så finns det däremot inget bättre än att hålla god fart i långa kontrollerade sladdar

Nackdelarna med en liten endurohoj är istället att man själv måste vara lätt (typ 60kg) för att det ska vara kul och att de är väldigt högljudda (dvs. risk för att grannarna surnar till).
Jo förresten, toppfarten reglerar man med drevningen,
Citera
2016-02-15, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bladboll
Ah, det missade jag, låste mig på 125:a = 16 år = A1

Inte då, en vanesak, men det tär tyvärr på däcken.
Kör man grusväg eller ännu bättre gamla traktorvägar med ett mjukt lager barr på så finns det däremot inget bättre än att hålla god fart i långa kontrollerade sladdar

Nackdelarna med en liten endurohoj är istället att man själv måste vara lätt (typ 60kg) för att det ska vara kul och att de är väldigt högljudda (dvs. risk för att grannarna surnar till).
Jo förresten, toppfarten reglerar man med drevningen,
Okej, tack för hjälpen
Citera
2016-02-15, 19:56
Medlem
Citat:
Det här är flashback där alla är över arton och dessutom så står det i trådstarten att hen ska ta A-kort.

Tack för hjälpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in